بی کیفیتی کودهای یارانه ای صحت ندارد

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: خط قرمز ما در برنامه تامین و تدارک نهاده های کشاورزی به ویژه کودهای یارانه ای کیفیت است.

آقای عطااللّه هاشمی گفت: براساس آخرین آمار تاکنون قراردادی ما بین بازرگانی دولتی و شرکت خدمات حمایتی به عنوان تامین کننده کود یارانه ای منعقد نشده است.

به گفته او، علی رغم آنکه ۳۰ درصد کشت آبی انجام شده، اما به خاطر اینکه قرارداد تامین کود منعقد نشده است، کودی نیست که در اختیار کشاورز قرار بگیرد.

هاشمی می گوید: کودهای یارانه دار شامل فسفات و پتاس است که به رغم آنکه عامل اصلی راندمان تغذیه است، در اختیار کشاورز قرار نگرفته است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: قیمت کود نسبت به سال گذشته ناشی از افزایش قیمت جهانی فسفات و پتاس بالارفته است، اما دولت ۳۰ درصد قیمت جهانی به کشاورز در قالب یارانه کشت می دهد.

بنابر گفته او، کیفیت کودهای وارداتی پتاس و فسفات که توسط شرکت خدمات حمایتی وارد می شود، به  این دلیل که نظارت مناسب است، مشکلی ندارد. هر چند کیفیت کود برخی کارخانجات به سبب توزیع و نظارت خارج از دایره دولتی پایین است.

طی روزهای اخیر خبری مبنی بر بی کیفیتی کودهای یارانه ای در برخی رسانه ها منتشر شد، درحالیکه مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: خط قرمز ما در برنامه تامین و تدارک نهاده های کشاورزی به ویژه کودهای یارانه ای کیفیت است و سامانه کنترل کیفیت مستقر در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از کارخانه تولیدی تا کارگزاری فروش را در بر می‌گیرد و به هیچ عنوان اجازه ورود و توزیع کودهای کم کیفیت به طور سیستماتیک داده نمی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار