مشاهده گونه کمیاب زرده‌بر در تایباد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: مشاهده گونه زرده‌بر برای چهارمین بار به صورت مستند توسط شهروندان گزارش شده است.

یوسف اربابی رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: وضعیت حفاظتی گونه زرده‌بر در طبقه آسیب‌پذیر فهرست سرخ قرار دارد و مشاهده آن برای چهارمین بار به صورت مستند توسط شهروندان گزارش شده است.

او افزود: این گونه دارای جثه کوچک، پوزه کوتاه، گوش‌های نسبتا بلند با انتهای سفیدرنگ، پا‌های کوتاه، دم بلند و پشمالو با انتهای تیره است و در اطراف چشم‌های جانور نیز نوار قهوه‌ای‌رنگ دیده می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد ادامه داد: تقاضا می‌شود شهروندان در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش از نزدیک شدن به آن خودداری کنند و مراتب را سریعا به اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

اربابی با اشاره به اینکه به زرده‌بر یا پلنگ موش‌ساری سوسار نیز می‌گویند، بیان کرد: این نوع جانور پستاندار کوچکی از خانواده راسوسانان است که در زیستگاه‌های بیابانی، نیمه‌بیابانی، مناطق استپی، بوته‌زار‌ها و خارستان‌ها زندگی می‌کند.

او تصریح کرد: طعمه‌های این جانور جوندگان مختلف همچون سنجاب زمینی، همستر، جربیل بزرگ، موش خانگی، به همراه انواع کوچکتر پرندگان، خرگوش صحرایی، مارمولک‌ها، ماهی‌ها، قورباغه، حلزون و حشرات و علف‌هاست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد تاکید کرد: تایباد و باخرز در مجموع دارای چهار منطقه شکار ممنوع با ۱۰۸ هزار هکتار وسعت با هدف حفظ زیستگاه و گونه‌های مهم حیات وحش و تحت مدیریت قرار گرفته است.

اربابی اظهار کرد: از گونه‌ها جانوری شاخص تایباد و باخرز می‌توان به قوچ، میش وحشی، آهو، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، گرگ، روباه، کبک، تیهو، باقرقره و انواع پرندگان شکاری و انواع پرندگان مهاجر از جمله درنا خاکستری اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار