سرانه دندان پزشک در کشور پنج پزشک به ازای هر ده هزار نفر

دبیر شورای تخصصی دندان پزشکی وزارت بهداشت گفت: در بحث سرانه شاخص ما نسبت به ده هزار نفر جمعیت پنج و در آمریکا حدود ۶/۱ دندان پزشک است.

کدخدازاده گفت: در حال حاضر ۴۲۶٠٠ دندان پزشک در کشور فعالیت می کنند. برخی از همکاران پروانه مطب ندارند، اما در حوزه دندان پزشکی فعالیت می کنند. افرادی هستند که در دوران شیوع کرونا پروانه مطب خود را تمدید نکرده اند.

او گفت: شاخص ما نسبت به ده هزار نفر جمعیت پنج و در آمریکا حدودا ۶/۱ دندان پزشک است. برخی می گویند که شاخص میزان پوسیدگی دندان با افزایش تربیت دندان پزشک کاهش پیدا می کند که این موضوع درست نیست. اگر هدف ما ارتقای سلامت دندان و دهان است باید به سمت پیشگیری برویم.

کدخدا زاده گفت: در کشور توزیع نادرست دندان پزشک را شاهد هستیم. ۱۸۶۶ نفر دندان پزشک متاهل باید در مناطق محروم فغالیت کنند. ما باید توزیع بومی دندان پزشکی را در کشور به خوبی اجرایی کنیم. در حال حاضر ۴۴ دانشکده دندان پزشکی داریم و چهار دانشکده موافقت اصولی را گرفته اند.

او گفت: الان بالغ بر ۱۶ هزار دانشجوی دندان پزشکی و ۱۳٠٠ دانشجوی تخصصی در کشور داریم. این موضوع هیچ ربطی به انحصار طلبی ندارد. در حال حاضر شاهد رشد بی رویه دانشکده های دندان پزشکی در کشور هستیم. ما فضای کافی برای آموزش و زیرساخت های لازم در زمینه خوابگاه و امکانات را نداریم. امکانات کم سبب ایجاد نا امیدی و دفع نخبگان خواهد شد.

کدخدا زاده گفت: نیرو‌های حدواسط سلامت جامعه را به پیش می برند و باید جایگاه این نیرو‌ها را به درستی تعیین کنیم. در حال حاضر دو هزار نیروی حد واسط داریم که بهترین نیروی‌های نظام سلامت هستند. قرار بود که در بخش‌های دولتی مشغول به فعالیت شوند. در حال حاضر در آموزش تکنسین‌های حد واسط دچار اختلال شده ایم.

به گفته وی بابت تربیت هر دانشجوی دندان پزشکی سالیانه حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه صرف می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار