بخشی مطرح کرد؛

ضعف طراحی لباس؛ دلیل گرایش جوانان به پوشش‌های غربی

داور کارگروه مد و لباس کشور گفت: به دلیل ضعف در ارائه طرح‌های مناسب برای دهه‌های هشتاد و نود و اهمیت پوشش متنوع و جذاب، این نسل به پوشش‌های غربی تمایل دارند.

مریم بخشی، مدرس طراحی و دوخت و داور کارگروه ساماندهی مد و لباس، درمورد اهمیت طراحی لباس در کشور بیان کرد: لباس، یک نماد و کالای فرهنگی است که باید دارای هویت و ارزش هنری باشد. بنابراین، باید تلاش کنیم که با استفاده از نقوش سنتی و تمدن غنی در بخش اقوام و مدرن کردن گنجینه‌های اصیل ایرانی و تمرکز بر زیبایی شناسی لباس در هر سن و جنسیتی، حرفی برای گفتن داشته باشیم. زیرا این که درمورد موضوعی کار کرده و نمایشگاه و جشنواره‌ای را برگزار کنیم که خروجی خوبی نداشته باشند و نتوانیم آثار برگزیده را وارد بازار کنیم، فایده‌ای ندارد و به همین دلیل، باید آسیب شناسی کنیم و ببینیم چه دلیلی وجود داشته است که این آثار نتوانسته اند نیاز‌های جامعه و جوانان ما را برآورده کنند.

به گفته این داور کارگروه ساماندهی مد و لباس، طراح لباس باید دید هنری داشته باشد چراکه طراحی مد، تلفیقی از هنر‌های تجسمی، زیبایی شناسی، رنگ، اشکال برگرفته از اقوام، طبیعت و... است که هر قدر از ابتکار و ایده بیشتری برخوردار باشد بدون شک، می‌تواند در صنعت مد تأثیر بسزایی بگذارد. از اینرو، ما ظرفیت‌های بسیار ارزشمند و موتیف‌های متنوعی داریم و زمانی، موفقیت طراح‌های ایرانی محقق می‌شود که به طراحی و تولید لباس‌های منطبق با فرهنگ ایرانی از طریق مطالعه تاریخ تمدن پرداخته شود. زیرا این موضوع بسیار مهم است که برای هر کاری که قصد داریم انجام دهیم، تحقیق کنیم و درواقع، روی پوشاک، تاریخ پوشاک، مباحث خودشناسی، جامعه شناسی و روان شناسی تمرکز داشته باشیم و از رنگ‌های اصیل ایرانی، عناصر هنری و نماد‌ها و نشانه‌های تمدن ایران و کانسپت و ایجاد توازن، هارمونی و ریتم و خطوط مناسب برای ارائه طرح‌های خود استفاده کنیم.

بخشی ادامه داد: ما یک سردرگمی در دنیای پوشاک داریم و یکی از دلایل آن می‌تواند نبود شناخت وسعت این حوزه باشد. زیرا این قدر وسیع است که ناآگاهی ما درمورد شغل‌های متفاوت آن باعث شده است که نه تنها دست و پای ما بسته شود بلکه تداخل در کار هم وجود داشته باشد. چون متأسفانه، در جامعه امروز، فکر می‌کنیم خیاط، طراح است و بالعکس، یا مزون دار، طراح است و این در هم تنیدگی باعث شده است که شغل اصلی طراح را گم کنیم و درواقع، طراح، هیچ هویتی نداشته باشد و همین موضوع، موجب سرخوردگی طراح شود و نتواند به ایده آل‌های موردنظر خود دست پیدا کند.

او گفت: اغلب طراحان ما ایده‌های خلاقانه‌ای دارند و می‌توانند لباس‌های فاخری را طراحی کنند. از اینرو، برای شکوفایی و بالندگی این هنر که بتواند به صنعت ختم شود باید این کار‌ها را انجام داد و زیرساخت‌ها را درست کرد که برای این کار باید اتاق فکری داشت. زیرا جوان‌های مستعدی در حوزه طراحی داریم که واقعاً دغدغه اقتصادی دارند و اگر این مشکلات برطرف شوند، این هنرمندان می‌توانند استعداد‌های خلاقانه خود را در قالب استارتاپ، استانداردسازی و بهره بردن از عناصر ایرانی، الگو‌های شاد و مدرن، با درنظر گرفتن سلیقه‌های دهه‌های جوان‌تر به اجرا درآورند و از آن جایی که ما در ارائه طرح‌های مناسب برای دهه‌های هشتاد و نود ضعف داریم، به همین دلیل، سبک پوشش جذاب و متنوع برای این نسل بسیار اهمیت دارد چراکه باید تمایل آن‌ها به پوشش‌های غربی را کاهش داد.

این داور کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: استاندارد و سایز نوجوانان کشور، یکی از مشکلات این حوزه است. زیرا آن‌ها ایرانیزه نشده اند. یعنی لباسی را بدون فکر طراحی می‌کنیم و می‌گوییم هرکسی می‌تواند این لباس را بپوشد فارغ از توجه به جنسیت، مکان موردنظر برای پوشیدن لباس و درواقع، فقط لباس را تولید می‌کنیم و در نتیجه، متوجه می‌شویم که نوجوان و جوان نیازی به پوشیدن چنین لباسی ندارند. زیرا این لباس، متناسب با جنس و اندازه و ویژگی‌های سنی او نیست. بنابراین، باید لباس‌ها را بر اساس جنسیت و علائق و هیجانات نوجوانانمان طراحی کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
بیشتر ناکارامدی نظام آموزش و پرورش میتونه باشه.راه حلش افزایش حقوق مزایای معلمیه که وقتی میاد سر کلاس نگران شیر خشک و پوشک بچش نباشه.با ذهن آزاد به بچه ها درس بده
Iran (Islamic Republic of)
مریم بختیاری
۱۳:۳۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
دلیلش گرون بودن بیش از حد مانتو های شیک هست وگرنه طراحای زیاد دیدم لباس های قشنگی طراحی میکنن ولی قیمت های بای سه میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
ما در فرهنگ خودمون کلی طرح های زیبا داریم. چرا از این طرح ها برای مانتو و روسری استفاده نمی کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۱۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
برای اینکه مغایر با شئونات اسلامی هستش در اسلام رنگ سیاه حرامه ولی تو ایران سیاه اسلامیه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۱۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
لباس غربی چشه؟همون کت شلوار هم لباس غربی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
رفتیم مانتو بخریم.همشون جلو باز!!! باور کنید مانتوهای دکمه دار بدوزید خیلی مشتری دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
لباسهای غربی جذابه ولی تولید داخل کپ بدی دارن استیل خراب میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
تیتر صحیح:تاثیرعفونت غربزدگی بر خریدار و تولید کننده پوشاک
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۱۰:۳۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
ضعف طراحی لباس که جای خود دارد.
امامهم ترازآن ضعف فرهنگی استفاده ازلباس وسودجوئی بیش ازاندازه سودجویان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
لباس های پوشید گرون خیلی خود من از بعضی طراحی سنتی خوشم می یا د ولی انقدر گرون که بی خیال خرید میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
کاملا درسته ، مشکل اصلی طراحی لباس است که نمیتوان یک مانتو ساده و مناسب انتخاب کرد.
آخرین اخبار