وزارت خارجه اتهامات نشست ۱۵۷ وزرای خارجه اتحادیه عرب را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بیانیه کمیته خودخوانده چهار جانبه در حاشیه نشست ۱۵۷ وزرای خارجه اتحادیه عرب را دور باطل اتهام زنی علیه ایران خواند.

سعید خطیب زاده  با رد اتهامات سخیف نشست ۱۵۷ وزرای خارجه اتحادیه عرب و بیانیه کمیته خودخوانده چهار جانبه در حاشیه این نشست از ادامه دور باطل اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران و تغییر نکردن شیوه رفتاری، شدیدا ابراز تاسف کرد و این گونه اقدامات بی ثمر را مغایر تحرکات این کشورها برای تعامل و دیپلماسی منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران طی چند ماه گذشته خواند.

سخنگوی وزارت خارجه صدور این نوع بیانیه های تکراری را مانعی بر تقویت روابط ایران با همسایگان عنوان کرد و بار دیگر بر موضع همیشگی جمهوری اسلامی ایران در دعوت از همسایگان برای گفت‌وگو و حل سوء تفاهمات از طریق مسیرهای دیپلماتیک تاکید کرد.

کمیته چهارجانبه عربی متشکل از عربستان، امارات، بحرین و مصر در نشست خود در حاشیه صد ‌و پنجاه و هفتمین نشست دوره ای اتحادیه عرب که دیروز در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

در این نشست که به ریاست عربستان برگزار شد، وزرای خارجه چهار کشور عربی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کردند و اظهارات مسئولان ایرانی در رابطه با کشورهای عربی را تحریک آمیز خواندند. این کمیته ایران را به حمایت تسلیحاتی از آنچه که «شبه نظامیان تروریستی در برخی کشورهای عربی» خواندند، متهم کرد.

چهار کشور عربی در این نشست از گسترش برنامه موشکی ایران انتقاد کردند ‌و مدعی شدند که تهران موشک های بالستیک به انصارالله یمن می دهد. این کمیته چهارجانبه ضد ایرانی مدعی شد که انصارالله یمن به وسیله پهپادها و موشک های ایرانی عربستان و امارات را مورد هدف قرار می دهد و این امر تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه و در تضاد با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است.

وزرای چهار کشور عربی همچنین ادعاهایی درخصوص جزایر سه گانه ایرانی مطرح کردند و ایران را به دخالت در امور یمن، سوریه، مراکش و بحرین متهم کردند.

کمیته چارجانبه عربی تاکنون بارها در بیانیه‌های خود موضع‌گیری‌های مشابهی در ارتباط با ایران اتخاذ کرده است گرچه این کشورها به شکل دوجانبه تلاش می‌کنند مواضع به مراتب نرم‌تری در قبال ایران در پیش بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
آیا این حقه که عربستان از تمام قدرتها کمک‌بگیره برای کشتن زنها و بچه های بی گناه ولی یمن حق نداره کمک بگیره اونم برای دفاع از خودش در مقابل زنجیر پاره کرده هایی که شرف و انسانیت ندارند و خون طفلان معصوم یمنی رو میخورند
United States of America
ناشناس
۰۲:۱۸ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
دخالت که شاخ و دم نداره از این واضحترهم مگه میشه تا کچا در مقابل واقعیتها و در مسیر خلاف جهت قران حرکت ؟! اذا وقعت الواقعه لیس لوقعتها کاذبه همین دو ایه از کل قران رو در این 43 سال عملی کنید کافی است
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکای جنایتکار و کثیف و انگلیس و آل صهیون و آل سعود و آل داع و القاعده
۲۰:۲۵ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
به نام خدا کسی نیست به این ها با یک حساب سر انگشتی بگوید و همه جملات آنها را لگد مال کند:1- یمنی که جنگ را آغاز نکردند 2- گیریم که ایران موشک های خود حتی از نوع نقطه زن داده ولی بگوید چندتا؟؟؟ این همه ؟؟ مگر یمن را از چهار طرف محاصره نکرده اید؟ یا نیروهایتان تمام 24 ساعته در خوابند؟؟4- بدانید یمنی اینها را بجا و خوب و برای انهدام تاسیسات فرودگاهی و نفتی و نه بمباران خانه های مسکونی بکار می برند ولی وهابی ها و عربهای متجاوز به یمن، سلاح و بمب های غربی را فقط بر سر مردم بی دفاع یمن می ریزید و مردم عادی را غیر انسانی قتل عام کرده و می کنید. مرگ تان باد. حداقل 70 دلاری را هم نداشته باشیم کجا؟؟؟؟ بدانید که اگر نوکر حلقه ای و پابوس غرب و صهیون نبودید این همه مشکلات نداشتید. مرگ بر ترامپ دیوانه و جرزن که در زمان او این دیوانه گی تان به اوج رسید و در حمله به یمن فوران کرد و مرگ بر آل عرب ترسوی وهابی و آل صهیون عبری اشغالگر و کودک کش و غرب وحشی.
United Arab Emirates
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
یمن که نون نداره بده به مردمش موشک از کجا اورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
اینها. جمعی. نه. که نوکر بلکه. نوکر نما. برای خوش امدن ارباب و کمک به او در مذاکرات. اراجیف بافته اند ..
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۷:۰۵ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
از کشورهایی که کمر به نوکری صهیونیسم ، غرب و بخصوص آمریکا بسته و به این شیوه ی نوکری افتخار هم میکنند، نباید بیش از این بیانیه های واهی انتظاری داشت.
به نظر بنده نادیده گرفتن این چند کشور منطقه با سیاستمدارانی بزدل و منفعل و ملتهایی به شدت در خواب غفلت فرو رفته،کار بسیار منطقی تری است تا اهمیت دادن به اراجیف مطروحه در جلسات خودخوانده، سخیف و پیش پا افتاده ی آنها.
سپاسگزاریم.