یک تفویض اختیار بانکی و باز شدن چندین گره ارزی خراسان رضوی

با توجه به شرایط ویژه خراسان رضوی در حوزه تجارت و صادرات لازم است گره‌های ارزی این خطه با حضور نماینده‌ای تام‌الاختیار از بانک مرکزی باز شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - به طور قطع حضور نماینده تام الاختیاری از بانک مرکزی در خراسان رضوی می‌تواند با توجه به پاسخگویی زمانبر بانک مرکزی در خصوص رفع تعهدات ارزی، دستورالعمل‌های متعدد و بلاتکلیفی صادرکنندگان، پاسخگویی مناسب و حتی تسریع کننده در اجرای برخی از آن‌ها باشد تا فقط بانک‌ها در نوک پیکان اعتراضات صادرکنندگان مبنی بر معرفی شان به تعزیرات حکومتی به منظور عدم رفع تعهدات ارزی قرار نگیرند.

سعید سبزه محمدی مسئول دبیرخانه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: با توجه به الزام قانونی مزبور، از آنجا که بانک مرکزی مرکز صدور مجوز برای صادرات فلزات گرانبها است و گمرک مشهد یکی از گمرک‌های تخصصی در این زمینه است، ضرورت دارد که نماینده‌ای دارای اختیار از بانک مرکزی در حوزه تصمیم گیری و صدور مجوز در خراسان رضوی استقرار یابد.

وی گفت: بانک مرکزی علاوه بر سیاستگذاری در خصوص صادرات فلزات گرانبها و اجرای این سیاست ها، صدور مجوز در این زمینه را نیز در اختیار دارد لذا نماینده آن در خراسان رضوی از اختیارات لازم در این زمینه برخوردار نیست و تجار و صادرکنندگان در حوزه فلزات گرانبها ناگزیر به مراجعه مستقیم به بانک مرکزی در تهران و دریافت مجوز در این زمینه هستند.

مسئول دبیرخانه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: بانک مرکزی برای صدور مجوز در خصوص صادرات فلزات گرانبها بیش از ۲۰ کیلوگرم می‌گوید که نماینده ما به استان می‌آید که البته این آمدن هم زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، اما در خصوص صدور کمتر از ۲۰ کیلوگرم فلزات گرانبها می‌گوید که صادرکننده برای دریافت مجوز باید به تهران بیاید که این کار نیز خیلی زمانبر است.

محمدی گفت: در صورتی که نماینده تام الاختیار از بانک مرکزی در خراسان رضوی مستقر باشد در امر صادرات فلزات گرانبها بسیار تسهیل کننده و تسریع کننده امور خواهد بود.


بیشتر بخوانید


تردد صادرکنندگان در مسیر تهران و افزایش هزینه صادرات

اختیارات محدود نماینده بانک مرکزی در استانی مانند خراسان رضوی با حجم بالای مراودات تجاری با کشور‌های آسیای میانه و نقش مهم آن در تجارت خارجی و صادرات، قدری مشکل ساز شده و هزینه‌های زیادی را بر دوش صادرکنندگان و بازرگانان می‌گذارد.

علی غفوری مقدم معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به وضعیت خاص صادراتی استان و لزوم توجه ویژه بانک مرکزی به آن گفت: افغانستان شریک نخست تجاری خراسان رضوی است و بیش از ۵۰ درصد بازار صادراتی این استان را در اختیار دارد و حتی خراسان رضوی بیشترین سهم از صادرات ایران به آن کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: باید این را بپذیریم که فضای تجارت خراسان رضوی با افغانستان متفاوت با تمام کشور‌های هدف صادراتی استان است و بسته صادرات به افغانستان باید به عنوان "بسته ویژه رفع تعهدات ارزی در خصوص افغانستان" جدا تعریف شود تا بازار این کشور را از دست ندهیم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: استقرار نماینده تام الاختیار و مطلع بانک مرکزی در این استان که پاسخگوی نیاز صادرکنندگان به ویژه در حوزه مربوط به افغانستان و همچنین رفع تعهدات ارزی باشد، همواره یکی از مطالبات جدی خراسان رضوی بوده است تا صادرکنندگان مجبور نشوند برای کوچکترین موردی به تهران سفر کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.