۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل ۴ کریدور اصلی اعتبار نیاز است

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید به برنامه تکمیل ۴ کریدور اصلی کشور که ارتباط ریلی با شرق و غرب را تکمیل می‌کند کرد.

آقای خادمی در هشتمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر مهندسی راه‌آهن اظهار داشت: توسعه شبکه ریلی کشور در قالب ۴ کریدور اصلی با تمرکز بر اتصال به شبکه حمل و نقل کشور‌های همسایه در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای تغییر مد حمل و نقل از جاده‌ای به ریلی، تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل و رفع گلوگاه‌های شبکه ریلی کشور دانست و گفت: این هدف در حال حاضر با طراحی و اجرای ۴ کریدور ریلی و اتصال آن به بنادر مهم و مبادی ورودی و خروجی کشور دنبال می‌شود. وی ادامه داد: موقعیت ویژه ایران در منطقه از دیرباز تاکنون نشان می‌دهد با تکمیل شبکه حمل و نقل و ممتد کردن مسیر‌های ریلی می‌توان از ظرفیت‌های موجود به‌ویژه بنادر جنوبی و شمالی کشور بهره‌مند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این همایش از تصویب طرح تکمیل ۴ کریدور اصلی در کشور و تاکید مقام معظم رهبری برای تکمیل هرچه سریع‌تر این مسیر‌ها خبر داد و گفت: کریدور ریلی شرق به طول ۱۵۰۰ کیلومتر از ایستگاه چابهار تا یونسی در شرق کشور اولین کریدور است که احداث ۶۰۰ کیلومتر بخش جنوبی آن در حال انجام است و انعقاد قرارداد ۲۸۰ کیلومتر دیگر نیز در حال اجراست.

خادمی از خط ریلی بندرعباس - آستارا به عنوان کریدور ترانزیتی شمال - جنوب مرکزی کشور و مهم‌ترین کریدور کشور یاد کرد و ادامه داد: تکمیل کریدور شمال - جنوب موجب اتصال به کشور آذربایجان در شمال و اتصال به هند از طریق بندرعباس می‌شود و تکمیل شدن حدفاصل رشت تا آستارا، مسیر ترانزیت کالا در کریدور بین المللی هند تا شمال اروپا را ۶ هزار کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اتصال بندر امام خمینی (ره) به آستارا و از آنجا به کشور آذربایجان و همچنین اتصال بوشهر به شبکه ریلی را دو کریدور دیگر معرفی کرد و افزود: اتصال بوشهر به شبکه ریلی موجب استفاده از ظرفیت‌های این بندر می‌شود. در حال حاضر این مسیر تا شیراز تکمیل شده است و با تکمیل حدفاصل شیراز تا بوشهر و از آنجا تا عسلویه به طول ۵۰۰ کیلومتر این کریدور نیز به صورت پیوسته در دسترس قرار می‌گیرد.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این ۴ کریدور را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معادل ۵.۸ میلیون یورو اعلام کرد. بومی سازی ساخت خطوط ریلی خادمی خودکفایی در تولید ریل را از دستاورد‌های مهم در توسعه شبکه حمل و نقل کشور دانست و گفت: تولید ریل مورد نیاز ساخت شبکه ریلی در داخل کشور، همچنین استفاده از ریل طویل در مسیر چابهار به زاهدان به عنوان اولین مسیر ریلی جدید از دیگر اقدامات برای تسریع در تکمیل شبکه ریلی محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بومی سازی ساخت خطوط ریلی با استفاده از توان فنی و مهندسی بالای کشور را از افتخارات ملی اعلام کرد و گفت: خودکفایی در بخش زیرسازی، روسازی، ادوات و تجهیزات ریلی از دیگر دستاورد‌های صنعت ریلی کشور است که با توجه به توان فنی، مطالعاتی و اجرایی مهندسان کشور در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، تکمیل کریدور‌های ریلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

برچسب ها: راه اهن ، خط ریل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار