دور نخست مذاکرات ترکیه و ارمنستان با هدف عادی سازی روابط در روسیه برگزار می‌شود

نمایندگان ترکیه و ارمنستان نخستین دور مذاکرات برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود را امروز در پایتخت روسیه آغاز خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان – گفت‌وگو‌های ترکیه و ارمنستان اولین تلاش برای بازگرداندن روابط دو کشور از زمان توافق صلح ۲۰۰۹ است که هرگز به تصویب نرسید. طرفین بر سر مسائلی چون قتل عام ۱.۵ میلیون ارمنی در امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۱۵ با هم اختلاف دارند.

به گزارش الجزیره، وزارت امور خارجه ارمنستان گزارش داد که ایروان انتظار دارد مذاکرات جدید منجر به برقراری روابط دیپلماتیک و باز شدن مرز‌های مسدود شده از سال ۱۹۹۳ شود.

با بسته شدن مرزها، ترکیه و ارمنستان هیچ مسیر تجاری مستقیمی ندارند. داده‌های رسمی ترکیه حاکی از آن است که تجارت غیرمستقیم دو کشور از سال ۲۰۱۳ تا حدودی افزایش یافته، اما حجم معادلات کماکان پایین گزارش شده است. در سال ۲۰۲۱ حجم معاملات دو کشور تنها ۳.۸ میلیون دلار بوده است.

ارمنستان با انتقاد از قتل عام ۱.۵ میلیون ارمنی، این کشتار را یک نسل کشی می‌داند. ترکیه با پذیرش کشته شدن ارامنه در این درگیری‌ها،  این ارقام را به چالش می‌کشد و انکار می‌کند که این قتل‌ها سازماندهی شده یا یک نسل کشی باشد.

در جریان مناقشه قره باغ در سال ۲۰۲۰، آنکارا از جمهوری آذربایجان حمایت و نیرو‌های ارمنی را به اشغال خاک باکو متهم کرد. ترکیه پس از این درگیری، تلاش‌ها برای ایجاد روابط نزدیک با ایروان را آغاز کرد. کارشناسان این اقدام آنکارا را نفوذ بیشتر در منطقه عنوان کرده اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه شرط به نتیجه رسیدن مذاکرات ترکیه-ارمنستان را برقراری روابط ایروان-باکو دانست و از ارمنستان خواست که در راستای بهبود روابط با جمهوری آذربایجان گام بردارد.

امره پکر، مدیر گروه اوراسیا در لندن، مذاکرات دو کشور را راهی برای گفت‌وگو‌های بیشتر در ماه‌های آینده دانست. با این وجود، این گفت‌وگو‌ها را  چندوجهی خواند  و محدودیت‌های سیاسی داخلی در هر دو کشور را سدی برای ارائه یک توافق جامع و بلندمدت عنوان کرد. دور نخست مذاکرات ترکیه و ارمنستان، امروز در مسکو آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار