جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محدوده شهرداری منطقه ۵

شهردار منطقه ۵ شیراز گفت: واحد تخلفات منطقه ۵ با بیش از چهل عملیات تخریب در خارج از حریم شهر و محدوده شهری در دوماه گذشته گام‌های مؤثری را برداشته است.

رضا مسعودی گفت: برای جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محدوده شهرداری منطقه ۵ در دوماه اخیر ۷ عملیات در خارج از محدوده و در حریم شهر اجرا شده است.

او گفت: یکی از مشکلات عدیده ساخت و سازه‌های غیرمجاز کاهش تاب‌آوری در مقابله با زلزله و حوادث طبیعی است و ساخت‌وساز غیرمجاز می‌تواند یک تهدید شهری در محدوده، حریم شهری باشد و باید جدی گرفته شود و از وظایف شهرداری‌ها نظارت مستقیم برساخت و ساز شهری، با همکاری نهادی متولی می‌توان از تفکیک و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز جلوگیری کند. شهرداری‌ها جایگاه مهمی در انتظام شهری دارند و یکی از وظایف آن‌ها نظارت برساخت و ساز‌ها در چهارچوب طرح‌های جامع و تفصیلی شهر و در برابر هرگونه عملیات خارج از ضوابط شهرسازی باید اقدام کند.

مسعودی گفت: از دلایل عمده موردتوجه برساخت و ساز در حریم شهر‌ها می‌توان به رعایت توازن شهر‌ها در آینده و حفظ اراضی، باغ‌ها زمین‌های کشاورزی در حریم شهر‌ها اشاره کرد این نقش برجسته در ماده ۱ قانون تعاریف محدوده حریم شهر، روستا و شهرک مورد تأکید قرارگرفته است.

او یادآور شد: در این قانون بر نقش نظارتی شهرداری‌ها در انتظام فضای شهری علاوه بر محدوده شهر به حریم شهر نیز تأکید شده و علاوه بر این ابزار کنترل و نظارت قانونی دیگری درزمینه رعایت اصولی ساخت ساز‌ها در اختیار شهرداری‌هاست که می‌توان به مقررات بند ۲۴ ماده ۵۵ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها در خصوص صدور پروانه و جلوگیری از عملیات احداث ساختمان‌های بدون پروانه در ماده ۱۰۰ اشاره کرد.

شهردار منطقه ۵ با اشاره به وظیفه قانونی شهرداری در برخورد با تخلفات ساخت و سازه‌ها در حریم شهری، گفت: شهرداری نیز حسب وظیفه پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌دهد و بعد از صدور رای و طی مراحل قانونی اقدام به تخریب ساخت و سازه‌های غیرمجاز می‌کند.

به گفته مسعودی بخشی از ساخت و سازه‌های غیرمجاز، در محدوده شهری کوشک میدان و بنی‌هاشمی وساخت و ساز‌های غیر مجاز در خارج از حریم شهری، شامل روستا‌های سلطان‌آباد، گچی و علی‌آباد صورت می‌گیرد که با کارگروه حفظ حریم شهر که متشکل از نماینده دادستانی و نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی و امور اراضی، بخشداری مرکزی، منابع طبیعی و برگرفته از رای کمیسیون ماده ۱۰۰ درحریم شهرداری و کمیسیون ماده ۹۹ در بخش مرکزی، برخورد با ساخت‌وساز‌های کارگاه‌های غیرمجاز به‌صورت جدی دنبال می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار