کشتار غیرمجاز دام خطر ابتلا به تب کنگو را درپی دارد

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: هر مورد از کشتار غیرمجاز دام می‌تواند خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را در پی داشته و سلامت مردم را تهدید کند.

محمود قربان زاده گفت: با توجه به قرار داشتن در فصل گرم سال و افزایش حضور کنه، به عنوان ناقل این بیماری مهلک، توصیه اکید به شهروندان خودداری از کشتار دام در منازل، باغ‌ها و نیز خرید گوشت دام کشتار شده خارج از شبکه کشتارگاه و کنار جاده‌ها است که می‌تواند مخاطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

او گفت: مبتلایان شامل کارگران کشتارگاه و دیگر شهروندان هستند که سه نفر از آنان در تربت حیدریه، یک نفر در تربت‌جام و یک نفر نیز در شهرستان کاشمر شناسایی شده اند.

معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: پیشگیری، مهمترین و اثرگذارترین راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری است که برای مردم عادی ذبح نکردن دام خارج از کشتارگاه و برای کارکنان کشتارگاه‌ها و دامداران نیز رعایت مواردی همچون استفاده از ماسک، دستکش، لباس آستین بلند و چکمه توصیه می‌شود.

قربان‌زاده گفت: سم پاشی محل نگهداری دام، انجام حمام ضدکنه برای گوسفندان و سایر اقدامات پیشگیرانه در فصل فعالیت کنه‌ها (از اواسط بهار تا اواسط پاییز) از جمله اقدامات پیشگیرانه ضروری برای دامداری‌ها است.

این مسئول با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام فاقد علایم بالینی است، اما در انسان بروز و ظهور دارد، گفت: منبع اصلی این بیماری کنه آلوده به ویروس است بنابراین انتقال بیماری از طریق ارتباط با کنه آلوده و یا دام آلوده به سهولت انجام می‌شود.

برچسب ها: کشتار دام ، تب کنگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار