هزار وعده خوبان یکی وفا نکند؛

زیرساخت برای نیم بها کردن بلیت مترو و اتوبوس وجود دارد!

افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال و نصف کردن قیمت بلیت مترو در روز‌های آلوده جزو آن دسته از موضوعاتی است که در ابهام به سر می برد.

مترو تهران؛ قصه‌ای که هیچ وقت ته ندارد و انگار هر روز که می‌گذرد به جای اینکه از مشکلات آن کمتر شود، بیشتر هم می‌شود!   پای درد و دل مردم در مترو که می‌نشینیم انگار داغ دلشان تازه می‌شود؛ مشکلانش که کم نیست! کمبود واگن، عدم رعایت حریم بانوان، شلوغی مترو و... که اگر بخواهیم به آن بپردازیم از حوصله شما مخاطبان هم خارج است؛ مسئولان در هر دوره با شعار بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی روی کار می‌آیند، اما مدتی که می‌گذرد می‌بینیم تغییر آنچنانی هم نکرده است.

به خاطر دارم یک روز که سوار مترو بودم یکی از مسافران مترو  نکته جالبی گفت این خانم معتقد بود که برای سوار شدن باید لباس رزم به تن کرد یعنی کیف خود را دو دستی بچسبیم و قدرت یدی را به کار بگیریم تا شاید بتوانیم خود را در قطار جا کنیم! این موضوعات را با شهردار تهران که در میان گذاشتیم در پاسخ به سوال خبرنگار اعلام کرد که اعتراضات وارده به مسائل موجود متروی تهران به گوش ما می رسد و ما نیز در تلاش برای رفع همه موارد موجود هستیم، ما در وهله اول به دنبال توسعه خطوط مترو به معنای تکمیل ۷ خط فعلی هستیم و اقدامات لازم به جهت سرمایه گذاری و رفع مشکلات موجود را انجام دادیم تا بتوانیم در میان مدت به نتیجه مطلوب برسیم.

/

در این گزارش قرار است به ۲ وعده شهردار تهران درباره مترو بپردازیم که در نوع خود خوب است، اما زمان که می‌گذرد متاسفانه می‌بینیم نتیجه ندارد و یا فراموش می‌شود! ۶ تیر امسال علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران از افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت که در برنامه کلان ۱۰ میلیون سفر سهم مترو است، اما امروز این عدد ۱.۵ میلیون نفر است و تکمیل مترو می‌تواند  بار اصلی را به زیر زمین منتقل کند؛ بر اساس همین اقدامات در نیمه دوم امسال ۱۲ ایستگاه مترو افتتاح می‌شود.

الان در چه تاریخی قرار داریم؟ ۱۲ دی ماه یعنی در نیمه دوم همان سالی که آقای شهردار وعده افتتاح داده است به همین دلیل جزئیات این ۱۲ ایستگاه  و آخرین وضعیت آن‌ها را از قائمی عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران جویا شدم، او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که حضرت حافظ می‌فرماید هزار وعده خوبان یکی وفا نکند! ما قول‌های خوبی از همکاران شهرداری شنیدیم و فکر می‌کنم این ۱۲ ایستگاه مترو هم از همین جنس باشد، و منتظریم محقق شود.

وی می گوید:  شهرداری تهران در آخرین جلسات خود با اعضای شورا هم آمار نهایی از این ۱۲ ایستگاه مترو را ارائه نکرد و فقط صحبت از اقدامات آینده شد و شهردار تهران درباره اقدامات انجام شده صحبتی نکرد؛ شاید دلیلش عقب ماندگی‌هایی است که وجود دارد همچنین ما فقط امیدواریم قول و وعده‌های این دوستان محقق شود؛ البته درباره معماری این ۱۲ ایستگاه صحبت شده بود که حتما از معماری ایرانی اسلامی استفاده شود اما هنوز سندی، نقشه‌ای و یا طرح و مستندی مشاهده نکردیم و نمی‌دانیم دقیقا قرار است جه کار کنند ! هنوز به ما اطلاعاتی داده نشده است.

/

الان واقعا سوال ایجاد می‌شود که وقتی یک وعده‌ای به این بزرگی داده می‌شود، نباید حداقل جزئیات آن به اعضای شورای شهر تهران که وظایفشان نظارت بر کار شهرداری تهران است ارائه شود؟ مگر افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو به همین آسانی است؟ به یاد داریم که شهردار تهران درباره هزینه ساخت فقط یک کیلومتر از مترو گفته بود که هر کیلومتر ساخت مترو یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد آنوقت چظور ممکن است که ۱۲ ایستگاه همزمان در نیمه دوم سال بخواهد افتتاح شود و هیج امار جدیدی به شورای شهر تهران داده نشود؟ در این راستا ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت که قرار بود با حضور زاکانی در قامت شهردار تهران هر ماه یک ایستگاه مترو به بهره برداری برسد اما عملا تا این لحظه هیچ اتفاقی نیفتاده و تحمل این وضعیت مترو طاقت فرسا شده است.

بیشتر بخوانید

دومین وعده ای که شهردار تهران به مردم داده بود درباره تصویب مصوبه نصف شدن بهای بلیط ناوگان حمل و نقل عمومی در روزهای آلوده است که مطرح شده بود این مصوبه اخیراً تصویب شده و ادامه پیدا می‌کند و به لطف خدا بنا شده است تا زمانی که هوای تهران آلوده شد بهای ناوگان حمل و نقل عمومی نصف شود! اما گزارش ها حاکی از آن است که این اتفاق در روزهای آلوده بعد این وعده شهردار اتفاق نیفتاده است! و همین مسئله را هم که جویا شدیم، شهردار تهران در جمع خبرنگاران تاکید کرد که  این مصوبه را خودمان با جان و دل پذیرفتیم و آن را برای وزیر کشور نیز بردیم اما زیرساخت های انجام این کار وجود ندارد و اعلام کرده‌ایم زیرساخت‌های آن فراهم شود تا این کار انجام شود.

/

این صحبت شهردار تهران با واکنش های زیادی روبرو شد، یکی از آنها این بود که اگر زیرساخت آن وجود ندارد چطور در برخی روزها قیمت این بلیت ها نیم بها و یا رایگان می شود؟ موضوع را با رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهرات در میان گذاشتم، تشکری هاشمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد که هیچ مشکلی به لحاظ فنی برای اجرای چنین موضوعاتی وجود ندارد یعنی اگر بخواهند بلیت مترو و اتوبوس را نیم بها و یا رایگان کنند قابلیت های فنی وجود دارد و این ظرفیت کاملا وجود دارد.

افزون بر این آقامیری عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران هم درباره این موضوع به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که ما هم با نیم بها شدن بلیت ها در روزهایی که هوا آلوده است موافق هستیم.

حالا معلوم نیست که شهردار تهران درباره این ۲ وعده خود چه تصمیم و برنامه‌ای دارد! ۲ ماه دیگر به پایان سال ۱۴۰۱ مانده و نمی‌دانیم که آیا این ۱۲ ایستگاه مترو به مرحله افتتاح خواهد رسید و یا خیر؟ همچنین دقیقا مشکل کجاست که برای افزایش قیمت بلیت زیرساخت وجود دارد، اما برای کاهش آن زیرساخت وجود ندارد؟ امیدواریم طی روز‌های آتی این ۲ موضوع به طور کامل شفاف سازی شود.

نوشین نثاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۲ دی ۱۴۰۱
بلیط ها شون همین حالا هم یک صدم بهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۲ دی ۱۴۰۱
نمیخواد بلیط رو نیم بها کنید. به خدا اگر بلیط رو 2 برابر هم کنید ولی بجاش زودتر خطوط مترو رو کامل کنید به نفع این مملکت است. چند برابر این هزینه رو باید برای درمان آلودگی و سرطان کنیم در آینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۲ دی ۱۴۰۱
طرح کارت بلیت منزلت با پرداخت ١۵ هزار تومان بود که مقدار ١۵٠ هزار تومان در کارت شارژ می شود در زمانیکه قیمت بلیت یک سر ٢۵٠ تومان بود حال که بلیت ده برابر شده تعداد دفعات استفاده برای ما سالمندان به یک دهم کاهش یافته
Iran (Islamic Republic of)
oh
۰۸:۴۲ ۱۲ دی ۱۴۰۱
گندتون بزنن با این کارت بلیط مترو که من با دوتا بچه هام که میخوام سوار بشم فقط واسه ی نفرمون بیشتر کارت نمیخوره ووواسه بچههام باید بلیط تک نفره باز بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۰ ۱۲ دی ۱۴۰۱
نمیخواد نیم بها کنن . یواشکی دزدی نکن . جیب مردم رو نزنن . همین الان که بلیت 2500 تومان است در ایستگاههای میانی 2800 از کارت کسر میشود. گزارش 1888 هم داده شده ولی هیچ خبری نیست .
آخرین اخبار