۶۰ درصد واگذاری ها خصوصی سازی نبوده اند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که بر اساس اطلاعات ۶۰ درصد واگذاری‌ها تنها تغییر مالکیت و وزارتخانه‌ها بوده و خصوصی سازی اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که خصوصی سازی در کشور نمره قابل قبولی ندارد و بر اساس اطلاعات ۶۰ درصد واگذاری‌ها تنها تغییر مالکیت و وزارتخانه‌ها بوده و عملاً خصوصی‌سازی اتفاق نیفتاده است.

غلامرضا مرحبا تأکید کرده سازمان خصوصی‌سازی هیچ وقت به اهداف درآمدی‌اش نمی‌رسد، زیرا از خصوصی‌سازی قصد درآمدزایی دارد.

کارشناسان اقتصادی رعایت نکردن اهلیت بخش خصوصی و در نظر نداشتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی را عامل محقق نشدن اهداف خصوصی سازی در ایران دانسته‌اند. اگرچه دژپسند وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی نبود اجماع درباره اصلی‌ترین هدف خصوصی‌سازی را عامل این موضوع اعلام کرده بود. از نظر او برخی سیاست‌گذاران و مجریان به دنبال درآمدزایی هستند و گروهی دیگر، بهره‌وری بنگاه اقتصادی، توانمندسازی بخش خصوصی یا کوچک‌سازی دولت را هدف از خصوصی سازی می‌دانند.

در سال‌های گذشته واگذاری اموال و دارایی دولتی و عمومی به بخش خصوصی در موارد مختلف با مشکلاتی مواجه شده که باعث بازگشت آنها به دولت هم شده است.

در موارد دیگری علاوه بر احراز شدن تخلفات، واگذاری‌های مشکوک هم رخ داده است. شـرکت نیشکر هفت تپه که در ابتدای واگذاری برخی از آن به عنوان واگذاری‌های مشکوک نام برده بودند، آذر ماه ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. بر اساس گزارش‌ها مالکان ۲۸ و ۳۲ ساله دو شرکت پیمانکاری در اسـتان لرسـتان توانستند این شرکت را با پیش پرداختی به ارزش یک صدم ارزش دارایی‌ها خریداری کنند. به علاوه این واگذاری بر خلاف مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل وچهارم قانون اساسی در مورد احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری سهام بوده شناخته شد. پس از ایجاد مشکلات چند ماهه معیشتی کارگران هفت تپه که در برخی مقاطع امنیتی هم شد، اردیبشهت ماه امسال این مجموعه به دولت بازگردانده شد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست امروز کمیسیونش با رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت که واگذاری سهام شرکت‌ها، اموال دولت، مجوزها و مولد سازی دارای‌های دولت باید در دستور کار قرار بگیرد تا برای اقتصاد کشور ظرفیت سازی شود.

او اضافه کرده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از اموال دولت بلاتکلیف است و لایحه دولت در زمینه مشارکت عمومی - خصوصی هم اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
نکند توقع دارید مفت ومجانی بدهند امثال جنابعالی و دستخوش هم بهتون بدهند،بجای اینهمه ریاکاری فکر راهکار اساسی باشید البته اگر دانش و توان و درایت دارید.
آخرین اخبار