معرفی کتاب؛

هنر تذهیب را در « شیوه تذهیب » بیاموزید

کتاب ««شیوۀ تذهیب» تألیف اردشیر مجرد تاکستانی» در انتشارات سروش برای سیزدهمین بار منتشرشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  کتاب ««شیوۀ تذهیب» تألیف اردشیر مجرد تاکستانی» در انتشارات سروش برای سیزدهمین بار منتشرشد. در کتاب به هنر تذهیب پرداخته می‌شود. این هنر، از هنر‌های تزئین کتاب است علاوه بر کتاب در هنر‌های دیگر هم می‌توان آن را مشاهده کرد. در ایران نقش‌ها و طرح‌های گوناگون از دوره‌های قبل از تاریخ از جمله هخامنشی، اشکانی و ساسانی هم برجامانده است.


بیشتربخوانید



تذهیب همراه با اعتلای فرهنگ اسلامی‌-ایرانی در هنر کتاب‌سازی ارج فراوان یافت و بسیار پیشرفت کرد. تذهیب‌های هر دوره نمایانگر حالات و روحیة رایج در آن دوره است؛ تذهیب‌کاری‌های قرن چهارم ساده و بی‌پیرایه، قرون پنجم و ششم متین و منسجم، قرن هشتم پرشکوه و نیرومند، و قرون نهم و دهم ظریف و تزئینی و تجمّلی است. کتاب حاضر اثری نسبتاًکم‌حجم، ولی بسیار منسجم دربارة این هنر است.

کتاب در شش بخش تدوین شده است از جمله آن‌ها می‌توان به تاریخ و سیر تکامل نقش‌های تزئینی، شیوة اجرای تذهیب، واژگان و تعابیر تذهیب، و مذهّبان نامدار اشاره کرد. هر بخش با نمونه‌ای همراه است تا پژوهنده با هر بضاعتی که دارد مطالب را درخور دانش خود درک کند. این اثر همچون درسنامه‌ای در کلاس‌های آموزش تذهیب کاربرد دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار