موردی از ویروس لکه سفید در مراکز تکثیر میگوی بوشهر دیده نشد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان بوشهر گفت: در ۱۲ مرکز تکثیر میگو، ردیابی ویروس لکه سفید میگو انجام شد که در هیچ یک از آن‌ها رد این ویروس دیده نشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرامرز آذرنگ رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان بوشهر گفت: برنامه مراقبت هدفمند پیش مولدین و مولدین میگو به همراه ممیزی اولیه مراکز تکثیر میگو استان در سال زراعی ۱۴۰۱ _ ۱۴۰۰ اجرا شد.

او افزود: بر اساس دستورالعمل برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو در ایران و به منظور تولید مولدین میگوی سالم، بهداشتی، باکیفیت و مورد تایید دامپزشکی، برنامه مراقبت هدفمند پیش مولدین و مولدین میگو در ۳ مرحله و در بازه‌های زمانی معین در همه مراکز تکثیر میگوی استان بوشهر اجرا شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان بوشهر ادامه داد: پیش مولدین و مولدین میگوی موجود در این مراکز تحت برنامه ملی مراقبت بیماری‌های اخطار کردنی میگو قرار می‌گیرند تا در نهایت مراکز تکثیر میگو با ساختاری مناسب و با حداقل نواقص ساختاری،  وارد چرخه تولید پست لارو میگو شوند.

آذرنگ افزود: این برنامه با فعالیت ۴ گروه کارشناسی دامپزشکی و با حضور مسئولان بهداشتی و همکاری مدیران مراکز تکثیر میگو به مدت ۸ روز کاری انجام گرفت و در آن ۲۰ مرکز تکثیر میگو متقاضی فعالیت در سال زراعی آینده ارزیابی شدند و موارد نقص فنی و بهداشتی در آن‌ها مشخص و به منظور اصلاح و بهبود شرایط به مدیریت این مراکز ابلاغ شد.


بیشتر بخوانید


او گفت: در ۱۲ مرکز تکثیر میگو دارای فعالیت مولدسازی، هزار و ۷۰۰ نمونه‌‎گیری برای ردیابی ویروس لکه سفید میگو انجام شد که، موردی از ردیابی این ویروس در پیش مولدین میگو هیچ‌کدام از این مراکز یافت نشد و این مراکز برای انجام مراحل بعدی برنامه پایش و مراقبت هدفمند پیش مولدین و مولدین میگو و انجام ممیزی نهایی مراکز معرفی شدند.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان بوشهر، در سال زراعی گذشته نیز در راستای اجرای برنامه پایش و مراقبت هدفمند در مراکز تکثیر میگو و در ۲۰ مرکز تکثیر میگو فعال استان، تعداد ۵ هزار و ۱۶۶ نمونه پیش مولد و مولد میگو تهیه و بر روی این نمونه‌ها هزار و ۳۹۴ آزمایش مولکولی انجام شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.