بید مشک پیام آور بهار در آذربایجان غربی

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: نزدیک به ۲.۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک از باغات استان تولید و استحصال می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ۶۰ هکتار از باغ‌ها و حاشیه باغ‌های استان به شهرستان ارومیه زیر کشت گیاه بیدمشک است که حدود ۲.۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک از باغات این مناطق تولید و استحصال می‌شود.

علی دیانتی افزود: کار برداشت این محصول از اواخر اسفند ماه آغاز می شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به سبب کاربرد‌های متفاوت بیدمشک از جمله کارکرد‌های اکولوژیکی و زیست محیطی، حفاظت منابع خاک، صنعتی، دارویی، خوراکی، زینتی و سایر موارد می‌توان آن را جزو درختان چند منظوره دانست، افزود: آمار رسمی از سطح زیر کشت و میزان تولید بیدمشک در کشور در دسترس نیست، اما استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در زمینه تولید بیدمشک و فرآورده‌های حاصل از آن از جمله عرق بیدمشک، نقل، حلوا و سایر تولیدات در کشور جایگاه خاصی دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد:  این درختچه‌ها به صورت حاشیه کاری در کنار رودخانه، باغ و جوی‌های آب کشت می شود که بیش‌ترین سطح زیر کشت این محصول در شهر ارومیه است.

دیانتی ادامه داد: میزان تولید شاتون نر تازه بیدمشک در آذربایجان غربی حدود ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تن و تولید عرق بیدمشک استان در سال جاری بیش از ۲.۵ میلیون لیتر برآورد می‌شود.

وی افزود: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک‌ هزار تن گل‌تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

دیانتی با بیان اینکه یک سوم شکوفه‌های تولیدی بیدمشک توسط واحد‌های تبدیلی جذب و فرآوری می‌شود، اضافه کرد: نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود.

به گفته وی باقی این محصول نیز در مصارف مختلف توسط واحد‌های گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشور‌های همسایه و کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشور‌ها صادر می‌شود.

دیانتی با اشاره به خواص مهم دارویی درخت بیدمشک گفت: عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم‌کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب‌های گرم نافع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.