از ۲ جلد کتاب آرای دادگستری استان فارس در بوته نقد و تحلیل رونمایی شد

طی مراسمی با حضور رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه و جمعی از مسئولان قضایی ضمن رونمایی از جلد‌های چهارم و پنجم " آرای دادگستری استان فارس در بوته نقد و تحلیل" از رئیس کل دادگستری فارس و معاون قضایی دادگستری استان، تدوین کنندگان این کتب تقدیر شد. 

این دو جلد کتاب حاصل برگزاری نشست‌های نقد و تحلیل آراء و بیان نقطه نظرات ۱۱۱ تن از اساتید دانشگاه در رشته‌های حقوق، جامعه شناسی و سایر کارشناسان مرتبط است که در بر گیرنده نقد و تحلیل تعداد ۱۵ رأی حقوقی در قالب جلد چهارم و ۱۹ رأی کیفری در قالب جلد پنجم است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در آیین رونمایی از جلد‌های چهارم و پنجم " آرای دادگستری استان فارس در بوته نقد و تحلیل" با اشاره به اینکه یکی از علل اصلی پیشرفت در هر زمینه‌ای نگاه ویژه علمی به امور است گفت: مجموعه قضایی استان فارس یکی از استان‌های پیشرو در امر پژوهش و فعالیت‌های علمی است.

حجت الاسلام و الملسمین دکتر مهدی هادی پیشگامی استان فارس در تأسیس پژوهشکده مشترک قضایی با دانشگاه شیراز و سایر فعالیت‌های علمی را مبیّن توان بالای علمی قضات در این استان خواند و اظهار امیدواری کرد: این اقدامات علمی استمرار داشته باشد و زمینه ساز حرکت‌های علمی و ارتقاء بیشتر مجموعه قضایی را فراهم کند.

او در ادامه نقد آراء در مجامع علمی و دانشگاهی و سطح دادگستری‌های استان در راستای بالینی نمودن حقوق برای اساتید و دانشجویان حقوق ضروری خواند.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه جایگاه علمی قضات یکی از نقاط قوت و برجسته دادگستری استان فارس است گفت: جدیت در برگزاری نشست‌های علمی و تضارب آراء قضات، زمینه ارتقاء بیش از پیش همکاران را فراهم کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی با بیان اینکه موفقیت‌های مستمر قضات فارس در عرصه پژوهشی در سطح کشور و افتتاح اولین پژوهشکده استانی مشترک با دانشگاه در استان فارس نشان دهنده همت عالی در جهت ارتقاء قضات است گفت: این امر به صدور آرای مستدل و متقن نیز کمک شایانی می‌کند.

معاون قضایی دادگستری فارس نیز در این جلسه ضمن پرداختن به به عملکرد مجموعه استان فارس در حوزه پژوهش، تبیین اندیشه‌ها و نقد آراء قضایی قضات فارس گفت: در قالب نقد و تحلیل است که اندیشه‌های قضایی صیقل می‌یابند و رویه‌های قضایی نیکو شکل می‌گیرد و قضات نکات قوت و ضعف کار خود را متوجه و زمینه صدور آراء مستدل و موجه فراهم می‌شود.

ارسلان اشرافی نقد و تحلیل آرای قضایی را باعث به اشتراک گذشتن اندیشه ها، تجارب و رویکرد‌های علمی و قانونی مختلف خواند و افزود: این امر زمینه اصلاح رویه‌های ناصحیح و غیر موجه را شکل می‌دهد.

او، آغاز نهضت نقد و تحلیل آرای قضایی در دادگستری فارس را از سال ۱۳۹۳ عنوان کرد و افزود: طی این سال‌ها در مجموع ۱۳۰ رأی به مرحله نقد و تحلیل گذاشته شده که ۱۱۱ فقره از این آراء در قالب مجلدات اول تا پنجم " آرای دادگستری استان فارس در بوته نقد و تحلیل" توسط مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضائیه چاپ و منتشر شده است.

اشرافی، همچنین به ویژگی‌های مجموعه نقدو تحلیل آرای دادگستری فارس پرداخت و با اشاره به کاربردی بودن آن و قابلیت استفاده برای قضات، وکلا، کارشناسان حقوقی و کارآموزان وکالت و قضاوت گفت: از اندیشه‌های حقوقی اساتید دانشگاه و حوزه، قضات ارشد دیوان عالی کشور، دادسرا و دادگاه‌های انتظامی قضات و همچنین دادگاه تجدید نظر در نشست‌های نقد و تحلیل آراء استفاده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۲:۱۰ ۱۱ تير ۱۴۰۲
با سلام بسیار عالی و کار بسیار خوبی هست در حوزه قضا که واقعا نیازمند افکار نو و علمی و پژوهشی اینچنینی خالی بود
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۲:۱۰ ۱۱ تير ۱۴۰۲
با سلام بسیار عالی و کار بسیار خوبی هست در حوزه قضا که واقعا نیازمند افکار نو و علمی و پژوهشی اینچنینی خالی بود