معاون امور حقوقی و مجلس رییس جمهور:

متوسط زیرساخت روستایی کشور ۹۰ درصد است

معاون امور حقوقی و مجلس رییس جمهور با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور متکی به روستا‌ها است گفت: متوسط زیرساخت روستایی کشور ۹۰ درصد است.

سید محمد حسینی امروز در آیین افتتاح نخستین همایش بازنمایی هویت روستایی در روستای پنداس از توابع بخش برزک کاشان با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به روستاییان دارد افزود: متوسط برق‌رسانی، آب آشامیدنی به روستا‌ها به ترتیب ۹۵ و ۸۰ درصد و در شاخص‌های مخابرات و اینترنت در روستا‌ها پیشرفت‌های خوبی وجود دارد.

به گفته او، معاونت روستایی رییس جمهور بسیار فعال و حتی خود رئیس جمهور در سفر‌های استانی به روستا‌ها سرکشی می‌کند چرا که نمی‌خواهد روستاییان مورد بی‌مهری قرار بگیرند و جوانان به شهر‌ها وارد شوند.

او تصریح کرد: اگر چه اقدام‌های خوبی در روستا‌ها انجام شده است، اما باید برنامه‌های نظام میراثی کشاورزی و راهبرد‌های توسعه روستا‌ها با مشارکت افراد ذی‌نفع و زنان روستایی اجرا شود.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور معافیت مالیاتی برای خانه‌های تاریخی و بوم‌گردی و مرکز‌های اقامتی در روستا‌ها را خواستار شد و گفت: با این اقدام سرمایه‌گذاری در روستا‌ها ترغیب خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون هشت و شش دهم مصوبات دولت‌ها مربوط به روستا‌ها و حوزه کشاورزی است یادآور شد: سهم اندکی برای روستاییان قائل شده‌اند که باید بیشتر و نگاه ویژه‌ای به روستا‌های کشور شود.

او با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه کشور باید ردپایی از توسعه و رونق بیشتر روستا‌ها مشاهده شود، گفت: نباید روستا‌ها در موضوع الگوی پیشرفت اسلامی نیز به فراموشی سپرده شود.

حسینی با تاکید بر اینکه روستا‌ها باید هویت تولید مواد غذایی را از طریق دامپروری و کشاورزی و همچنین گردشگری، صنایع دستی و صنایع تبدیلی حفظ کنند و مصرف کننده نباشند گفت:در گذشته تمامی افراد روستا‌ها کار و تلاش می‌کردند و از تنبلی و بیکاری خبری نبود و امروز سخت نیازمند فرهنگ کار است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به تصمیم دولت سیزدهم در خرید محصول گندم کشاورزان افزود: بیش از هفت میلیون تن گندم با قیمت مناسب خریداری، ذخیره و از قاچاق آن به کشور‌های همسایه جلوگیری شد.

به گفته او، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تاسیس جهاد سازندگی، بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی امام راحل همه در خدمت روستاییان قرار گرفتند.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور همچنین از تشکیل شورای جهاد آبرسانی درکشور خبر داد و گفت: با تشکیل این شورا طرح‌هایی از جمله پروژه بزرگ غدیر در خوزستان اجرا که به یک هزار و ۶۰۰ روستا آبرسانی انجام شد.

به گفته حسینی تاکنون آبرسانی به ۱۰ هزار روستا که دارای تنش آبی بوده‌اند، انجام شده است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از علما، فقها، مشاهیر، شاعران و نویسندگان از روستا‌ها برخاسته‌اند، گفت: بازهم باید به دنبال کشف نخبگان و این استعداد‌های درخشان در روستا‌های کشور باشیم.

حسینی همچنین بر گسترش آموزش، توجه به خدمات بهداشتی و مهارت‌آموزی در روستا‌ها تاکید و ابراز امیدواری کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور که اکنون در حال تدوین است این موضوع‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا موجب رونق اقتصادی بیشتر در مناطق روستایی باشیم.

او با تاکید بر احیای بازی‌های بومی محلی در روستا‌ها نیز گفت: بازی‌های روستایی با کمترین هزینه پویا، با نشاط و پرتحرک است و دوستی و صمیمیت‌های را بین مردم بیشتر می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار