پیشنهاد معاون وزیر خارجه برای ایجاد کریدور حمل و نقلی ایران-اتحادیه اوراسیا

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا چشم انداز همکاری‌های اقتصادی متقابل را مورد تبادل نظر قرار دادند.

معاون وزیر امور خارجه نیز ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و ۵ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را نقطه عطفی در توسعه روابط دانست و اظهار امیدواری کرد که با پایان مذاکرات و تصویب مجالسِ ۶ کشور، تجارت آزاد هرچه زودتر محقق شود.

صفری یادآور شد مناسبات فی مابین نباید محدود به تجارت شود و ضروری است چارچوب همکاری جامع اقتصادی بین دو طرف مورد توافق قرار گیرد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که کریدور حمل و نقلی ایران-اتحادیه اورآسیا ایجاد و مسیر‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی آن مورد توافق قرار گیرد تا از طریق آنها، تجارت آزاد کالا‌های صنعتی و کشاورزی میان ۶ کشور جاری شود.

وی از جمله به مسیر‌های دریایی آستاراخان-انزلی/امیرآباد و اکتائو-انزلی/امیرآباد و مسیر‌های ریلی و جاده‌ای قرقیزستان-قزاقستان- سرخس/اینچه برون، روسیه-قزاقستان-سرخس/اینچه برون، روسیه-آستارا-رشت و مسیر ارمنستان-ایران برای این منظور اشاره کرد.

صفری همچنین به سایر حوزه‌های همکاری از جمله امنیت غذائی، امنیت انرژی، پولی، بانکی و گردشگری پرداخت و آمادگی کشورمان برای تقویت همکاری و تعامل با اتحادیه در این حوزه‌ها را خاطرنشان کرد.

در پایان این دیدار قرار شد گفتگو‌ها مابین اتحادیه اقتصادی اورآسیا و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با هدف بسط همکاری‌ها به حوزه‌های مختلف اقتصادی ادامه یابد.

اتحادیه اقتصادی اورآسیا شامل ۵ کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است و یک منطقه آزاد تجاری و اتحادیه گمرکی را تشکیل می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.