مدیر کل دامپزشکی استان:

ضبط بیش از ۳۵۸ هزار کیلوگرم گوشت غیربهداشتی در آذربایجان غربی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: طرح تشدید نظارت های بهداشتی به مناسب عید نوروز و ماه رمضان برگزار می شود.

خلیل زاده امروز ۱۹ اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل برگزار شد، گفت: با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی از ۱۴اسفند اغاز شده و تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد یافت.

خلیل زاده با اشاره به اینکه در این طرح اکیپ‌های از بابت نظارت‌های شرعی و بهداشتی در سطح استان مستقر هستند، گفت: ۴۳ اکیپ ثابت و سیار در این طرح در تمامی مراحل تولید، توزیع و عرضه در ۳شیفت نظارت دارند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: ۳۴روحانی در کشتارگاه‌های دامی و طیور حضور دارند که از نظر ذبح و شرعی حضور دارند.

خلیل زاده با اشاره به اینکه از اهداف اصلی دامپزشکی احرای طرح صیانت و حفاظت از جمعیت دامی استان با برنانه‌های مختلف مراقبتی و پیشگیری و واکسیناسیون است، گفت: آذربایجان غربی یک استان مرزی و برای ۲۷ استان دام ارسال می‌کند و از نظر بیماری‌های مختلف دامی تهدید می‌شود که باید با اجرای طرح‌های پیشگیری از شیوع بیماری‌ها پیشگیری کرد.

او می گوید: در سال جاری ۱۵۶هزار و ۸۲۸راس کشتار دامی در استان انجام شده و ۳۹هزار و ۳۲۱کیلوگرم گوشت ذبحی استحصال شده است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۱۲کشتارگاه صنعتی طیور، ۶کشتارگاه صنعتی و سنتی دامی تحت تملک شهرداری و ۴کشتارگاه صنعتی بخش خصوصی در استان فعال هستند.

خلیل زاده بابیان اینکه ۱۳۹هزار و ۳۰مورد بازدید از واحد‌های تولیدی فراورده‌های دامی انجام و ۲۰۸۹ مورد فراورده غیر بهداشتی در سطح استان ضبط شده است، گفت: ۳۵۸هزار و ۸۰۷کیلو گرم گوشت قرمز و مرغ آلوده به دلایل غیر بهداشتی ضبط شد.

او گفت: در سال جاری در ۱۲کشتارگاه طیور صنعتی استان ۴۲میلیون و۸۹هزار و ۱۵قطعه کشتار طیور انجام شد.

خلیل زاده گفت: سرجمع واکسینه آبله در استان ۳میلیون و ۷۱۲هزار راس گوسفند و بز، واکسینه بروسلوز بز و گوسفند ۱۶۷هزار و ۱۰۳ راس در سال جاری انجام شد.

 او  با بیان اینکه در زمینه پایش و مراقبت های بهداشتی جمعیت دامی استان نیز واکسیناسیون دامها در زمینه پیشگیری  از بیماریهای  تب برفکی،طاعون و هاری،لمپی اسکین ،شاربون ،آبله،بروسلوز و سل انجام گرفته است ، گفت: طرح ملی ریشه کنی طاعون نشخوار کنندگان کوچک که طرح سه ساله است و در استان همزمان با سراسر کشور انجام می شود، در سال جاری ۲ ملیون و ۵۶۹ هزار و ۵۶۶ راس طاعون نشخوار کنندگان کوچک انجام شده است.

خلیل زاده  پایش و مراقبت پرندگان در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلو آنزای فوق حاد پرندگان را از طرحهای مهم دامپزشکی استان دانست و گفت:همزمان با  کوچ پرندگان آزاد پرواز است که برای زمستان گذرانی وارد کشورمان میشوند و گاها ناقل بیماری آنفلو آنزای حاد پرندگان هستند، مراقبت پرندگان از نظر ابتلالا به این بیماری از ۶ ماهه دوم در این زمینه آغاز می شود ،روزانه پایش پرندگان در مراکز نگهداری پرندگان و کشتارگاهها در روستاها و شهرستانها صورت می گیرد که خوشبختانه تا به امروز هیچ گونه مورد ابتلا به این بیماری در استانمان مشاهده نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.