تشریح اهداف و جزئیات طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان

مدیرکل اموراقتصادی و دارایی مازندران سیاست‌های کلی و برنامه‌های تحولی اجرایی طرح هوشمندسازی و هدفمندسازی یارانه گندم، آرد و نان را تشریح کرد.

سیداسماعیل هاشمی مدیرکل اموراقتصادی و دارایی مازندران گفت: طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و با تصویب آن در جلسه هیئت دولت از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در سه فاز تامین و استقرار زیرساخت کارتخوان‌های هوشمند؛ استقرار سامانه با هدف تحلیل داده و تخصیص پنل داده به مدیران استانی و بازرسی هوشمند نانوایان و شناورسازی سهمیه آرد یارانه‎ای و تخصیص آرد مبتنی بر عملکرد به همراه جبران افزایش هزینه تبدیل آرد به نان برای نانوایان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی پیاده‌سازی و اجرا شد.

او افزود: پیش از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، اختلاف قیمتی آرد دولتی و آزاد زمینه‌ساز قاچاق آرد شده بود که با تدبیر دولت امروز شاهد آن هستیم که این چالش به میزان زیادی برطرف گردید.

هاشمی گفت: در واقع رویکرد دولت در تبیین و حل مسأله انحراف مصارف آرد یارانه‏ای این بوده است که بدون اجرای آزادسازی قیمت و سهمیه‌بندی نان، میزان عرضه خارج از شبکه نان یارانه‌ای را به حداقل میزان ممکن برساند.

او افزود: در این طرح نانوایان با توجه به ثبت تراکنش‌های فروش نان در کارتخوان‌های هوشمند یعنی میزان فروش نان و پردازش داده‌ها، امکان دسترسی به آرد یارانه‌ای برای آن‌ها رقم می‌خورد.

هاشمی گفت: با گذشت بیش از یکسال از شروع طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان؛ اهداف آن شامل تجهیز نانوایی‏ها به کارتخوان هوشمند با همکاری بانک سپه، استقرار سامانه نانینو با امکان نظارت سیستمی بر روند مصرف آرد و پخت نان در نانوایی‌های و جبران کمک‌هزینه نانوایان محقق شده است.

او افزود: نظارت مؤثر و بازدارنده بر نانوایان پرریسک، مدیریت بهینه حمل‌ونقل و انبار گندم، ارتقای کیفیت نان مبتنی بر نظرات مردم اهداف دیگری است که بر پایه این طرح می‌تواند توسط دستگاه‌های متولی اجرا شود.

هاشمی گفت: در مجموع وزارت امور اقتصادی و دارایی با توسعه زیرساخت‌های حکمرانی مبتنی بر داده توانست اقدامات بسیار مؤثری برای مقابله با فساد در حوزه آرد و نان داشته باشد.

او افزود: پس از اجرای فاز شناورسازی سهمیه آرد و تخصیص آن بر اساس عملکرد نانوایان به منظور جلوگیری از شکل‌گیری نارسایی در فرآیند عرضه نان، به مدیران و مسئولان استان امکان فنی ویرایش موردی سقف خرید آرد نانوایان در سامانه خرید نان (سیما) داده شده است.

هاشمی گفت: به دنبال انجام کامل تکالیف وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای این طرح و تفویض اختیارات، نظارت عالی بر روند توزیع آرد و پخت نان و تأمین نان مردم، کماکان بر عهده دستگاه‏های متولی حوزه آرد و نان کشور و به تبع آن دستگاه‏های استانی خواهد بود.

او افزود: با استقرار سامانه نانینو، دستگاه‌های مرتبط با گندم، آرد و نان کشور از جمله وزارت کشور، جهاد کشاورزی، تعزیرات، نهاد‌های نظارتی و... می‌توانند مبتنی بر این داده‌های فراگیر اهداف مختلفی تعیین و پیگیری نمایند که بر همین اساس انتظار می‌رود دولت با تعیین و پیگیری اهدافی جدید، گام به گام چالش‌های موجود در زنجیره گندم، آرد و نان را با تکیه بر این داشبورد حکمرانی داده مرتفع کند.

برچسب ها: یارانه نان ، قیمت نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار