نجات یک زرده بر از یک استخر کشاورزی در شهرستان مه ولات

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مه ولات گفت: یک زرده بر که در یک استخر ذخیره آب کشاورزی در این شهرستان گرفتار شده بود، نجات یافت.

اباذر حسین نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست مه ولات گفت: این زرده بر، توسط پرسنل یگان محیط زیست شهرستان مه ولات زنده گیری و پس از حصول اطمینان از سلامت حیوان در طبیعت این شهرستان رها سازی شد. 

این گونه جانوری پستاندار گوشتخوار است و به طور کلی در مناطق بیابانی و عرصه‌های باز مشاهده می‌شود و در ایران از نواحی شمالی و شرق کشور و برخی از استان‌های مرکزی مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۸گونه راسو در ایران ثبت شده است افزود: کاهش تعداد این جانور که در کنترل جمعیت جوندگان نقش مهمی در چرخه زیست محیطی ایفا می‌کند، منجر به افزایش تعداد گونه‌های جوندگان مزاحم می‌شود و بیشترین عامل تهدید آن از بین رفتن بیابان‌های طبیعی و تغییر کاربری آن به اراضی کشاورزی است و علاوه بر آن آلودگی به سموم دفع آفات نباتی هم باعث کاهش شدید جمعیت آن شده است.

حسین نژاد بیان کرد: هر ساله با شروع فصل گرما گزارشات و مستندات زیادی از تلف شدن گونه‌های مختلف حیات‌وحش در استخر‌های مصنوعی که انسان‌ها برای ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی ایجاد می‌کنند، دریافت می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از این استخر‌ها به دلیل قرار گرفتن در داخل یا حاشیه زیستگاه‌های طبیعی مورد توجه حیات وحش قرار می‌گیرند لذا هر ساله تعداد زیادی از حیات وحش از رده‌های مختلف جانوری از جمله خزندگان، پستانداران و پرندگان و گونه‌هایی مانند مار، انواع مارمولک، بزمچه، آهوی ایرانی، روباه، کبک و تیهو در این استخر‌ها تلف می‎شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار