هشدار جمهوری خواهان کنگره به بایدن:

اگر توافق با ایران در کنگره به تصویب نرسد‏‏ مانع اجرای آن می شویم

سناتور‌های جمهوریخواه تهدید کردند اگر توافق با ایران در کنگره به تصویب نرسد‏‏ مانع اجرای آن خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - گروهی متشکل از ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه دیروز دوشنبه به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار دادند که اگر دولت وی به کنگره اجازه ندهد شرایط هر گونه توافق جدید با ایران را بررسی کند و به رای بگذارد، مانع اجرای آن خواهند شد.

به گزارش رویترز، این سناتور‌ها به ریاست سناتور تد کروز، یکی از مخالفان دیرینه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، در نامه‌ای به تاریخ دوشنبه به بایدن گفتند که از همه گزینه‌ها و اهرم‌های موجود استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که دولت وی به قوانین آمریکا در خصوص هر گونه توافق با ایران پایبند می‌ماند.

سناتور کروز و دیگر سناتور‌های بلند پایه جمهوریخواه آمریکا به بایدن گفتند که اگر وی به الزامات قانونی با هدف تضمین نظارت کنگره بر بازنگری‌ها یا تغییرات در توافق هسته‌ای ایران ۲۰۱۵ ایران عمل نکند، اجرای هر توافق جدیدی «اگر پایان نیابد، به شدت مختل خواهد شد.»

آن‌ها هیچ جزئیاتی را درباره برنامه‌های خود ارائه نکردند، اما جمهوریخواهان از تاکتیک‌های مختلفی برای کند کردن قوانین دیگر یا منتظر نگه داشتن نامزد‌های مورد نظر بایدن از جمله بسیاری برای سمت‌های سفیر استفاده کرده اند.

دموکرات‌ها تنها با یک رای کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور، کنترل ۵۰ کرسی سنا را در دست دارند، اما آن‌ها ممکن است در انتخابات میان دوره‌ای اواخر سال جاری، کنترل سنا و مجلس نمایندگان را از دست بدهند. این سناتور‌ها مدعی شدند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران «آنقدر برای امنیت ملی آمریکا حائز اهمیت است» که مستلزم نظر و موافقت دو سوم نمایندگان سنا است. آن‌ها در ادامه با پیش‌بینی پیروزی جمهوری‌خواهان در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ افزودند، هر توافقی که نتواند به تصویب سنا برسد، احتمالاً در روز‌های آغازین کار دولت رئیس جمهور بعدی پاره خواهد شد.

علاوه بر این، سناتور‌های جمهوری‌خواه خاطرنشان کردند که قانون سال ۲۰۱۵ که پیش از تکمیل توافق اولیه هسته‌ای تصویب شد، ملزم می‌کند که هرگونه «توافق» جدید مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برای یک دوره بازنگری ۶۰ روزه به کنگره فرستاده شود که طی آن کنگره می‌تواند یک قطعنامه مشترک عدم تایید تصویب کند که اساساً مانع از اجرایی شدن این توافق می‌شود.

آمریکا دیروز دوشنبه ادعا کرد دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران در وین امکان پذیر است، ولی توافق احتمالی باید فورا نهایی شود، زیرا تهران در حال گسترش قابلیت‌های هسته‌ای خود است.

گفتگو‌های وین امروز سه شنبه پس از آن از سر گرفته خواهد شد که مذاکره کنندگان در هفته‌های اخیر به پیشرفت در تلاش‌ها برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ اشاره کردند. طرف‌ها از سال گذشته میلادی با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین مذاکره می‌کنند. این گفتگو‌ها به تازگی در پایان ماه گذشته متوقف شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی‌ها به پایتخت‌های خود بازگشتند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با اشاره به اینکه ایران به پیشرفت قابل توجهی در حوزه‌های مختلف مذاکرات وین دست یافته اعلام کرد پاسخ‌هایی که «آمریکا فردا به وین می‌آورد، مشخص خواهد کرد که ما چه زمانی می‌توانیم به توافق برسیم».

وی بر تضمین‌های ایران  مبنی بر این که دولت بعدی آمریکا مجددا این پیمان را نقض نخواهد کرد، تاکید کرد.

اخیرا ده سناتور جمهوری خواه آمریکا در نامه‌ای خطاب به جو بایدن از او خواستند تحریم‌های این کشور را ضد صادرات نفت ایران اجرا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
بخاطر انرژی هسته ای آن هم فقط یک نیروگاه نصفه نیمه هزارران میلیارد دلار به اقتصاد کشور آسیب رساندند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۱۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
ندانستن عیب نیست اما نفهمیدن عیب بسیار بزرگی است دشمنی آمریکا با ایران ربطی به انرژی هسته ای ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۸:۳۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
فقط نیروگاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پزشکی هسته ای و داروهای هسته ای وهزارن کاری که با علم هسته ای میشه کرد را نشنیده ای
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
دوستانی که نظر میذارین منظور نگارنده این بوده که وقتی کشور ایران توان مقابله با تحریم های اقتصادی رو نداره..باید فعلا بی خیال غنی سازی بشه...کشور در بسیاری از جاها نیاز به ترمیم داره..عاقلانه نیست که همه چیز رو به هسته ایی گره بزنیم...متاسفانه عقل درست و درمونی ندارن مسولین کشور...با همین فرمون...حکومت از دست خواهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
به درک چون این توافق به نفع جیره خواران داخلی امریکاست ودولت رئیسی باید دست این افراد راکوتاه کند
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۷:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
دولت رئیسی داره‌ مذاکره میکنه دیگه روحانی نیست حالتون خوبه؟
Iran (Islamic Republic of)
Salamat
۱۰:۳۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
به جهنم هر کاری می خواهید بکنید به قول آقای رئیسی ما ایرانی منتظر بر جام نمی مانیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
گشنه نموندی وگر نه حرف مفت نمیزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
بله برنج 100 هزار تومانی و گوشت 180000 هزار تومانی و پراید 180 میلیونی و تیگو 8 یک میلیارد و هفتصدو پنجاه میلیونی و ...........نتیجه به هوا رفتن برجامه
آخرین اخبار