فیروزآبادی:

حفظ حریم خصوصی در توسعه ICT ضروری و مهم است

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم رونمایی از محصول مرکز داده قابل حمل توسعه پذیر بر ضرورت حفظ حریم خصوصی و امنیت در تولید چنین محصولاتی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - آیین افتتاح مرکز توسعه فناوری های داده محور مهام و رونمایی از محصول مرکز داده قابل حمل توسعه پذیر شرکت مهیمن با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، عسگری، فیروزآبادی، تهرانی، کرمی و فیض آبادی در مجموعه مهام برگزار شد. شرکت مهیمن ۱۲ سال پیش تاسیس شده و اولین محصول آن پروژه موبایل امن بود.

به گفته شریعت زاده، محدودیت در توسعه پذیری، زمان طولانی بازگشت به زمان عادی، هزینه نگهداری و انرژی، اجبار به پیش بینی چند برابری مراکز داده یکی از چالش های اساسی مراکز داده سنتی است.

راهکار حل این چالش ها مراکز داده قابل حمل یا دیتاسنتر کانتیری با ویژگی های امنیت بالا برای پدافند غیر عامل و امکان توسعه پذیری، عدم نیاز به زیرساخت ساختمانی، تراکم پذیری و کاهش هزینه عملیاتی است. استفاده از دیتاسنتر کانتیری، ۳۰ درصد انرژی را کاهش می دهد.

دیتاسنتر

به گفته مدیر پروژه بلو باکس، بازار  این محصولات در سال ۲۰۲۶ به حدود ۲۹ بیلیون دلار می رسد. این محصول با سازه مستحکم، سیستم برق اضطراری، سیستم دوربین مدار بسته، سیستم اطفای حریق و در سه مدل ۱۰، ۲۰ و ۳۰ فوتی با بدنه فولادی تولید شده است. بحران های طبیعی، کاهش درآمدهای نفتی و مباحث زیست محیطی از چالش های اساسی در ایران است. 

امکاناتی از جمله قابلیت ارتباطات رادیویی، یو پی اس ماژولار، سیستم هوا خنک، کنترل مرکزی هوشمند، کنترل تردد، کنترل سیستم سرمايش یکپارچه و امکان ارسال اطلاعات از طریق پیامک و ایمیل در این محصول وجود دارد.همچنین این محصول تاییدیه سازمان پدافند غیرعامل را در بالاترین سطح دریافت کرده است. با اعلام شریعت زاده، پروژه ساخت فیلترهای هارمونی مهیمن برگ زرینی در صنعت برق کشور است. 

افتتاح دیتاسنتر

شرکت مهیمن در ابتدای دهه ۹۰ و برای رفع مشکل  سیم کارت‌های بی هویت در شبکه مخابراتی کشور و عدم نظارت بر آن، سامانه احراز هویت مالکان به نام شاهکار را در سال ۹۳ راه اندازی کرد. در سال ۹۴، اولین نسخه این سامانه آغاز به کار کرد. در حال حاضر اطلاعات هویتی افراد، خدمات دهندگان و مالکان به شکل آنلاین چک شده و به سامانه شاهکار ارسال و با نهادهای نظارتی نیز هماهنگ می شود. با استفاده از این سامانه بیش از ۱۳ میلیون سیم کارت بی هویت در شبکه مخابراتی کشور حذف شده است.

به گفته دبیر عالی شورای فضای مجازی، توسعه ICT در نهایت منجر به ایجاد داده ها می شود. فرآوری داده منجر به تولید ثروت برای بنگاه ها و کشور خواهد شد. این کار نیاز به نیروی انسانی متخصص و شرکت های دانش بنیان برای توسعه فناوری دارد. توجه به هوش مصنوعی یکی از ملزومات پیشرفت کشور است.

دیتاسنتر قابل حمل

برای بهره برداری ثروت باید زیرساخت مناسب سخت افزاری و نرم افزاری مثل دیتاسنترها در کشور وجود داشته و توسعه پیدا کنند. سرعت نسل پنج و شش اینترنت بسیار رشد داشته است. پردازش و جا به جایی حجم زیاد اطلاعات نیازمند داشتن دیتاسنتر قابل حمل است. البته هنوز این نوع دیتاسنترها در کشور شکل نگرفته و ما در حوزه های مختلف فناوری عقب مانده ایم. رعایت بحث امنیت و حفظ حریم خصوصی در حال حاضر بسیار مهم است و باید لوازم امنیتی مناسب برای جلوگیری از هدر رفت ثروت کشور فراهم شود. علاوه بر توجه به زیرساخت ها و استانداردهای سخت افزاری و حفاظت مکانیکی مثل ضد زلزله بودن، در حوزه داده نیز باید خیلی کار‌ها انجام شود.

به گفته سورنا ستاری، رشد شرکت ها در حوزه ICT  در کشور مطلوب بوده است. خروجی دانشگاه ها و تولید محصولات و صادرات آن ها نشان دهنده ظرفیت بالای کشور در این زمینه است. البته در حوزه سخت افزار و میکروالکترونیک عقب هستیم.

به گفته ستاری قیمت گذاری استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان با ایجاد شرکت های ارزش گذاری راحت تر از گذشته شده است. یکی از چالش های ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان، مسائل فرهنگی است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار