در میز اقتصادی مطرح شد؛

اصلاح ساختار تعرفه ای، راه حل رهایی «اکو» از بن بست

طلبان گفت: خوشبختانه «اکو» یک سازمان چند منظوره دارای اهداف اقتصادی، تجاری، سیاسی و حتی اجتماعی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ زاهد طلبان گفت: یکی از ویژگی‌های اقتصاد معاصر به ویژه در جهان تجارت، همکاری اقتصادی و هم گرایی منطقه‌ای است به شکلی که بیش از ۵۰ درصد تجارت دنیا در این قالب به عمل می‌آید، البته بسته به مناطق مختلف این سهم تا ۸۰ درصد نیز افزایش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: ما موافقت نامه‌های منطقه‌ای و پیمان‌های منطقه‌ای موفقی مانند آسان را در آسیا و نفتا را در آمریکای شمالی داریم که عموما بیش از ۵۰ درصد تجارت شان با اعضای هم پیمان و کشور‌های عضو پیمان خودشان است.

طلبان گفت: سازمان همکاری علیرغم اینکه دیر تشکیل شد، اما با توجه به تحولات و پیگیری‌ها جلو رفت، اما حجم درون منطقه‌ای آن چیزی کمتر از ۸ درصد است که اصلا قابل قبول نیست.

او ادامه داد: خوشبختانه این سازمان همکاری یک سازمان چند منظوره، دارای اهداف اقتصادی، تجاری، سیاسی و حتی اجتماعی است. حوزه‌های مرجع برای همکاری در این سازمان انرژی، تجارت و حمل و نقل است. در سال ۲۰۰۳ یک ابتکار خوبی اتخاذ شد و موافقت نامه اکو ایجاد شد که بر اساس آن قرار شد به مدت ۸ سال برای ۵ کشور موانع غیر تعرفه‌ای حذف شود تا یک فضای رقابتی ایجاد شود.

طلبان در پایان گفت: متاسفانه به دلیل تفاوت‌های تعرفه‌ای و ساختاری که بین اعضا وجود داشت این موافقت نامه یک عدم توازن را ایجاد می‌کرد که بار آن بیشتر بر ایران بود به این سبب ایران تقاضای بازنگری کرد. آخرین راه حل برای رفع این بن پست این است که اصلاح ساختار تعرفه‌ای مورد تجدید نظر قرار گیرد به گونه‌ای که همه از این توافق نفع ببرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار