تقویت روابط تجاری ایران و ترکیه/افزایش مبادلات تجاری تا ۳۰ میلیارد دلار

در دیدار استاندار آذربایجان غربی با سرکنسول جدید ترکیه در استان، بر لزوم افزایش همکاری‌ها برای رسیدن به سقف ۳۰ میلیارد دلاری تجارت دو کشور تاکید شد.

محمدصادق معتمدیان در دیدار با سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران افزایش حجم مبادلات تجاری با ترکیه تا سقف ۳۰ میلیارد دلار است و با فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور روابط اقتصادی بیش از پیش تقویت می‌شود.  

استاندار آذربایجان غربی می گوید: بیشترین پایانه‌های صادراتی کشور در استان وجود دارد و بخش قابل توجهی از کریدور‌های اصلی کشور نیز از استان عبور می‌کند و باید زمینه‌های توسعه آذربایجان غربی با استان‌های همجوار در کشور ترکیه روانتر شود.

به گفته مقام عالی استان نگاه ما نگاه توسعه محور است و برگزاری نشست‌های مشترک بین استانداران دو کشور می‌تواند زمینه ساز توسعه مناسبات باشد.

معتمدیان توسعه مسیر ترانزیتی را از سیاست‌های دولت سیزدهم دانسته و امی گوید: دو مسیر ترانزیتی استان از ترکیه می‌گذرد و آمادگی ملاقات با استانداران در مسیر ترانزیتی استان را داریم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: در این استان مرزی زمینه‌های بسیاری برای سرمایه گذاری وجود دارد و استان آمادگی میزبانی از تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران ترکیه‌ای را دارد.

سرکنسول جدید ترکیه در آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: ایران و ترکیه دو کشور برادر و دوست هستند و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به تجارت سی میلیارد دلاری با ایران برسیم و می‌دانیم که یکی از مهمترین راهکار‌ها برای رسیدن به این سطح از تجارت، برگزاری جلسات مختلف بین مسئولان دو کشور است.

فهیم چتین می گوید: برای ایجاد دروازه‌های مرزی مشترک برنامه ریزی‌های دقیق تری لازم است و به غیر از موضوعات اقتصادی باید در زمینه توسعه مباحث فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور نیز تلاش‌های اثرگذاری انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.