معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد

لزوم فرهنگ سازی برای جوان سازی جمعیت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی گفت: افزایش نرخ باروری و جوان‌سازی جمعیت بیش از آن که نیازمند مشوق‌ها باشد نیازمند فرهنگ‌سازی و تحکیم بنیان خانواده است.

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز - تراب محمدی روز گذشته در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه نشاط و پویایی یک جامعه در گرو جوان بودن آن است، گفت: سیاست‌های کنترل جمعیت در دهه ۷۰، کاهش تمایل به فرزندآوری را در جامعه نهادینه کرده است و اکنون تغییر این فرهنگ کار دشواری است.

کاهش نرخ رشد جمعیت، ریشه فرهنگی و اعتقادی دارد و تصویب تسهیلات و مشوق‌های قانونی برای فرزندآوری، راه‌حل موقت قضیه است و اصل بر کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی در حوزه خانواده است.

 با افزایش رفاه تمایل به زاد و ولد کاهش یافت.

سن امید به زندگی بعد از انقلاب اسلامی در سایه امکانات بهداشتی و رفاهی افزایش چشمگیری داشته، اما با وضعیت کنونی و حرکت جمعیت به سمت سالمندی، زنگ خطر در این حوزه به صدا درآمده است.

با توجه به مسئولیت خطیر شورای راهبردی جمعیت، موضوع جمعیت یکی از محور‌های مهم جهاد تبیین است و نخبگان و گروه‌های مرجع باید تبیین کنند که کاهش نرخ جمعیت و سالمندی چه تبعاتی در آینده خواهد داشت.

 وظایف دستگاه‌ها به طور شفاف در سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر انقلاب مشخص شده است.

استانداری به عنوان دستگاه حاکمیتی از هر اقدامی در راستای اجرای این سیاست‌ها حمایت می‌کند.

حیرت‌انگیز مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی هم در این جلسه نرخ رشد جمعیت استان طی امسال  را ۳۴ صدم درصد و رتبه استان در این زمینه را رده ۲۸ کشور اعلام کرد و گفت: میزان کلی باروری در استان از ۱.۹۱ فرزند در سال ۱۳۹۰ به ۱.۴۵ در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

 میزان ولادت در استان کمتر از میانگین کشوری است.

در ۹ ماهه نخست امسال ۳۷ هزار و ۱۹۵ مورد ولادت در استان رخ داده است که ۹۹.۰۴ درصد از آن‌ها در مهلت قانونی ثبت شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.