ازدواج اگر آسان نشود، کار سخت می‌شود

هرچند ازدواج به عنوان امری فطری، همواره مبنای زندگی بشر بوده است، اما گرایش به این امر مدتی است که به دلایل مختلف در میان جوانان کم‌رنگ شده است.

زوجیت بنیادی است که خلقت الهی مبتنی بر آن است و قانونی عمومی است که گستره هستی را دربر گرفته است، آنچه در خلقت انسان اصالت دارد، تجرد و تنها زیستن نیست، بلکه زوجیت است. از این رو دین مبین اسلام که بدان نگاهی ویژه دارد و به ازدواج به عنوان راهکاری مهم برای حفظ عفت و پاکدامنی، سلامت جنسی جامعه و نیز تولید و افزایش نسل تاکید کرده است و این واقعه را امری مقدس شمرده است.

با وجود تمام این محسنات و تاکید دین اسلام، امروزه با سختگیری ها و مشکلاتی که در امر ازدواج پیش آمده این امر مقدس و حیاتی تحت تاثیر مسایل دیگری قرار گرفته است و اراده انسان، به جای خواست خداوند در امر ارزش گذاری مبنا قرار گرفته است و این نیاز فطری بشر در حصاری از قواعد سخت، زندانی شده است.

قواعدی که موجب شده است بنا بر آمار رسمی، واقعه ازدواج در کشور به خصوص استان خراسان رضوی روند کاهشی به خود بگیرد.

سختیِ ازدواج آسان

یکی از دانشجویان رشته صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص گفت: بنده و بسیاری از جوانان هم دوره ای بنده، بارها برای امر ازدواج پیش قدم شده ایم اما خانواده ها، با شروط سخت مانع تحقق یک ازدواج آسان می شوند.

ایمان سلامی خاطرنشان کرد: برخی از خانواده ها دانسته و یا ندانسته، بدون درک شرایط موجود، از خواستگار تقاضای تامین امکانات کامل در همان ابتدای تشکیل زندگی را دارند که تحقق این شرایط برای هر جوانی امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: اجبار به برگزاری مراسم‌های اشرافی عروسی نیز که بیشتر آنها به دلیل وجود رقابت های تجملاتی بین خانواده ها شکل می گیرد، در ترس جوانان از شروع زندگی، تاثیرگذار است.


 بیشتربخوانید


وی افزود:‌ از سویی مطالبه هزینه های سنگین برای کرایه آتلیه ها و سالن های اعیانی موجب شده تا گاه برگزاری یک مجلس عروسی بیش از پنج میلیارد ریال خرج بردارد که تامین این مبلغ برای یک زوج جوان بسیار سخت است.

سلامی اضافه کرد: علاوه بر آن تامین مسکن مناسب و برخورداری از شغل مناسب برای یک جوان دم‌بخت، ضروری است و تا این شرایط در حد متعارف تامین نشود، امکان ازدواج فراهم نمی شود، اگرچه در سال های اخیر برخی چشم و هم چشمی‌ها و هزینه‌های غیرضروری نیز بر دامنه این مشکلات افزوده است.

این جوان ۲۷ ساله تصریح کرد: اگر شرایط ازدواج آسان برای جوانان فراهم و مزایای زندگی مشترک برای جوانان تبیین شود، بی شک تمایل جوانان به ازدواج بیشتر از آنچه اکنون هست،‌ خواهد شد. در واقع از مواردی که می توان راه را برای ازدواج باز کرد و سن ازدواج را کاهش داد آسان گرفتن ازدواج و به هنگام بودن آن همراه با آگاهی است.

توجه به دلخوشی‌ها و بی‌رغبتی به مسوولیت‌ها

پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: تنوع‌طلبی بین جوانان پسر افزایش یافته است و در مقابل تعهد و مسوولیت‌پذیری آنها در مورد ورود به زندگی کاهش یافته است. در واقع آنان در عین حالی که تجرد را دوست ندارند، اما رغبت چندانی هم به ازدواج نشان نمی‌دهند.

سلمان کوهی تصریح کرد: مساله ازدواج یک موضوع فرهنگی است و امروز در کشور شاهد تغییر نگرش‌ فرهنگی به ازدواج هستیم. در واقع مساله بی‌رغبتی جوانان به ازدواج بیش از آن که به مسائل اقتصادی مرتبط باشد به نگاه فرهنگی مربوط است. چراکه برخی از جوانان حتی با وجود ثروت و توان مالی، همچنان تمایلی به ازدواج ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر تحقیق انجام گرفته، حدود ۱۰ میلیون جوان مجرد در کشور وجود دارد که سن آن‌ها از سن مناسب ازدواج، که برای خانم ها ۲۵ سال و برای آقایان ۳۰ سال است، عبور کرده است، که از این تعداد، حدود ۲.۵ میلیون نفر مجرد بالای ۴۵ سال هستند.

این پژوهشگر اضافه کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، آزاد بودن روابط بین دختران و پسران، مزیت برشمردن زندگی مجردی در فضای مجازی، تغییر سبک زندگی و توجه بیش از پیش به موضوعات اقتصادی موجب شده است تا جوانان به جای زندگی مشترک، زندگی مجردی را برگزینند.

کوهی عنوان کرد: همچنین افزایش حس وابستگی خانواده ها به فرزندان، ترس از واقعه طلاق و نگاه غیرمنطقی به مشکلات ازدواج از دیگر موانع بی رغبتی جوانان به مقوله ازدواج است که رفع آن نیازمند فرهنگ سازی است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ادامه داد: فرهنگ سازی در خصوص ازدواج و معرفی آسیب های زندگی مجردی می تواند از مهم‌ترین راهکارهایی باشد که مسوولان ذیربط برای جوانانی که در سنین ازدواج هستند، انجام دهند تا حس منفی ترس از آینده در آنها کاهش یابد.

اشتغال جوانان را دریابید

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان سازمان جهاد دانشگاهی چندی پیش گفته بود: افزایش وقایع ازدواج یکی از سیاست‌ها و راهبردهای اساسی کشور و جهاد دانشگاهی است و در این زمینه اقدامات زیادی در حال انجام است.

مسعود ابراهیمی افزوده بود: عامل اصلی کاهش ازدواج، بیکاری و در نتیجه آن کاهش انگیزه ازدواج در جوانان است که در صورت اجرای برنامه های مد نظر، امید است جوانی جمعیت حاصل شود.

وی توجه به اشتغال جوانان برای تمایل به ازدواج را بسیار حائز اهمیت خوانده و تصریح کرده بود: امروز ابزارهای متناسب با جنگ اقتصادی را طراحی و اجرا می کنیم تا بتوانیم، اشتغال پایدار را برای جوانان ایجاد کنیم.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان سازمان جهاد دانشگاهی افزوده بود: تاکنون از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی برای جوانی جمعیت کارهایی انجام گرفته و تسهیلاتی نیز پیش بینی شده است ولی در این خصوص عمل به قوانین و مصوبات اهمیت زیادی دارد تا موجب ایجاد امید در زوج‌های جوان شود.

به گفته او مهمترین راهبردی که سازمان جهاد دانشگاهی در این جنگ اقتصادی برای آن برنامه ریزی کرده است، استفاده از ابزار دانش و فناوری برای افزایش تولید، ثروت و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان است.

نگاه ویژه به "سند ملی ازدواج"

سند ملی ازدواج دانشگاهیان با دستور رییس جمهور تدوین و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان ماه سال ۱۴۰۰ به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در این خصوص گفت: در سند ملی ازدواج، تکلیف تمامی دستگاه‌های مرتبط با موضوع ازدواج جوانان به درستی مشخص شده است و اگر مدیران دستگاه های اجرایی، نسبت به انجام وظایف محوله، اهتمام داشته باشند، بسیاری از موانع ازدواج جوانان برطرف خواهد شد.

مجید نصرالله‌زاده خاطرنشان کرد: در تدوین این سند ملی تدابیر ویژه ای برای حل مشکلات جوانان در زمینه های ازدواج، اشتغال و مسکن اندیشیده شده و راهکارهایی برای تشکیل یک زندگی آسان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به راه اندازی خانه جوانان در استان نیز گفت: ایجاد و راه اندازی «خانه جوانان» در تمامی شهرستان‌ها از مطالبات مهم جوانان و سازمان‌های مردم نهاد است که امیدواریم با همکاری فرمانداری‌ها در این زمینه اقدامات جدی تری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲ خانه جوانان در استان راه اندازی شده است، بیان موضوعات و مسائل حوزه ازدواج و تصمیم گیری برای رفع موانع مسیر از مهم‌ترین اهداف و اقدامات این تشکل ها است.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بیان کرد: باید کاری صورت گیرد تا تشکیل خانواده سهل و آسان شود و این موضوع باید به صورت یک نهضت ملی درآید و برای تحقق آن باید تا مرحله نتیجه، پیگیری کرد.

جامعه سالم در گرو خانواده سالم است

امام جمعه شهرستان چناران گفت: مسائل فرهنگی پیش روی ازدواج باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و متاسفانه در این موضوع رسانه های معاند بسیار مؤثر و پرحجم وارد میدان شده اند.

حجت الاسلام مظفر تاجی با بیان اینکه در منطق اسلام جامعه سالم برخاسته از خانواده سالم است، خاطرنشان کرد: هرچقدر بتوان در انجام ازدواج آسان گام برداشت، شاهد جامعه ای سالم تر خواهیم بود و خانواده‌مداری یکی از ارکان ارزشی جامعه و خانواده اسلامی به شمار می رود.

وی ادامه داد: خانواده یک پیوند عاطفی و حقوقی است و از آنجا که اساس عالم بر تربیت انسان نهاده شده است، خانواده و پرداختن به خانواده نقش مؤثری در تربیت انسان ایفا می کند و ورود به خانواده با ازدواج آغاز می شود.

امام جمعه چناران اضافه کرد: باید جوانان را به امر ازدواج تشویق کنیم چون اکنون معاشرت های نابجا و دوستی با جنس مخالف ارزان، آسان و فراوان و در مقابل، تشکیل خانواده سخت، گران و دشوار است، که این وضعیت شرایط را برای اقبال جوانان به امر مقدس ازدواج سخت تر شده است.

حجت الاسلام مظفر تاجی تصریح کرد: معاشرت های غلط با جنس مخالف موجب شده است که زمینه ازدواج بین جوانان کاهش یابد. هجوم ماهواره ها، سایت ها و فضای مجازی، کمبود الگوی آسان ازدواج و سعادتمند از دیگر علل کاهش تمایل جوانان به ازدواج است.

وی با بیان اینکه بسیاری از جوانان قصد بر ازدواج دارند اما حمایتی نمی شوند، عنوان کرد: دولت باید از تشکیل خانواده هایی که ازدواج را آسان می گیرند حمایت کند. مشکل اشتغال جوانان و افزایش قیمت ها و بازتاب این ناامنی های معیشتی در تصمیمات مهم زندگی موجب شده است تا گرفتن تصمیم برای امر خطیر ازدواج سخت تر شود.

حجت الاسلام تاجی به نقش رسانه ها در آسان سازی ازدواج اشاره کرد و گفت: باید زمینه ازدواج درست و آسان از طریق رسانه های رسمی ترویج شود و نقشه رسانه های معاند در ایجاد باورهای غلط در این زمینه نقش بر آب شود.

به نظر می رسد فرهنگ سازی مهمترین راهکار آشتی دوباره جوانان با مقوله ازدواج است. از این رو می توان از تمامی ابزارهای حقیقی و مجازی استفاده کرده و با به میدان آوردن همه دستگاه های مربوط در این مسیر گام برداشت.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۲۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
در اینجا همینکه بتونیم شکم خودمون رو سیر کنیم که از گشنگی نمیریم اونم با زور هنر کردیم. ازدواج و تشکیل خانواده پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
توقعات بالای دختران و مهریه عندالمطالبه و گرانی سکه عامل فرار پسر ها از ازدواج است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
بزرگتر برو تو جامعه فکر کن می خواهی ازدواج کنی اصلا کمترین چیزها
1-تشت برا لباس شویی
2.قابلمه
3.سرویس ملامین
4.قاشق چنگال
و یه چاقو
5.بوچ به جا یخچال
6.نلویزیون و... نمی خواهی
7.یه فرش کهنه و تشک و باش و پتو
8.خانه هم نشد باید یه ماشین بخری برا خواب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
دیگه کسی ازدواج نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چه دختر چه پسر در این دوره بعلت عدم صحیح تربیت والدین خیلی کم اهل زندگی از میانشان پیدا میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
صحبت از ازدواج خنده دار شده
با این وضعیت اقتصادی

خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۸:۵۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
من تعجب می کنم اینقدر می‌گویند مشکلات اقتصادی من دختران جز برای امور ضروری از خانه خارج نمی‌شوند ولی یکسری دختر میبینی صبح اول وقت می آیند خیابان با هزار جور آرایش و بعضاً لباسهای کران قیمت تا ظهر در پیاده رو های و پاساژها پرسه می زنند و چند نوبت در آبمیوه فروشی و ساندویجی و بعد از ظهر هم هنوز به همین صورت تا پاسی از شب در خیابان هستند و باز همین رویه اینها از کجا پول می آورند هر یک روزشان فقط خوراکی ها و آرایش شأن نزدیک دو میلیون در روز است اینها کجا مشکل اقتصادی دارند ، من فکر می کنم علت ازدواج نکردن این است این افراد نمی توانند متعهد و مقید و بند امورات زندگی شوند به ولگردی عادت کرده اند و مشکل اقتصادی را برای ازدواج و بچه دار شدن پیش می کشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
من ۳۱ سالمه کار دایم ندارم هر لحظه از پروژه به خاطر پابان قرارداد بندازنم بیرون ماشین ندارم منزل اجاره ای بابام هستم یه داداش مریض اعصاب دارم خونه ندارم دم از ازدواج اسان میزنید چطور میشه برا من که ۳۱ سالمه ازدواج اسان داشته باشم؟؟؟؟دولت سیزدهم، اقای رییسی، وزیر مسکن وزیر کار جواب؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
سخت بود ، سخت شد ، سخت تر نشود ، بسم الله.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
دولت و مجلس محترم واردات را ممنوع کند تا تولید داخل رونق بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
مواد خیابانی
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۱۰:۱۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
من خودم دارم کار میکنم حقوق ۸ میلیون واقعا خرج خودمو به زور دارم میرسونم با اینکه خونه پدرم هستم متاسفانه هر جور حساب میکنم نمیتونم حتی به ازدواج فکر کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
دولت و مجلس واردات کالا را محدود کند تا اشتغال افزایش یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
هنوز در خواب هستند حکام کشور،مشکل به معضل رسیده.کسی دیگه فکر ازدواج هم نیست.چون توان نیست.
شما فقط موشک و پهبا د بسازین.
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
در گذشته بیشتر ازدواج ها نسبی بود و دو طرف به خانواده هم آشنایی داشتن و اغلب هم موفقیت آمیز بود ولی ظاهرا علم پزشکی بخاطر مسائل ژنتیک تایید نمیکنه ولی الان که مردم به ازدواج ها غیر فامیلی تن در داده اند وخانواده همدیگر را آشنایی ندارن باعث افزایش طلاق شده و متاسفانه والدین هم بی رحمانه می تازن و هردو جوان را به برتری تشویق میکنن و بعلاوه در ابتدا ازدواج نیز درخواسته های آنچنانی از طرف مقابل دارن که اصلا خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اينم شد حرف
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۴۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
تجردگرایی از مقتضیات عصر مدرن است و اکثر ازدواج ها در آینده نزدیک به طلاق منجر خواهد شد. ذات عصر جدید با قدیم بسیار تفاوت دارد و این تفکر که همه چیز را میتوان مثل گذشته تغییر داد، محکوم به شکست است.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۸:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
اگر شیخ بهایی الآن زنده بود چه پیشنهادی میداد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
زندگی ساده و دوری از تجمل‌گرایی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
یه جهز معمولی ۵۰۰ میلیون.یه عروسی ساده ۳۰۰ میلیون.یه خرید بازار ساده ۲۰۰میلیون .یه خونه اجاره ای پایین شهر ۲۰۰ میلیون.تورم هم که بیداد میکنه.یه جوان ۲۵ ساله بیکار یا کارگر چطوری ازدواج بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
هر کس ازدواج نکرده بُرده حتی کار هم داشته باشی به جایی نمی رسی چه برسه که مثل من بیکار باشی
Iran (Islamic Republic of)
دهه ۶۰ آواره
۱۷:۲۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
سلام
ازدواج کنیم و بعد صاحب اولاد بشیم ؟
خود دهه۶۰ ها الان تو خرج خوراک خودشون موندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
جوانان معتاد هستن اکثرشون نمیشه اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
من 6ماهه سربازیم تموم شده و بیکارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
من 5 سال پیش تموم شد و هنوز بیکارم
اون همه دانشگاه درسای سنگین خوندم و سربازی لب مرز بودم همش کشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
هم خونه دارم هم یه ماشین معمولی هم کار معمولی ولی هیچ دختری پیدا نمیشه ازدواج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۲:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
دنبال یه دختر معمولی باش. اگه دنبال دخترای ادا اطواری هستی بعد ازدواج میفهمی چه غلطی کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
غصه نخور داداش، اون دخترا چند سال دیگه که ترشیده شده و مثل دستمال توالت بین کلی مرد دست به دست شدن تازه میفهمن چه غلطی کردن.
Finland
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
بحث خانواده نیست. کشور رو فقر گرفته یه ماشین نمیشه خرید یه خونه نمیشه خرید. برای خرید ماشین باید ده سال کار کنی و خونه ۷۰ سال. کسایی که کشور رو به اینجا رسوندن باید برن و جوانان بدون سهمیه و بدون زدو بندو ریش بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
ازدواج آسان با کدام شغل درآمد خودرو و مسکن.و این قیمت های نجومی همه چیز و دخلی که یکه و خرجی که ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
وقتی همچیز صدبرابر شده جوونا چطو ازدواج کنن؟؟؟؟؟؟؟؟ مسکن خودرو طلا .... اجاره ها ی حلقه ساده ۱۰ میلیون خدا رو خوش میاد ی جوون از کجا بیاره تازه اگ فقط ی حلقه عروس بخاد بدون جشنم کلی هزینه داره لوازم برقی و...... وقتی ی لباسشویی ی فر گاز بشن ۵۰ تا چطو ی جوون میخاد ازدواج کنه آه جوونا گردن باعث وبانیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
چطور میشه ازدواج کرد وقتی حقوق کارگر ۹تومن هستش و اجاره خونه حداقل ۴و۵تومن ما نسل خیلی بدبختی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
حداقل حقوق با کسر ۷درصد سهم کارگر زیر ۷ میلیونه باسختی وخطرات زیاد،تازه گیر همه نمیاد،
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۲:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اینو راست میگی خداوکیلی کرایه خونه ها سرسام آوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اجاره خونه ۴ یا ۵میلیونی کجاهست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
توقعات بیجا و چشم هم چشمی و رقابت توام با حسادت فخرفروشی و پز دادن روزگار ادمو سیاه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۵:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
مشکل در بیش از ۹۰ درصد موارد ، اصلا و ابدا سخت گرفتن ازدواج نیست.
مشکل در گرانی وحشتناک مسکن است. مشکل در اشتغال است. حتی اگر اشتغال هم باشد حقوق و درآمد اصلا جوابگوی هزینه های زندگی که فقط طی شش سال اخیر ۱۵ برابر یا بیشتر شده اند ،نیست.
مشکل در تورم افسار گسیخته کشور است.
مشکل این است امروز هزینه زندگی نسبت به ده سال قبل ،حد اقل ۵۰ برابر شده اما حقوقها و درآمدها در بهترین حالت نسبت به ده سال قبل شاید ده برابر شده.
و این یعنی اینکه قدرت خرید اکثر مردم در بهترین حالت یک پنجم شده. البته مثلا در خودرو و مسکن قدرت خرید از یک دهم نیز ،کمتر شده.
مشکلات اینهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۵:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
توروخدا صحبت ازداوج را درکشور نکنید شما چه فکری میکنید که اینقدر بچه‌ای مردم را به ازدواج تشویق میکنید فکر میکنید با دادن صد میلیون تومان وام ازدواج کار راحت می‌شود چرا میخواهید با این افکار غلط پچهار مردم گرفتار کنید یسر به دادگاهای خانواده بزنید امروز عقد کردن دوماه نشده دارن طلاق می‌گیرند چرا چون دوماه پیش داماد سرکار بود الان اخراج شده اون یکی دوماه پیش سالم بود الان نعتاد در اومده آخه وام ازدواجی که حتا به همه‌ی متقاضیان هم گاهی بعلت نداشتن ضامن هم نمیرسه چطور میگین بره ازدواج کنه وقتی امنیت شغلی نداره چطور میگین برازدواح کنه پسر مردم چهل سال داره فوقلسانس دامپروری هم داره هفت هزار متر زمین که روش مرغداری که بخاطر برف سقعش فور ریخته داره هم داره چرا جای نیست دست اینو بگیره بلندش کنه درکنارش چند نفر دیگه هم مشغول بشن فقط با حرف زدن که نمیشه وقتی وام ودیعه مسکن برای خودم اینقدر منو ماسکاری کردین وه پشیمان شدم اون بدبخت برای ساخت مرغداری منو دیده حساب کار خودش رو کرده البته راهی دیگه هم هست آبان با ریس بانک صحبت کنه بیت درصد وام مال خودش فردا پنج شش میلیارد وام بهش میدن شما برین فکر کنن ببینین اینجا چه خبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
خدا به منسئولان خیر بدهد که باایجاد گرانی باعث عدم ازدواج من شدند الان دارم مجرد با حداقل ها وبدون استرس زندگی می کنم متأهل ها را می بینم که به حال من حسرت می خورند
Iran (Islamic Republic of)
از خود شیراز
۱۵:۰۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
۴۲ ساله و مجردم و لذت میبرم. ازدواج دیگه چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
دمت گرم خوب کاری میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
تبارک الله.
با همین فرمون برو جلو کاکو....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
بخدا اگر ارزانی بشه همه صدتا زن میگیرن...تو گرونی نمیشه من خودم 31 سالمه.نمیشه با این حقوق های کم و زندگی پر خرج و اجاره ها و تورم و پول بی ارزش
Iran (Islamic Republic of)
الزهرا
۱۴:۰۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
یک موضوع امر ازدواجه یک موضوع تداوم ازدواجه
الان متاسفانه آمار طلاق به شدت بالاست
اصلی ترین دلیل هم عوامل اقتصادی و اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
نداشتن شغل مناسب ونبود امنیت شغلی حتی کارگری،هزینه بسیار بالای اجاره خوراک پوشاک درمان که با حقوق کارگری ۷تومن چه کارکنه یه جوان.....من خودم با اینکه خونه هم دارم قید ازدواج رو زدم.....جوانها شغل ندارن مخصوصا تحصیلکرده ها.....مگر کارگری اونم موقت.....مهریه هم که نگو.....عامل اصلی بعد نبود شغل هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
مشکل جوانان درامد پایین مخارج زیاده یا باید وضعیت ازدواج کردهای بیکار رو سر سامان بدن تا مشکل ازدواج رفع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
اقایان یا خانومای میخوان ازدواج کنن توصیه اول ب هیچ وجه این کارو نکین...توصیه دوم درصورت اقدام ب ازواج اول از بانک ی موجودی حساب بگیرین ک کمتر از یک میلیارد نباشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
کار از این حرفا گذشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
اگر مشکل مسکن حل بشه همه ازدواج میکنند
باز هم اگر جوانی ازدواج نکرد و یک دختری مجرد ماند ، به دلیل اسانی ازدواج بسیاری از مردها دوبار ازدواج میکنند و دو زن میگیرند
الان اگر جوانان ازدواج کنند باید در زیر درخت مانند . . . زندگی کنند
ایا شماها که میگویید جوانان ازدواج کنند خودتان خانه نداشتید ازدواج میکردید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
سرتون رو عين كبك كردين تو برف؟
اوضاي اقتصادي مملكت رو ببينيد، واقعاً علت رو متوجه نميشيييييددددد ؟؟؟!!!!
Denmark
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
مگر شما به ایه شریفه حسبی الله و نعم الوکیل ایمان ندارید؟ پس چرا برای وام ضامن میگیرید؟ شما در راه خدا وام ازدواج جوانان بدون ضامن بدین خدا هم به بانکتون برکت میده چرا تو موقع حساب کتاب غربی میشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
اول خانه خریدن آرزو شدبعد داشتن یه شغل با درآمد خوب آرزو شد بعد ازدواج آرزو شد بعد ماشین خریدن آرزو شد تشکر میکنیم از دولتمردان و مجلسیان عزیز که همه چیز را برای جوانان این مملکت آرزو کردند.ما در کشوری ثروتمند زندگی می کنیم اما نیازمند هستیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
جالبه مسئولان متأهل هستند وفرزند دارند آیا فرزندان آن ها بیکارند یا با حداقل درآمد زندگی می کنند مسئولی که جایگاهی را تصرف کرده ای فرزندان سایر مردم مثل فرزندان شما هستند بقیه مردم هم مثل شما هستند هرچه را برای خودت دوست داری برای سایرین هم دوست داشته باش اگر ۷برابر حداقل حقوق می گیرید همین مبلغ را به سایرین بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
مسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسکن
Iran (Islamic Republic of)
رامتین
۱۲:۱۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
فقط حرف میِ‌زنند و شعار می‌دهند. زمانی که ملاک استخدام به جای تخصص و مهارت افراد "خدمت سربازی" است و افراد دارای انگیزه باید دو سال از عمر خود را در مسیری کاملا بی‌ربط از مهارت و تخصص خود سپری کنند اوضاع از این بهتر نخواهد شد. فقط حرف بزنید هیچ‌چیز بهتر نمی‌شود. با دستور صادر کردن هم هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند. زندگی را بر تمام مردم آسان بگیرید. دست دلال جماعت و مدیران فاسد را که خودتان بهتر آنها را می‌شناسید از زندگی مردم کوتاه کنید. قیمت اجناس را به قیمت واقعی و ارزش حقیقی که دارند برگردانید. چرا کالایی که اکنون تولید شده و وارد بازار شده است باید هر روز گران شود؟ چرا مملکت باید انقدر بی قانون باشد؟
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
با این گرونی سرسام آور نبود مسکن اشتباه ازدواج کردن بااین بیکاری نبود شغل واقعا اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
مشکل اصلی شکاف ناعادلانه طبقاتیست بعضی ها با پول باد آورده توقعات وتجملات وناهنجاریها را زیاد میکنند وبعضی هم هر چه میدوند به جایی نمیرسند،یک فرد با توان وتلاش در حد متوسط جامعه باید بتواند زندگی معمولی داشته باشد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
هرچه ازدواج توسط مردم آسان شود باز هم به دلیل بی توجهی جدی و برنامه ریزیهای کم تاثی دولت در انر بهبود معیشت خانواده ها و حل مسکن مانع افزایش خطر ناک بیماری‌های روحی و روانی وفساد و فحشا در جامعه نمی شود و راه حلهای در حال اجرا ناقص بوده و تدبیر درستی پشت آنها نیست .اگر دولت نتواند بهتر عمل کند محصولی که در چند سال آینده درو می‌شود بسیار کم و مخرب است .دولت در حوزه مسکن و اشتغال و کنترل بازار و نظارت عقب و ضعیف عمل می کند. البته دولت‌های قبل هر کدام در بعضی موارد بد عمل کردند که حاصل عملکردشان در این چند سال نمود داده ولی چرا نباید دولت‌ها پاسخگوی عملکرد خود باشند از نقاط ضعف کور و قانون مملکت همین عدم پاسخگویی است. تا زمانیکه برای عملکرد خود پاسخگو نباشیم مملکت وضعیتش از این بهتر نمی شود. ابا غرت و چپاول منابع طبیعی و معدنی کشور و از بین بردن منابع کشور برای تامین هزینه کشور نمی شود مملکت داری کرد . دولت‌ها برای سرپوش گذاشتن بروی اختلافها و فساد دارند برآن این بدبختی‌ها را با برداشت از معادن به صورت خام فروشی و فروش خاک و نفت جبران می‌کنند و اراضی ادرات و وزارتخانه ها را هم برای مسکن هزینه می‌کنند. این مانند فرد معتاد و خوشگذرانی است که به علت بالا بودن هزینه های و ناتوانی در کار ورشکست شده و وسایل خانه را به حراج گذاشته و خانواده را هم به خال خود گذاشته و خانواده هم رها عمل می‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
ازدواج با گرانی تورم بیکاری آسان نشود سخت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
مهریه بزرگترین مشکل هست. دولت اگر واقعا میخاد ازدواج رو تسهیل کنه قانون بگذاره که مهریه بیش از 14 سکه اصلا وجه قانونی نداشته باشه. مهریه شده کاسبی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
داداش تابرای خواهرخودنم چهارده تا سکه قبول میکنی اونم با مردهای معتاد وعصبی ک همش دستشون توی جیب پدرهاشونه اگ مهریه رو قرارداده بردارن دیگه کسی تن ب ازدواج نمیده همینجوریشم شوهراشون ديوانگی محسوب میشه اگ این کاروبکنن بهانه ای پیدا میشه برا ازدواج نکردن خیلی دخترها !!!!
Iran (Islamic Republic of)
شروین
۱۵:۳۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
خب زنان ازدواج نمیکنن فکر کردی الکیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
خجالت آور است برای ازدواج سن بالا رفتن جوانانها تازه سن‌شان که رفت رفته هنوز دستشان خالی بدون مسکن بدون زندگی هستند اين هست مملکت داری بنده سه تا فرزند پسر دارم کار کن هستند کارگر ساختمانی فقط توی زندگی خودم توانستم یکی‌شان ازدواج کنند و آن دوتا فرزندم یکی ۲۳سال و ۱۹سال درس خواند هست حقوق روزی ۳۰۰تومن که یک روز کار ۱۰روز بیکار چطور باید زندگی خانواده تشکیل بده تازه پدر شرمنده فرزند کردی با اين گرانی این کارشناس درباره ازدواج سن بالا همش اشتباه هست چون درباره اصل قضیه صبحت نمشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
اگه درباره اصل قضیه صحبت بشه خیلی ها ناراحت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
یک کم دیگه گرانی ایجاد کنید همه ازدواج میکنن.زن دوم و سوم میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
این که بعضی ها توقع بیجا دارن درست ولی فرض کنید الان یک پسر رفت خواستگاری و خانواده دختر هیچی نخواستن بگن تو دفتر ازدواج عقد کنید و برید سر خونه زندگیتون تو کدوم خونه برن الان یه خونه ۴۰ متری تو پست ترین جا میشه اجاره کرد دیگه غذا و... بماند
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۳:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
بابا خدایی دیگه شورشو در نیارید. پسری که نتونه یه خونه ۴۰ متری اجاره کنه و پول غذا خوردنشونم نتونه در بیاره دیگه نوبره. این پسر یه آدم بیکار و بی مسئولیته. پدر و مادر دخترو که میگین با ازدواج آسان موافقت کنه خب این درست خیلی هم خوبه، نکنه انتظار دارین دولت پول خونه و غذا خوردنشم بهش بده؟!! دیگه بعضی پسراهم خیلی تن پرور و گشاد تشریف دارن. بابا پاشو برو کار کن دنبال لقمه ی حاضر آماده نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
۱۳:۱۵شما اگرخانم هستید وبه نظر شما می توان با کارکردن پول کرایه خانه را داد خودتان کارکنید کرایه خانه بدهید با پسر مورد علاقه خود ازدواج کرده وباخوشی وخرمی زندگی کنید من به عنوان یک مرد از مهرپارسال برای پایه یک ثبت نام کردم هنوز کلاس های آموزشی تمام نشده وقتی کلاس ها تمام شد باید یک ماه یک ماه منتظر آزمون بمانم مدرک را گرفتم باید دنبال هوشمند بروم که خودش دوسال زمان می برد تمام مدارک را گرفتم حالا باید با حداقل حقوق درجاده های خطرناک کارکنم تا زنده بمانم این یک کارکوچک است شما بقیه کارها ومجوز ها را بخواهی بگیری عمرت تمام می شود وموفق نخواهی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
خود شما ها با این حرفهای تان دارید جوانان بیکار و تنبل را تشویق می کنید ، یعنی چه یک جوان نتواند یک خونه ۴۰ متری اجاره کنه و یا خرج خورد و خوراک نتواند تهیه کند ، نکنه‌منتطر باید بماند یک کیسه پول از آسمان نازل شود ، نخیر مرد زندگی باید زحمت بکشد و کار کند نه تنبل و مفت خور باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
من نگاه میکنم بعضی ازجوانان اصلا دلشون نمیخوادازدواج کنند چون بچه دارشدن توی این جامعه ایی ک هر روز ازخواب بیدارمیشی وگرونی نسبت ب دیروزبیشتره انگیزه جوان‌ها دو میگیره بجای اینکه بگید ازدواج کم خرج و آسان بگیرید دولت باید همه چیز روارزون کنه بعدش شما ک خودتون میدونید مشکل بی ازدواجی جوانان چی هس گیر ب خانمها ندید بگید خانمها توقعشون بالاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
آره واقعا همه چیزگرون میشه چ ربطی ب خانمها داره دولت باید گرونی روازبین ببره !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
کار خوب کمه،اکثر جوونا یا بیکارن یا شغل خوب ندارن
دیگه چه انتظاری میره تو این اوضاع اقتصادی که برامون درست کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
دیگه ایران جمعیتش رو به کاهش هست و هیچکس هم هیچ کاری نمیتونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چند وقت دیگر همه ما پیر میشویم و دیگر کسی نیست یک لیوان آب ، یا یک عدد قرص سرما خوردگی دستمان دهد ، ماهی جمعیت امنیت را هم کاهش می دهد ، کسی نیست در مرز از هجوم اجنبی به خاک کشور دفاع کند و همین ..... ها همسایه می آیند و ایران را می خورند و می برند ، کاهش جمعیت زیانی که داره هنوز خیلی ها متوجه نیستند متاسفانه .
Iran (Islamic Republic of)
shahab
۱۱:۳۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
فقط شعار
منی که ازدواج کردم مادر خانم و پدر خانم و خانمم اینقدر توقعات بی جا داشتن که الان کارم به طلاق کشیده شده ..
با وجود اینکه بهترین کار رو دارم خونه و ماشین دارم بهترین تالار عروسی رو گرفته ام .. خیلی رویایی فکر می کنند.
قوانین هم واقعا نقص داره و یه جورایی بر علیه بنیان خانواده است تا حفظ آن واقعا این مهریه ها زندگی خراب کنه ...
درست کنیداین قوانین رو تو رو خدا تا نسل ایرانی منقرض نشده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
واقعا مهریه ها زندگی خراب کن شده تواین دور زمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
خب الان اگر یک مرد بخواد برای زنش ظلم کنه و اذیت بوجود بیاره یا همچون برده ازش استفاده کنه و حتی بخواد کنار بگذارد و طلاق بدهد، زن چه ابزاری برای دفاع از خود دارد!!!!! ؟؟؟؟
پس راهکار چیه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۳:۰۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
آقا شهاب برادر من شما درسته که خداروشکر همه امکانات مالی تون رو به راهه ولی یه مشکلی داری ببخشیدا اونم اینه که موقع ازدواج درست چشماتو باز نکردی که ببینی داری با چه جور خانواده ای وصلت میکنی. ازدواج که فقط ظاهر طرف نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
خدا به آدم عقل داده، خودتون رفتید دنبال یه خانواده پر توقع حالا طلبکار هم هستید؟ آقایان موقع ازدواج چشماشون قیافه و ادا و اطوار دخترو میگیره، خوب همچین دخترهایی خرجشون هم بالاست. خودتون دوست دارید بلا نسبت سواری بدید، چه ربطی به قانون داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
فکرکن قانون کلا مهریه را حذف کنه دختر یاخانواده دختر به تو بگن بدون قبول فلان مبلغ دختر نمیدیم، تو می تونی چی کار کنی؟ قانون چی کار میتونه بکنه؟ خانه دختر را به جرم گرانفروشی پلمب کنه؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
مشکل اشتغال وبیکاری جوانان ومسکن آنها را حل کنید خودشون ازدواج میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۲۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
سلام باشگاه خبرنگاران جوان عزیز،

امروز واحد گذرنامه فراجا از گذرنامه ویژه رونمایی کرد،

دیگر اینکه،
شیرازی:
همه هست آرزويم كه ببينم از تو رويي
چه زيان تو را كه من هم برسم به آرزویی؟

دعا کن باشگاه خبرنگاران جوان عزیز....
Iran (Islamic Republic of)
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
داداش چی میزنی خخ ):
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
مسئولین ، با حقوقهای ۸ میلیونی که شما مصوب میکنین یه نفر هم نمیتونه از پس خودش بربیاد چه برسه به اینکه بخواد ازدواج کنه و خرج زن و بچه بده.بی تعارف میگم یا حداقل حقوق رو ۲۰ میلیون کنین یا قیمتهارو برگردونین به چندسال پیش.هیچ راه دیگه ای نداره.با ترسوندن مردم از پیری جمعیت کشور به جایی نمیرسین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
حرف بی ربط نزن حالت اصلا خوش نیست
آخرین اخبار