پیشنهاد ایران برای لغو ویزا بین کشورهای عضو اکو

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پیشنهاد لغو روادید بین کشور‌های عضو اکو از طرف ایران با نظر مثبت کلیه طرفین خارجی روبرو شد.

هفتمین نشست گروه کارشناسان ارشد کشور‌های عضو اکو با حضور مسئولان گردشگری این کشور‌ها در محل نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد.

علی اصغر شالبافیان معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که ریاست این نشست را برعهده داشت گفت: رویداد اردبیل ۲۰۲۳ دلیلی برای انتخاب اردبیل به عنوان میزبان پنجمین نشست وزرای گردشگری و هفتمین نشست گروه کارشناسان ارشد بود که امروز نشست کارشناسان برگزار و دستور جلسات مشخص آن بررسی شد.

وی افزود: بررسی نحوه همکاری اعضای حاضر و جامعه تورگردانان کشور‌های عضو، ارائه گزارش در مورد نحوه کنترل بیماری کرونا و همچنین ارائه پیشنهادی از ایران با محوریت آب‌های درمانی از جمله دستور جلسات این نشست بود.

شالبافیان تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد کمیته‌ای در دبیرخانه اکو با محوریت آب‌های درمانی شکل بگیرد و تجربیات مشترک ایران و ترکیه در این زمینه برای رونق گردشگری سلامت در کشور‌های عضو مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: همچنین انتخاب پایتخت گردشگری کشور‌های عضو اکو برای سال ۲۰۲۶ میلادی بحث دیگر این جلسه بود که به اتفاق آرا شهر شوشا در کشور جمهور آذربایجان برای این امر انتخاب شد.

شالبافیان با اشاره به ویژگی نشست اردبیل، اضافه کرد: در این نشست علاوه بر بخش دولتی، فعالان بخش خصوصی کشور‌های عضو هم حضور دارند که در نشست B۲B حضور خواهند داشت و می‌تواند دستاورد خوبی برای استان اردبیل و کشور داشته باشد.

شالبافیان  اظهار کرد: در این نشست از طرف جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد لغو روادید بین کشور‌های عضو اکو مطرح و این پیشنهاد با نظر مثبت کلیه طرفین خارجی روبرو شد.

وی افزود: بزودی اقدامات لازم جهت عملیاتی سازی لغو روادید بین کشور‌های عضو اکو با همکاری کلیه کشور‌های عضو در دستور کار قرار می‌گیرد و این اقدام در توسعه گردشگری کشورمان و استان‌هایی همچون اردبیل که ظرفیت بسیار ویژه و بی نظیری در گردشگری داشته، قدم بسیار مهم و تاثیر گذاری خواهد بود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ظرفیت‌های مختلف گردشگری استان اردبیل در این نشست به شکل کامل برای کارشناسان ارشد کشور‌های عضو اکو مطرح شد که برای طرفین خارجی بسیار قابل توجه بود و آب‌های گرم و درمانی استان اردبیل یکی از شاخص‌های اصلی این معرفی بود.

شالبافیان با بیان اینکه ۵۴ کاروانسرای ایرانی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است، تصریح کرد: این اقدام در معرفی ایران و ترویج ورود گردشگران به کشورمان نقش ارزنده‌ای داشته است و کاروانسرا‌ها در زمان‌های گذشته نقش مهمی در جاده ابریشم داشته و اکنون در حوزه تاریخی ایفای نقش می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.