نمونه اولیه سنگ مریخ جمع آوری شد

مریخ نورد ناسا برای نخستین بار توانست سنگ‌های مریخ را جمع‌ آوری کرده و به زمین بفرستد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ناسا؛ مریخ نورد ناسا اولین نمونه از سنگ مریخ را جمع آوری کرد، گفته شده سنگ‌های مریخ کمی ضخیم‌تر از یک مداد هستند. کنترلر‌های ماموریت  آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در کالیفرنیای جنوبی داده‌هایی را  از این مریخ نورد دریافت کردند که نشان می‌دهد این ماموریت با موفقیت به پایان رسیده است.

براساس گزارش‌ها، هم اکنون سنگ‌ها در یک لوله  تیتانیوم محکم برای آزمایش‌های دقیق بسته بندی شده است. سازمان ناسا با کمک  آژانس‌ فضایی اروپا در حال برنامه ریزی مأموریت‌های آتی هستند تا لوله‌های نمونه مریخ نورد را برای مطالعه دقیق‌تر به زمین بازگردانند. این نمونه‌ها اولین مجموعه‌ای از مواد شناسایی و انتخاب شده فضا هستند. بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: "ناسا سابقه تعیین اهداف بلندپروازانه و سپس دستیابی به آن‌ها را دارد، که نشان دهنده تعهد ما به کشف و نوآوری است. جمع آوری سنگ‌ها  یک دستاورد مهم برای ما است."

توماس زوربوچن، مدیر علوم دفتر مرکزی ناسا در واشنگتن می‌گوید:"این واقعاً یک لحظه تاریخی است. همانطور که مأموریت‌های  آپولو ارزش ماندگاری بازگشت نمونه‌ها را از جهان‌های دیگر برای تجزیه و تحلیل در سیاره ما نشان دادند، ما نیز همین کار را با نمونه‌هایی که استقامت به زمین می‌فرستد، انجام می‌دهیم. با استفاده از پیچیده‌ترین ابزار‌های علمی روی زمین، ما انتظار کشفیات شگفت انگیز در مجموعه وسیعی از حوزه‌های علمی را داریم، از جمله اکتشاف در مورد این که آیا زمانی حیات در مریخ وجود داشته است یا خیر."

فرایند نمونه گیری از چه زمانی آغاز شد؟

براساس گزارش‌ها، فرآیند نمونه گیری از روز چهارشنبه یکم سپتامبر آغاز شد، هنگامی که چکش ضربه‌ای در انتهای بازوی روباتیک Perseverance به یک صخره مسطح  در مریخ با نام مستعار "Rochette" رسید. این مریخ نورد  پس از اتمام فرآیند جمع آوری سنگ‌ها ، آن‌ها را در لوله‌ای قرار داد و سپس  تصاویر و نتایجی  را به زمین فرستاد .

نمونه اولیه سنگ مریخ

لری دی جیمز، مدیر موقت JPL گفت: "با بیش از سه هزار قطعه، سیستم نمونه برداری و ذخیره سازی پیچیده‌ترین مکانیزمی است که تا به حال به فضا ارسال شده است. تیم استقامت بسیار هیجان زده و مفتخر است که می‌بیند عملکرد این مریخ نورد در سیاره سرخ بسیار خوب بوده  و توانسته اولین گام را برای بازگشت نمونه‌ها به زمین بردارد. ما همچنین می‌دانیم که یک تیم جهانی از ناسا، شرکای صنعتی، دانشگاهی و آژانس‌های فضایی بین المللی در این موفقیت تاریخی سهیم بوده ‌اند."


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
به زودی خیلی از آدم ها به مریخ مهاجرت میکنند و جنگ ستارگان رخ میدهد
آخرین اخبار