رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر قدرت را به دست گرفت

رسانه‌ها اعلام کردند رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر به صورت موقت قدرت را در این کشور به دست گرفته است.

شبکه تلویزیون فرانس ۲۴ در خبری اعلام کرد ژنرال عبدالرحمان شیانی، فرمانده کودتاچیان نیجر در شبکه تلویزیون ملی این کشور به طور رسمی به دست گرفتن قدرت را در این کشور اعلام و خود را به عنوان رئیس شورای حفظ میهن معرفی کرد. شورای حفظ میهن به کودتای نظامی علیه محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر اقدام کرده است.

او مرد قدرتمند جدید نیجر است. ژنرال شیانی که تاکنون رئیس گارد ریاست جمهوری بود، در تلویزیون ملی نیجر به عنوان رئیس شورای حفظ میهن که محمد بازوم، رئیس جمهور برگزیده شده از طریق انتخابات را سرنگون کرده است، صحبت کرد. ژنرال شیانی به دست گرفتن قدرت را پیش از هر چیز با اشاره به وخامت اوضاع امنیتی در نیجر توجیه کرد.

ژنرال شیانی گفت: رویکرد امنیتی کنونی امکان برقراری امنیت را در کشور میسر نکرده است. ما دیگر با این رویکرد نمی‌توانیم ادامه دهیم. این رویکرد که تاکنون پیشنهاد شده بود به خطر تدریجی و اجتناب ناپذیر نابودی کشور منجر شده است. به همین علت ما تصمیم گرفتیم مداخله کنیم و مسئولیت خود را به عهده بگیریم.

بر اساس این گزارشُ در حال حاضر محمد بازوم به طور علنی صحبت نکرده است. رئیس جمهور سرنگون شده به همراه خانواده هنوز در کاخ ریاست جمهوری محبوس است و به گفته افراد نزدیک به او، در سلامت کامل است. 

پنج شنبه صد‌ها نفر از مردم نیجر در حمایت از آن‌ها در برابر مجمع ملی تظاهرات کردند. برخی از آن‌ها محمد بازوم را که خود را به فرانسه، قدرت استعماری سابق بسیار نزدیک و آن را شریک ممتاز نیجر در ساحل تلقی می‌کند، گرامی داشتند. هم اکنون کودتاچیان علیه هر گونه مداخله خارجی هشدار داده اند و به مردان سیاسی کشور حمله کرده اند.

سرهنگ آمادو آدرامان در این خصوص گفت: همکاری با برخی از مقامات سابق و دفاتر سفارتخانه‌ها غیر منطقی و رویارویی برای بازگرداندن مقامات برکنار شده تلقی می‌شود. این رویکرد خطرناک نتیجه‌ای غیر از قتل عام مردم نیجر و هرج و مرج به دنبال نخواهد داشت. شورای حفظ میهن به انظار عمومی ملی و بین المللی درباره هر گونه نتایج مداخله خارجی هشدار می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار