مورد جدیدی از طاعون در حیات وحش چهارمحال و بختیاری مشاهده نشد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در یک ماه گذشته هیچ مورد جدیدی از بیماری طاعون در حیات وحش استان مشاهده نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نظارت‌ها در مناطق حفاظت شده استان برای جلوگیری از شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان کوچک ادامه دارد، اظهار داشت: در یک ماه گذشته هیچ مورد جدیدی از این نوع بیماری در حیات وحش استان مشاهده نشده است.

او افزود: حدود ۲ ماه قبل مواردی از ابتلای حیات وحش به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در یکی از مناطق حفاظت شده استان مشاهده شد که با تشکیل کمیته بحران در اداره کل حفاظت محیط‌زیست و با تجمیع امکانات و نیرو‌های انسانی، اقدامات لازم برای کنترل بیماری و جلوگیری از گسترش آن به کار گرفته شد.


بیشتر بخوانید


احمدی ضدعفونی کردن آبشخورها، نظارت بر واکسیناسیون دام‌های اهلی موجود در حاشیه منطقه حفاظت شده با همکاری اداره کل دامپزشکی و پاکسازی نواحی آلوده را از جمله برنامه‌های اجرا شده برای کنترل و مهار طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان بیان کرد.

او تلفات ناشی از شیوع این بیماری در منطقه حفاظت شده شهرستان شهرکرد را ۴۰ راس برشمرد و تصریح کرد: بازرسان سازمان حفاظت محیط‌زیست و کارشناسان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش نیز با حضور در منطقه، شرایط شیوع و اقدامات کنترل‌کننده را رصد کردند.

احمدی با بیان اینکه هم‌اکنون در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست گزارش جدیدی از ابتلا به این بیماری اعلام نشده است، درباره برنامه‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز دوباره طاعون در حیات وحش استان یادآور شد: به طور معمول دام‌های اهلی آلوده، عامل اصلی انتشار طاعون نشخوارکنندگان به شمار می‌روند که با خروج دامداران از مراتع استان در طول یک ماه گذشته، تهدید‌ها و آسیب‌ها در این مورد نیز کاهش یافته است و جای نگرانی چندانی نیست، اما پایش‌ها و نظارت‌های مرتبط همچنان ادامه دارد.

او افزود: با توجه به اینکه طاعون نشخوارکننده سرعت بالایی در انتشار دارد و در حاضر برخی از مناطق در استان‌های نیمه شمالی کشور درگیر این بیماری شده‌اند، تلاش می‌شود با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی برنامه مایه‌کوبی دام‌های اهلی در فصول مختلف دنبال شود و بر انتقال دام از استان‌های آلوده به دیگر استان‌ها نیز نظارت کافی صورت بگیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.