معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی:

بیش از ۵۰ درصد درآمد ارزی بخش کشاورزی به باغبانی مربوط است

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود تحریم‌ها، بیش از ۵۰ درصد درآمد ارزی بخش کشاورزی مربوط به باغبانی است که درآمد ارزی حاصل از آن ۳.۲ میلیارد دلار است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی برومندی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با استاندار اردبیل گفت: ۲۴ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می‌شود که ۵۰ درصد ارزش افزوده حوزه کشاورزی را این محصولات به خود اختصاص می‌دهند و ۳.۲ میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد کردند.

وی به مشکلات باغبانی در کشور به دلیل غلبه شکل سنتی اشاره کرد و گفت: در این عرصه به دلیل غلبه کشاورزی و باغبانی معیشتی برغم ظرفیت‌های موجود افزایش درآمد برای باغداران و کشاورزان را شاهد نیستیم.

برومندی بیان کرد: لازم است با اتخاذ روش‌های به روز در تغییر و اصلاح نهال تولید و به تبع درآمد باغداران را به چند برابر ارتقا داد.

او با اشاره به وجود ۴۰ هزار هکتار باغ در استان اردبیل از تولید ۴۵۰ هزار تن محصولات باغی در این استان خبر داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد: در بخش سیاست‌های کلان کشوری برای توسعه باغبانی، توسعه کشت گلخانه‌ای مد نظر بوده که استان اردبیل در رقابت با استان‌های دیگر کشور توانسته رتبه سه کشوری را به خود اختصاص دهد.

برومندی اظهار کرد: استان اردبیل جزو استان‌های مستعد در تولید گیاهان دارویی بوده و در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان حمایت‌های تسهیلاتی انجام می‌شود.

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل هم در این نشست بیان کرد: انجام تحقیقات در سطح ملی در راستای اصلاح نژاد درختان و اتخاذ روش‌های پربازده می‌تواند در کاهش هزینه‌های تولید باغی موثر باشد.

وی با اشاره به هزینه تمام شده تولید میوه برای باغداران گفت: باید با تدبیر و تحقیق هم از نگرانی باغداران در خصوص فروش محصولات جلوگیری شود و هم مردم و صادرکنندگان بتوانند استفاده بهینه داشته باشند.

استاندار اردبیل به اجرای پایاب سد گیوی به عنوان باغ شهر استان اردبیل اشاره کرد و افزود: اجرای این پایاب در استان نمونه‌ای از کاهش هزینه آبیاری و تولید باغی است که می‌تواند موجب بهره‌وری بالای تولیدات باغی در این شهرستان شود.

وی در ادامه به افزایش کشت گلخانه‌ای و احداث کارخانجات تولید دارو‌های گیاهی در استان اشاره کرد و گفت: زنجیره تولید دارو‌های گیاهی در استان در حال تشکیل است و لازم است با انجام حمایت‌های تسهیلاتی کشت گیاهان دارویی را در استان ترویج کنیم.

استاندار اردبیل اظهار کرد: گیاهان دارویی به عنوان مواد اولیه این واحد در صورت کشت باید خرید تضمینی شده تا زنجیره تولید دارو‌های گیاهی از ابتدا تا تولید دارو به طور کامل در استان اتفاق بیفتد.

وی همچنین احداث صنایع تبدیلی را در استان در راستای حمایت از تولیدکننده و باغدار ضروری دانست و افزود: در همین خصوص ظرفیت صنایع تبدیلی در استان از ۴۵۰ هزار تن به دو میلیون تن رسیده که واحد‌های تولید رب گوجه‌فرنگی نمونه آن است.

بهنامجو به احداث واحد‌های سردخانه در استان اشاره کرد و از افزایش این انبار‌ها از ظرفیت زیر ۶۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن خبر داد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.