برگزاری سومین دوره جشنواره سراسری موسیقی موغام در تبریز

دبیر سومین دوره جشنواره ملی موسیقی موغام گفت: سومین دوره این جشنواره در بخش‌های خوانندگی و نوازندگی و در ۲ رده سنی در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،میرزازاده دبیر سومین دوره جشنواره ملی موسیقی موغام با بیان اینکه برگزاری این جشنواره به علت استقبال خوب مردم و هنرمندان از ۲ دوره گذشته، پس از چند سال وقفه، امسال دوباره احیا می‌شود، گفت: جشنواره ملی موسیقی موغام با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز و انجمن موسیقی این شهر برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی و موسیقی وارداتی و احیای موسیقی اصیل آذربایجانی برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت احیای موسیقی آذربایجانی به ویژه موسیقی موغامی، اظهار داشت: نقش و اهمیت هنر و موسیقی در فرهنگ جامعه بر کسی پوشیده نبوده و هنر متعالی موسیقی نیز در تاریخ، تمدن و فرهنگ یک ملت تاثیر بالایی ایفا می‌کند.

دبیر سومین دوره جشنواره سراسری موسیقی «موغام» گفت: از جمله پایه گذاران و نظریه پردازان موسیقی مقامی آذربایجان شرقی صفی الدین ارموی، عبدالقادر مراغی، نجم الدین کوکبی، درویش علی و میرزا بیک آذربایجان هستند.

میرزازاده با بیان  اینکه موسیقی موغام سرشار از ادبیات غنی و مفاهیم و اشعار حماسی، انسانی و اخلاقی است، ادامه داد: صیانت از موسیقی اصیل و فاخر موغام، شناسایی و معرفی جوانان هنرمند و مستعد، ایجاد روحیه نشاط و هنرجویی در بین عموم مردم، ایجاد زمینه آشنایی مردم با موسیقی موغام، تلاش برای ارتقای سطح علمی هنرمندان و هنرجویان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ایجاد ارتباط مدنی با فرهنگ‌های مختلف ایران زمین از اهداف این جشنواره است.

وی یادآوری کرد: فراخوان مجازی این جشنواره منتشر شده و فراخوان کتبی آن نیز به زودی منتشر می‌شود و گروه‌های مختلف موسیقی از استان‌های مختلف می‌توانند در بخش‌های خوانندگی و نوازندگی در این جشنواره شرکت کنند.

دبیر سومین دوره جشنواره سراسری موسیقی «موغام» گفت: برای رعایت عدالت در رقابت بین شرکت کنندگان، این جشنواره در ۲ رده سنی هفت تا ۱۷ سال و ۱۸ سال تا ۴۰ سال برگزار می‌شود و مدت ارسال آثار ۲۰ روز بوده که در صورت استقبال شرکت کنندگان مدت آن تمدید می‌شود.

میرزازاده، افزود: شرکت کنندگان می‌توانند آثار خود را به صورت مجازی یا از طریق پستی تا اواخر دی به دبیرخانه این جشنواره واقع در سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز ارسال کنند و آثار ارسال شده پس از بازبینی هیات انتخاب دهم بهمن اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره ۱۸ بهمن همزمان با جشن‌های دهه مبارک فجر در فرهنگسرای الغدیر آغاز می‌شود، اظهار داشت: بخش‌های اجرایی این جشنواره تا ۲۰ بهمن با حضور هیات داوران و عموم مردم در این فرهنگسرا برگزار می‌شود.

دبیر سومین دوره جشنواره سراسری موسیقی «موغام» گفت: اختتامیه این جشنواره ۲۱ بهمن در مرکز همایش‌های بین المللی خاوران برگزار و از نفرات اول تا سوم در ۲ بخش خوانندگی و ساز‌های مختلف نوازندگی در ۲ گروه سنی با اهدای لوح افتخار، تندیس جشنواره و هدایای نقدی تجلیل می‌شود.

میرزازاده ادامه داد: ساز‌های شرکت کننده در بخش نوازندگی این جشنواره شامل تار، کمانچه و ساز‌های ریتمیک شامل قاوال (دایره)، ناقارا، گارمون، عود، قانون و بالابان و توتک هستند.

وی یادآوری کرد: این جشنواره با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی، شهرداری‌های منطقه ۲ و ۹ و مجتمع بین المللی الف برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار