تولید گندم در خراسان شمالی ۶۰ درصد کاهش یافت

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال گندمکاران استان ۱۱۲ هزار تن محصول از کشتزار‌ها برداشت کردند که این میزان نسبت به پارسال ۶۰ درصد کاهش دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  پژمان شهابی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی دلیل کاهش تولید گندم در استان را خشکسالی، نبود بارش موثر و سرمازدگی عنوان کرد وگفت : کشاورزان امسال در سطح ۴۷ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی آبی و ۹۶ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی دیم گندم کشت کردند که از این میزان بخشی به علت خشکسالی و تنش آبی از بین رفت.


بیشتر بخوانید 


او افزود: امسال از سطح اراضی کشت شده تنها ۴۳ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی آبی و ۴۸ هزار و ۱۲۵ هکتار اراضی دیم گندم قابل برداشت بود.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امسال گندمکاران این استان ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز به سیلو‌های دولتی تحویل دادند افزود: کشاورزان پارسال ۱۳۱ هزار تن گندم به مراکز خرید تحویل داده بودند.

شهابی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۸۰ درصد نسبت به پارسال کاهش دارد افزود : خشکسالی، سرما زدگی و کاهش بارندگی باعث کاهش تولید محصولات زراعی از جمله گندم و جو در استان شد و از سوی دیگر، دامداران امسال با کاهش علوفه مواجه شده اند که بعضا محصول برداشت شده را نیز تحویل نداده اند.

او گفت: برداشت گندم از سطح اراضی استان به پایان رسیده است، اما مراکز خرید گندم همچنان فعال هستند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال تولید جو نیز نسبت به پارسال ۴۰ درصد کاهش یافته است گفت: از سطح جوزار‌های استان امسال ۷۴ هزار تن محصول برداشت شد این درحالی است که بهره برداران پارسال بیش از ۱۰۲ تن محصول برداشت کرده بودند.

شهابی افزود: کشاورزان در سال زراعی جاری در سطح ۲۶ هزار و ۵۷۰ هکتار اراضی آبی و ۲۳ هزار و ۲۶۸ هکتار اراضی دیم جو کشت کردند که به ترتیب از سطح ۲۵ هزار و ۱۷۰ هکتار و ۹ هزار و ۳۰۶ هکتار محصول قابل برداشت بود.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.