آخرین تحولات سودان؛

سفرای خارجی خواستار بازگشت حمدوک به قدرت شدند/ تشدید مقابله جامعه مدنی با کودتای نظامی سودان

سفرای کشور‌های آمریکا، انگلیس و نروژ در سودان خواستار برقراری مجدد دولت غیرنظامی در این کشور شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، سفرای آمریکا، انگلیس و نروژ در خارطوم خواستار بازگشت عبدالله حمدوک، نخست وزیر برکنار شده سودان به قدرت شدند.

این سفرا با صدور بیانیه مشترک، بازگشت عبدالله حمدوک به قدرت را پایه و اساس هر نوع مذاکره در خصوص شراکت بین نظامیان و غیرنظامیان در سودان دانستند.

در این بیانیه آمده است: سفرای سه کشور در دیدار با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان درباره اقدامات یکجانبه هشدار دادند و بر لزوم بازگشت به اجرای قانون اساسی موقت، تاکید کردند.

البرهان هم در این دیدار بر تمایل خود برای برگزاری موفقیت آمیز انتخابات و رسیدن به تشکیل دولت منتخب غیر نظامی، تاکید کرد.

از سوی دیگر، فرمانده ارتش سودان در دیدار با ولکر پرتس، رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در خارطوم تاکید کرد: گفتگو و رایزنی با گروه‌های مختلف سیاسی، مسئله مهمی برای رسیدن به توافق درباره ساختار دولت انتقالی است.

کاخ ریاست جمهوری سودان اعلام کرد: پرتس با همه گروه‌های سیاسی در سودان برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها گفتگو می‌کند.

تلویزیون سودان همچنین اعلام کرد فرمانده ارتش دستور داد کمیته‌ای برای پس گرفتن اموال توقیف شده از مقامات نظام سابق سودان تشکیل شود.

گروه‌های عضو ائتلاف آزادی و تغییر سودان نیز امروز (چهارشنبه) برای اتخاذ موضع مشترک در برابر بحران سیاسی که پس از کودتای نظامی در این کشور ایجاد شد، تشکیل جلسه می‌دهند.

اعضای این ائتلاف برای رسیدن به دیدگاه مشترک در برابر بحران فعلی در این کشور، تشکیل جلسه می‌دهند. تاکنون راه حل‌های مختلف برای حل بحران در سودان بی نتیجه مانده است. ائتلاف آزادی و تغییر در برابر تصمیمات اخیر فرمانده ارتش سودان، بین شورای مرکزی و گروه منشور ملی، دچار دودستگی شده است.

شورای مرکزی ائتلاف آزادی و تغییر بر مخالفت با هر نوع گفتگویی با نظامیان پیش از بازگشت اوضاع به شرایط قبل از بیست و پنجم ماه اکتبر، تاکید کرد و بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی و پایان حبس خانگی عبدالله حمدوک شد.

با ورود بحران به دومین هفته خود، جامعه مدنی سودان از تشدید اقدامات خود برای مقابله با کودتای نظامی سخن می‌گوید. اتحادیه اصناف سودان خواستار فعالیت‌ها و تظاهرات مقدماتی به منظور آمادگی برای تظاهرات میلیونی شنبه آینده شد که کمیته‌های مقاومت در خرطوم خواستار برگزاری آن شده است.

محافل قضایی نیز خواستار اعتصاب بخش‌های قضایی و اعتصاب و نافرمانی مدنی در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه آینده برای اعلام مخالفت با کودتای ارتش علیه دولت انتقالی شدند. محافل قضایی نافرمانی مدنی را طبق قانون حق همه مردم دانستند.

گروه‌های سودانی همچنین از ارتش خواستند از اشتباهات گذشته عبرت بگیرد و قدرت را به غیرنظامیان تحویل دهد. این گروه‌ها تاکید کردند فعالیت ارتش باید به مسائل امنیتی و تضمین دوره انتقالی در کشور محدود شود. گروه‌های سودانی با تاکید بر این که تاخیر در تشکیل دولت جدید راه را برای دخالت‌های خارجی باز می‌کند از عبدالفتاح البرهان خواستند هر چه سریع‌تر نخست وزیر جدید را تعیین کند. این در حالیست که البرهان تاکید کرد از تصمیم انحلال دولت و اعلام حالت فوق العاده عقب نشینی نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار