در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تولید روغن زیتون ۱۰ هزارتن مازاد بر نیاز کشور است

رئیس شورای ملی زیتون گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، تولید زیتون نسبت به سال قبل ۲۵۰ درصد رشد داشته که در تاریخ، برداشت این میزان از روغن زیتون بی سابقه بوده است.

آقای مهدی عباسی، رئیس شورای ملی زیتون گفت: امسال تولید زیتون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۰ درصد رشد داشته که این میزان افزایش، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است که به رغم مکاتبات متعدد طی ۴ ماه اخیر با وزارتخانه، اقدام خاصی انجام نشده است.

به گفته او، علی رغم مازاد ۱۰ هزارتنی روغن زیتون نسبت به سال‌های قبل و رسیدن به خودکفایی بعد از گذشت ۳۰ سال، اما ممنوعیت واردات همچنان صورت نگرفته است که در این خصوص معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد باید پاسخگو باشد.

عباسی می‌گوید: با وجود ۳ هزارتن روغن زیتون در مخازن و زیرساخت ۱۱۰ هزارتنی محصول، روسای سازمان جهاد کشاورزی و انجمن استان‌ها مکاتبات متعددی در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم صورت دادند که متاسفانه تاکنون تمهیداتی برای حل این موضوع اندیشیده نشده است.

رئیس شورای ملی زیتون گفت: سالانه ۱۵ هزارتن روغن زیتون و ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتن کنسرو زیتون مورد نیاز کشور است، درحالیکه امسال ۲۴ هزارتن تولید روغن داریم؛ لذا وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات روغن زیتون به خاطر سلامت محور بودن باید اعمال کند.

او می‌گوید: قیمت کنونی هر کیلو زیتون ۱۶ هزارتومان و هر لیتر روغن زیتون تحویل درب کارخانه ۱۲۰ هزارتومان است، از این رو دستگاه‌های نظارتی باید در بحث قیمت‌های بازار نظارت داشته باشند.

با توجه به شرایط مناسب اقلیمی و اعمال مدیریت لازم، تولید زیتون در طول تاریخ بی سابقه بوده است، به گونه‌ای که هم اکنون برای مازاد ۱۰ هزارتنی روغن با روسیه در حال رایزنی هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
انشالله..در مورد خرمای تنگستان بوشهر نیز باید فکری عاجل شود
Iran (Islamic Republic of)
یزدان پناه
۰۰:۴۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ما باغداران (بدبخت) چه گناهی کردیم؟!!! قیمت کود و سم و دستمزد کارگر نسبت به سالهای قبل، سر به فلک کشیده اما قیمت زیتون هیچ تغییری نکرده. اگر مرکبات بود بحثش فرق می کرد به عنوان مثال چهار تا پرتقال که حدودا یک کیلو میشه چیدنش ده ثانیه هم وقت نمی بره ببینید چیدن یک کیلو زیتون چقدر زمان می بره و چقدر باید هزینه کارگر داد! به چه امیدی باید زنده باشیم و نظاره گر وضعیت موجود! چرا دولت از اونایی که عمرشون را به پای این درخت گذاشتن هیچگونه پشتیبانی اعم از خرید محصولاتشون به قیمت منصفانه یا به دلیل خاص بودن این میوه، هزینه سم و کود این باغات، را متقبل نمیشه و حداقل تو بحث صادرات این میوه که عربهای حوزه خلیج فارس براش سر و دست می شکونند وارد عمل نمیشه؟ چرا دولت عربستان که یک بیابان خشکه باید امروز هزاران هکتار را زیر کاشت درخت زیتون ببره ولی تو ایران، من نوعی باید مجبور بشم باغ زیتونم را خشک کنم البته که این سالها سوختیم و ساختیم و نزدیک به بیست ساله که مدارا کردیم. ولی برید فسا و سروستان که از شهرهای استان فارس هستند را ببینید که چقدر باغات زیتونشون را خشک کردند. بنده از داراب استان فارس هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
دروغی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
سهند
۲۲:۱۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
مازاد!!! پس چرا گیر ماها نمیاد!!! کشور رو همون 20 درصد اشراف متنعم جامعه حساب می کنید؟؟؟!!!
آخرین اخبار