مشکلات قلبی مدت‌ها پس از بهبودی کرونا فرد را تهدید می‌کند

یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: تعداد زیادی از بیماران کرونایی تا مدت‌ها پس از بهبودی، مشکلات قلبی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین کریم، فوق تخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه مشکلات قلبی تا مدت‌ها پس از بهبودی کرونا نیز فرد را تهدید می‌کند و ما هنوز نمی‌دانیم که آیا با فرد می‌ماند و یا از بین می‌رود، اظهار کرد: در کسانی که کرونا می‌گیرند یک جزء بسیار مهم مراقبتی همین است که به طور ناگهانی دچار ایست قلب نشوند، بنابراین اطرافیان باید به شدت مراقب بیمار بوده و علائم و تغییرات جسمی وی را تحت نظر داشته باشند.

او در خصوص مشکلات قلبی ناشی از کرونا گفت: متأسفانه اینطور نیست که فقط افرادی که مشکلات قلبی دارند دچار سکته یا عوارض قلبی ناشی از کرونا شوند، البته کرونا به افرادی که عوامل خطر قلبی مثل دیابت، فشار خون، چربی خون، سن بالا، مصرف سیگار، سابقه ناراحتی قلبی دارند وحشی‌تر حمله می‌کند، اما فقط خاص این افراد نیست و ایست ناگهانی قلبی در افرادی که زمینه نداشتند هم اتفاق افتاده، در کسانی که کرونا می‌گیرند به ویژه در افرادی که بستری می‌شوند یا بدحال هستند یک جزء بسیار مهم مراقبتی همین است که به طور ناگهانی دچار ایست قلب نشوند.

کریم افزود: این ایست‌های ناگهانی عمدتا ناشی از آریتمی‌ها و بی‌نظمی‌هایی است که ایجاد شده، درگیری قلبی در کرونا چندین عامل مهم دارد و بسته به اینکه کدام یکی از این عوامل باعث مشکل قلبی شده نوع برخورد و مراقبت فرق می‌کند، یکی از علل این است که ویروس به خود عضله قلب حمله کرده و باعث التهاب عضله قلب می‌شود، وقتی عضله ملتهب شد دیگر نمی‌تواند کار کند و قلب به سمت نارسایی قلبی می‌رود که گاهی این نارسایی در ظرف ۲۴ ساعت اتفاق می‌افتد.

این پزشک متخصص با تأکید براینکه البته این خاص ویروس کرونا نیست و ما ویروس‌های دیگری هم داریم که این کار را انجام می‌دهند، یادآوری کرد: اما ویروس کرونا بدترین آنهاست و می‌شود گفت در تمام ویروس‌هایی که به قلب حمله می‌کنند ویروس کرونا منحصر به فرد است، دومین آن این است که وقتی حمله می‌کند بی‌نظمی‌های قلب را در پی دارد و این بی‌نظمی‌ها در یک جایی از کنترل خارج شده و باعث ایست قلبی می‌شود که اگر بیمار در مرکز درمانی باشد با عملیات احیاء می‌شود نجاتش داد، به همین دلیل است که باید همواره مراقب بیمار کرونایی باشیم.

کریم تصریح کرد:  برای همین است که بیماران کرونایی باید از ابتدا تحت نظر پزشک باشند به ویژه وقتی که حالشان بدتر می‌شود، این خیلی مهم است، چون تا حدی می‌شود پیش‌بینی کرد که آیا بیمار به سمت مشکلات بعدی می‌رود یا خیر، بنابراین مسامحه و یا کندی در عملیات امداد بسیار می‌تواند خطرناک باشد، خصوصا اطرافیان باید حواسشان بیشتر به بیمار باشد، چون برخورد داشتیم که فرد رفته دستشویی یا حمام و در آنجا قلبش ایست کرده، بنابراین وقتی فرد در جایی تنهاست باید بیشتر مراقبش باشیم به ویژه بیماران بدحالی که در منزل نگهداری می‌شوند، لذا حتما در حمام، دستشویی و اتاق‌ها در را قفل نکنند.

او ادامه داد: عامل سوم، هم عامل سکته‌های قلبی است که هم به دلیل گرفتگی عروق است و هم لخته‌هایی که ایجاد می‌شود، کلا کرونا دو عامل خطر ایجاد می‌کند که به شدت مرگ‌آور است لخته‌هایی که در قلب، ریه و مغز تشکیل می‌شود که انواع سکته‌های مختلف را در پی دارد و دیگری حمله‌ای است که در زمینه بیماری خودایمنی رخ داده و سیستم ایمنی را در اختیار می‌گیرد و برعلیه خود بدن فعالش می‌کند. این‌ها مهمترین عامل مرگ‌زایی بیماری کروناست. البته با کسانی که قلبشان باتری دارد هم مثل بیمار قلبی برخورد می‌شود.

تپش قلب، یکی از عوارض شایع کروناست

این فوق تخصص قلب و عروق همچنین با اشاره به اینکه یکی از عوارض شایع کرونا تپش قلب است، توضیح داد: ما حتی در دوران نقاهت هم نگراش تپش قلب بیمار کرونایی هستیم به این دلیل که دیده شده که تعداد زیادی از بیماران کرونایی تا مدت‌ها مشکلات قلبی دارند، بنابراین تپش قلب‌های بعد از بهبودی هم مهم است و افراد حتما باید درد‌های قفسه سینه، تپش قلب و گرفتگی عروق پا را جدی گرفته و خودشان نباید آن را تفسیر کنند، چون نشان‌دهنده مشکلات قلبی در بیمار است و متأسفانه ما هنوز نمی‌دانیم که این نارسایی‌ها ادامه پیدا می‌کند و یا به مرور از بین خواهد رفت.

کریم در خصوص مصرف خودسرانه آسپرین یادآوری کرد: در بیمارستان که بسته به شرایط بیمار از دارو‌های ضد انعقادی استفاده می‌شود، ترجیح این است که در بیماران بدحال از این دارو‌ها استفاده شود نه آسپرین، چون لخته در آن‌ها مرگ‌آور است، اما در رابطه با افراد سرپایی خصوصا کسانی که زمینه بیماری‌های قلبی و ریوی دارند سعی می‌کنیم که از آسپرین یا مشابهات آن برای کاهش خطر استفاده کنیم. یکی از چالش‌های مهمی که در زمینه کرونا داریم خودتفسیری و خوددرمانی جامعه است.

او افزود: برخی اصلا با مصرف آسپرین دچار شوک و خونریزی می‌شوند، بنابراین با تجویز پزشک هر دارویی حتی آسپرین را استفاده کنید، چراکه بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند اصلا نیاز به دارو ندارند و فقط نیازمند مراقبت هستند. تغذیه خوب، تهویه هوای منزل، کاهش استرس، استراحت، غرغره آب نمک و مصرف مایعات بسیار بیشتر از دارو مؤثرند، اما مشکل ما عمدتا با افرادی است که در منزل خوددرمانی می‌کنند.

این پزشک متخصص در پایان به افرادی هم که واکسن آسترازنکا زدند توصیه کرد: خودسرانه از آسپرین استفاده نکنید و حتما در این خصوص از پزشک سؤال کنید تا براساس شرایطتان آن را تجویز کند، چون همه این موارد دستورالعمل خود را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار