نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان:

سهم آرد در پخت بی‌کیفیت نان ۵۰ درصد است

نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: سهم نانوا در پخت بی‌کیفیت نان ۳۰ درصد و تنور و تجهیزات نانوایی ۲۰ درصد است و ۵۰ درصد آن به کیفیت آرد بر می‌گردد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمدرضا خواجه نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: وارد نکردن به موقع گندم به کشور باعث شده است که در زمستان به جای استفاده از گندم ضعیف مجبور به مصرف گندم قوی یا پرگلوتن (چسب خمیر) برای پخت نان شویم که عامل شکنندگی و سفت شدن نان می‌شود و عمدتا نارضایتی مردم را بهمراه دارد.

وی با بیان اینکه دولت در ماه‌های پایانی سال اقدام به واردات گندم می‌کند که در برخی موارد گندم‌های ته انباری به کشورمان فروخته می‌شود، گفت: سن‌زدگی، تازه نبودن گندم (عدم خواب سه ماهه)، نم زدگی و عرق زدگی بدلیل نگهداشتن در گمرک عامل بی کیفیت شدن و گهگاهی کپک‌زدگی گندم می‌شود.

خواجه با بیان اینکه سالانه پنج میلیون تُن گندم از خارج وارد می‌شود و هفت میلیون تن گندم تولید داخل است، گفت: تامین نشده به موقع بودجه باعث ورود دیرهنگام گندم خارجی به کشور شده و همین مسئله مشکلات عدیده‌ای را برای نانوایان و پخت با کیفیت نان ایجاد کرده است.

مسئول دپارتمان نان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه از هفت میلیون تن گندم تولید داخل بالغ بر سه تا چهار میلیون تن آن، آرد ضعیف است، گفت: وزارت بهداشت با یک اقدام بین استانی می‌تواند گندم‌های ضعیف و قوی را بین استان‌ها تقسیم کند تا با مخلوط کردن آن بتوان به نان با کیفیت دست یافت.

وی گفت: استفاده از روش‌های ناکارآمد برای پخت نان مانند افزودنی‌ها همچون جوش شیرین و عدم خواب رفتن خمیر نان در اصفهان رفع شده است.

بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ واحد نانوایی در استان اصفهان فعال است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.