کشف نزدیک‌ترین سیاهچاله به زمین

به تازگی ستاره شناسان، نزدیک‌ترین سیاهچاله به زمین که حدود ۱۰برابر خورشید وزن دارد را کشف کرده اند.

سیاهچاله‌ها، قدرتمندترین جسم فضایی در جهان هستند و ممکن است نسخه‌های عظیم این اجرام فضایی در مراکز همه کهکشان‌های بزرگ وجود داشته باشند.

تخمین زده می‌شود که ۱۰۰ میلیون سیاهچاله تنها در کهکشان راه شیری وجود دارند.

ستاره شناسان با استفاده از یک تلسکوپ فضایی به نام جمنای شمال (Gemini North)، نزدیک‌ترین سیاهچاله به زمین را کشف کرده اند.

گفته شده است که آن‌ها این سیاهچاله را Gaia BH۱ نامیده اند. Gaia BH۱ حدود ۱۰ برابر جرم خورشید وزن دارد و در فاصله ۱۶۰۰ سال نوری از ما در صورت فلکی Ophiuchus قرار دارد.  این  سیاهچاله در مقایسه با سیاهچاله‌ قبلی که ستاره شناسان کشف کرده اند، سه برابر به زمین نزدیکتر است.

کشف جدید با انجام مشاهدات حرکت ستاره‌ای شبیه به خورشید، در همان فاصله‌ای که زمین به دور خورشید می‌چرخد، به دور سیاهچاله می‌چرخد، ممکن شده است. اگرچه میلیون‌ها سیاهچاله با جرم ستاره‌ای در راه شیری حرکت می‌کنند؛ اما تنها تعداد کمی از طریق فعل و انفعالات پرانرژی با یک ستاره همراه کشف شده‌اند.

ستاره‌شناسان، در ابتدا با تجزیه و تحلیل اطلاعات فضاپیمای GIA آژانس فضایی اروپا، سیستم را به عنوان میزبان یک سیاهچاله شناسایی کردند.

مشاهدات بعدی این تلسکوپ برای محدود کردن حرکت مداری و در نتیجه جرم دو جزء در منظومه دوتایی بسیار مهم بود و به گروه اجازه داد جسم مرکزی را به عنوان سیاهچاله‌ای با جرم حدود ۱۰ برابر جرم خورشید شناسایی کند.

منبع: Phys

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار