امنیت غذایی محور اساسی توسعه سلامتی است

معاون صنایع وزارت صمت گفت: امنیت غذایی از محورهای اساسی توسعه سلامتی است که از این رو تمرکزمان را روی برخی صنایع از جمله لبنیات بیشتر کرده ایم‌.

آقای محمدمهدی برادران معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در دومین همایش صنعت لبنیات با تأکید بر لزوم توجه به امنیت غذایی، گفت: امنیت غذایی از محور‌های اساسی توسعه سلامتی است. ما برای تأمین این مسئله تمرکزمان را روی برخی از صنایع غذایی از جمله قند و شکر، غلات و حتی لبنیات بیشتر کرده ایم که لبنیات سهمِ ۲۲ درصدی دارد و از این نظر، در قیاس با دولت‌های قبلی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

او افزود: شیر پاستوریزه ۳۰ درصد، پنیر ۲۵ درصد، انواع ماست ۲۰ درصد، شیر خشک ۱۲ درصد، دوغ ۴ درصد، و بستنی، خامه، کره و کشک ۸ درصد از تولید صنایع لبنی را به خود اختصاص می‌دهند.

برادران با تأکید بر اهمیت افزایش سرانه مصرف لبنیات و شیر، گفت: مردم در سراسر جهان باید از شیر به عنوان منبع تغذیه مهم استفاده کنند. همانطور که پیش بینی می‌شود، جمعیت جهان به ۹.۷ میلیارد تا سال ۲۰۵۰ می‌رسد، بنابراین افراد باید به افزایش استفاده از شیر به عنوان منبع غذایی غنی برای رشد روی بیاورند، روز جهانی شیر زمان مهمی است تا دربارۀ نوآوری‌ها در زمینۀ روش‌های کشاورزی و سیاست‌هایی که به پایداری در طول فرآیند تولید مواد غذایی و در نهایت به امنیت غذایی جهان کمک می‌کند، فکر شود.

او با ارائه آمار‌های در سامانۀ نظارتی وزارت سمت، گفت: در سامانه نظارتی وزارت بیش از ۱۳۸ هزار نفر از صنف لبنیات ثبت نام کردند و پروانۀ صنفی دارند. بیش از ۹ هزار تولیدی موجود است که تنها ۱۷۰۰ تا از آن‌ها فعال هستند. صنایع کوچک و بزرگی که در این حوزه فعالیت می‌کنند قریب ۵۰۷ شرکت اند که با اشتغال بیش از ۴۲ هزار نفر، سهم بسزایی در تولید انواع شیر خشک، ماست و شیر پاستوریزه در سراسر کشور دارند.

او با اعلام افزایش میزان صادرات لبنیات کشور، گفت: میزان صادرات به کشور‌های دیگر که جمع آن در سال گذشته محقق شد، به ۷۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در اکثر کشور‌ها اگر یک واحد لبنی پروانه‌ای برای فعالیت می‌گیرد، می‌تواند تا ۷۰۰ نوع محصول در حوزه‌های مختلف تولید کند. درصورت اعمال نظارت‌های تکمیلی و به شرط آنکه در چارچوب یک سند تفاهم شفاف قرار بگیرد، ایده آل‌ترین گزینه آن است که ما هم به این سمت برویم.

برادران با برشمردن تفاوت‌های اصناف تولیدی و مقولۀ صنعت، گفت: در کنار توجه ما به اصناف تولیدی، موضوع صنعت با آن متفاوت است؛ زیرا در صنعت صحبت از تولیدِ انبوه و بازار رقابتی است و در آن، خروجی کار بایستی بتواند کیفیت مناسب و بهداشتی داشته باشد و از قضا، تنوعِ سلیقۀ اقشار متفاوت در بازار را مورد توجه قرار دهد.

او گفت: شیر مدارس سال‌ها پیش اجرا می‌شد. بشخصه همواره آن را یک پروژه برد-برد قلمداد کرده ام، زیرا علاوه بر اینکه از مازاد تولید استفاده می‌شود، نسل آینده نیز از آن بهره مند می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار