ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی آذربایجان غربی به ۱.۷ اسب بخار افزایش یافت

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان امسال به ۱.۷۹ اسب بخار در هکتار افزایش یافته است.

جعفر وحدت سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان در سال ۱۳۹۵ حدود ۱.۴۶ اسب بخار بر هکتار بود که امسال به ۱.۷۹ اسب بخار بر هکتار افزایش یافته است، افزود: کشاورزی آذربایجان‌غربی با رسیدن به این سطح از مکانیزاسیون از بابت نیروی محرکه در سطح کشور در وضعیت مناسبی دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری حدود یک هزار و ۷۰۶ میلیارد ریال اعتبار مکانیزاسیون به استان اختصاص یافته است که تاکنون ۸۱ درصد آن جذب شده‌است.

وحدت بیان کرد: با تسهیلات اعطایی در طی سال جاری، بهره‌برداران نسبت به خرید ۴۴۴ دستگاه تراکتور، ۱۹ دستگاه کمباین و ۵۸۵ دستگاه ادوات و دنباله بند کشاورزی و یک دستگاه ماشین آلات و تجهیزات دام و طیور اقدام کردند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون ۴۷ هزار و ۱۵۰ دستگاه تراکتور در استان از انواع مختلف در اختیار بخش کشاورزی است و در کنار آن یک هزار و ۱۲۶ دستگاه کمباین و ۱۶۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه ادوات دنباله‌بند نیز در این استان فعالیت می‌کند.

وحدت با بیان اینکه استفاده از ادوات دنباله‌بند بخش کشاورزی در اجرای عملیات مکانیزه مورد نیاز محصولات زراعی و باغی تأثیر شگرفی دارد، ادامه داد: افزایش بهره‌وری موجب مصرف بهینه انرژی، بذر و سایر نهاده‌ها می‌شود و همچنین افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی از دیگر مزایای افزایش سطح مکانیزاسیون است.

وی با اشاره به مشکلات موجود و موانع جذب تسهیلات خط اعتباری ادامه داد: نوسانات شدید قیمتی و مشکلات به وجود آمده مابین متقاضیان و شرکت‌های تولیدی تأمین کننده ماشین‌ها و ادوات کشاورزی، طولانی بودن پروسه اعطای تسهیلات بانکی و بالا بودن قیمت ماشین‌ها و ادوات کشاورزی در طی سال‌های اخیر با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، طولانی بودن نوبت تحویل برخی از ماشین آلات کشاورزی با درصد بهره پایین‌تر، سهمیه بندی تراکتور‌های تولیدی شرکت تراکتور سازی ایران، میزان جذب تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.