کارشناس ارزی مطرح کرد:

قمار و جو سازی برخی سایت‌ها عامل افزایش هیجانی نرخ ارز

اکبری گفت: قمار و جو سازی که در برخی از سایت ها انجام می شود منجر به افزایش قیمت هیجانی نرخ ارز شده البته این نرخ دیروز به صورت هیجانی هم پایین آمد.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت بازار ارز با حضور آقای اکبری کارشناس ارشد ارزی و آقای بیات کارشناس ارزی بانک مرکزی پرداخت.

سوال: علت افزایش قیمت ارز در روز های گذشته چیست؟

اکبری: افزایش نرخ ارز باید با متغیر های بنیادی همخوانی داشته باشد. وقتی ما انتظار تورمی داریم این افزایش طبیعی است اما اگر ما با این افزایش قیمت های ناگهانی مواجه شویم ممکن است مربوط به خبر های فیک فضای مجازی باشد.

قمار و جو سازی در بعضی از سایت ها انجام می شود که منجر به افزایش قیمت هیجانی نرخ ارز شده است البته این نرخ دیروز به صورت هیجانی هم پایین آمد. قیمت های ارزی که در فضای مجازی اعلام می شود بیشتر جنبه جو سازی و قیمت سازی دارد.

سوال: از جزییات بسته ارزی می‌فرمایید؟

اکبری: مهم ترین برنامه راه اندازی بازار مبادلات ارز و کالا بود که انجام شد. برخی از عرضه کنندگان کم لطفی داشتند و بخشی از ارز شان را می‌توانستند بر نگردانند و برخی از آن را دیر برمی گردانند. ما هشتاد درصد بازار ارزمان بازار رسمی است. ما برای ارز و سایر کالاها عرضه را خواهیم داشت و به نیاز ها پاسخ خواهیم داد.

سوال: نوسانات اخیر بازار ارز چه بود؟

بیات : نرخ هایی که در بازار است نسبت به نرخ های تعادلی شکاف و حباب دارد  طبیعی است که با یک خبر مثبت ممکن است اثر آن در بازار دیده شود. خوشبختانه عرضه ارز بهبود پیدا کرده  و طبیعی است که در این صورت قیمت ارز پایین خواهد آمد. آمارها را که من چک کردم نسبت به دیروز بهبود پیدا کرده است و اکنون در سطح مطلوبی تامین ارز صورت می‌گیرد. عمده جریان تجارت ما در تالار اول و دوم تامین ارز است.

ابعاد بازار قاچاق نسبت به بازار رسمی کوچک تر است. ابعاد بازار غیر رسمی کوچک تر است. مدیریت این بازار سخت تر است. 

سوال : بانک مرکزی چه اقداماتی انجام داده است؟

اکبری: قیمت واقعی با عرضه و تقاضای واقعی تعیین میشود. مصوبه ای که دیشب بانک مرکزی دریافت کرد باعث میشود که عرضه در مرکز مبادله بیشتر و تقاضا را پوشش دهد و  حتی بیشتر از تقاضا باشد و  در نتیجه قیمت را کاهش دهد.

ما باید بخش واقعی تقاضای مان را مدیریت کنیم. ما توانستیم تا کنون عرضه بیشتر از تقاضا را انجام دهیم. اکنون کسی که نیاز به ارز برای واردات دارد می‌تواند آن را در کمترین زمان خود تحویل بگیرد. همه کارها را ما در بازار ارز پیش بینی کردیم. ما در نه ماهه امسال هفتاد و سه میلیارد دلار صادرات نفتی و غیر نفتی داشتیم . خرید برای حفظ ارزش پول هم برنامه هایی پیش بینی شده است و همکاران ما در بانک مرکزی در تلاش اند که برنامه های مفید ارزی طراحی کنند.

سوال: بانک مرکزی باید چگونه ورود کند؟

بیات: بانک مرکزی در تلاش است که نیاز هایی را به ۶۳ سر فصل اضافه کند تا ما اطمینان پیدا کنیم که بازار ما از سرمایه گذاران واقعی تهی شده است. ما باید از کانال حکم رانی ریال و ارزی وارد شویم. در شبکه بانکی ریال بین دو حساب جا به جا میشود. بانک مرکزی اقدامات خوبی را انجام داده است.

مسدود سازی حساب های ارزی انجام میشود. تقاضای سودا گری وجود دارد و برخی از مردم برای حفظ قدرت خرید خود وارد بازار می‌شود. گواهی سکه را ما در حال کار روی آن هستیم. ما در حال کار بیشتر روی تسویه ریالی هستیم. ما امیدواریم که نرخ ارز به زودی به سمت کاهش حرکت کند. ما در حال کار روی بسته ها هستیم و به زودی آماده خواهد شد و فکر میکنم زیاد زمان بر نباشد. 

سوال: بانک مرکزی برای اینکه تقاضا را کنترل کند چه کاری انجام میدهد؟

اکبری: ما حدود دویست میلیون دلار مازاد عرضه داشتیم وارد کننده ای که میخواهد واردات انجام دهند میتواند ارز خود را از این بازار انجام دهد. به نظر من بازار ارز محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. هرچیزی که بدون پشتوانه علمی و پیش بینی ها اتفاق بیوفتد منجر به سقوط خواهد شد.

همه هشدار دادند که رشد بازار سهام طبیعی نیست اینجا هم همین است ارزش گذاری دلار بالاتر از ارزش حقیقی اش است. مردم باید با آگاهی وارد بازار شوند.  با نزدیک شدن به پایان سال تقاضا برای ارز افزایش خواهد یافت و عرضه هم در حال رشد با نرخ خوبی است. 

برچسب ها: نرخ ارز ، قیمت ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار