عفو بین الملل: سرکوب‌ها در عربستان شدت یافته است

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد عربستان سعودی بعد از آنکه ریاست آن بر گروه ۲۰ پایان یافت روند سرکوب‌ها را تشدید کرده است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه اعلام کرد که عربستان سعودی از آغاز امسال پس از کاهش سرکوب که با ریاست آن بر گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۰ همزمان شده بود، آزار و اذیت مخالفان و مدافعان حقوق بشر را تشدید کرده است.

بزرگترین اقتصاد جهان عرب، این کشور نفت خیز حوزه خلیج فارس مرتباً از سوی سازمان‌های غیردولتی مدافع حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل به نقض حقوق بشر و هدف قرار دادن مخالفان از جمله روزنامه نگاران و فعالان حقوقی متهم می‌شود.

عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات سعودی به طرز گستاخانه‌ای آزار و شکنجه مدافعان حقوق بشر و مخالفان را افزایش داده و اعدام‌ها را در شش ماه گذشته افزایش داده اند.

به گفته این سازمان غیردولتی، ۱۳ نفر پس از محاکمات آشکارا ناعادلانه تحت پیگرد قرار گرفته و محکوم شده اند.

سازمان عفو بین الملل افزود: اگرچه احکام اعدام سال گذشته ۸۵ درصد کاهش یافته بود، اما باز هم حداقل ۴۰ نفر بین ژانویه و ژوییه ۲۰۲۱ اعدام شدند که این رقم از کل سال قبل بیشتر است.

لین معلوف، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل در این باره می‌گوید: به محض اینکه توجهات گروه ۲۰ به عربستان کنار رفت، مقامات پیگیری‌های بی رحمانه خود را در مورد افرادی که جرات اظهار نظر آزادانه یا انتقاد از پادشاهی را دارند، از سر گرفتند.

او نمونه‌ای از یک امدادگر را که به دلیل یک توییت ساده در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی پادشاهی به ۲۰ سال زندان محکوم شد، ذکر کرد.

محمد بن سلمان، در عمل حاکم عربستان که از سال ۲۰۱۷ که ولیعهد شده است، مجموعه‌ای از اصلاحات گسترده اقتصادی و اجتماعی را با هدف خروج کشور از وابستگی به نفت راهبری کرده است. اما این اصلاحات با اعمال قدرت بی امان علیه صدای منتقد همراه بوده است که بسیار هم نادر هستند.

عفو بین الملل تاکید کرد که چندین فعال حقوق زنان از جمله لجین الهذلول معروف، امسال آزاد شده اند، اما آزادی آن‌ها تحت «شرایط سخت» از جمله همراه با ممنوعیت پنج ساله به خارج از کشور همراه است و سرنوشت سایر زنان دربند ریاض نامشخص است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار