ادیب زاده مطرح کرد:

اختصاص بیش از یک میلیارد تومان برای مرمت بافته تاریخی قجری کاخ گلستان

مدیرکل موزه‌ها گفت: در فاز نخست مبلغ یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای تابلو‌های نقاشی و بافته‌های مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اختصاص یافت.

مرتضی ادیب‌زاده، مدیرکل امور موزه ها گفت: در سال‌جاری حفاظت و مرمت آثار موجود در مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی و موزه‌‍‌های کشور به‌طور ویژه در دستور کار اداره‌کل موزه‌ها قرار گرفت. بر این مبنا در فاز نخست مبلغ یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات هزینه‌ای اداره‌کل موزه‌ها برای تابلو‌های نقاشی رنگ‌و‌روغن و بافته‌های مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اختصاص یافت.

مدیرکل موزه‌ها افزود: براساس بررسی‌های کارشناسی اداره حفاظت و مرمت اموال منقول این اداره‌کل، با توجه به میزان اعتبار تخصیص یافته و با همکاری مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، فهرستی از آثار دارای اولویت برای انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی این مجموعه جهانی تهیه و در پی آن شرح خدمات تخصصی برای آثار منتخب توسط متخصصان مربوطه در اداره‌کل موزه‌ها تدوین و به کاخ گلستان اعلام شد.

او تصریح کرد: آثار شامل ۱۴ تابلوی نقاشی رنگ‌و‌روغن از جمله ۵ اثر از کمال‌الملک، ۲ تابلو از صنیع‌الملک و ۹ بافته تاریخی قاجاری هستند که در حال حاضر در مخازن و برخی نیز در سالن‌های نمایش مجموعه موجودند.

ادیب‌زاده تأکید کرد: با توجه به نفاست و حساسیت این آثار و لزوم انجام اقدامات بر اساس مبانی علمی حفاظت و مرمت آثار موزه‌ای، برای انتخاب مجری و گروه اجرایی ذی‌صلاح، ضوابطی اعلام شده و در حال حاضر روال قانونی مقدمات اجرای پروژه در مجموعه کاخ گلستان آغاز شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.