ذخیره سازی ۴۵ میلیون مترمکعب آب ناشی از سیلاب در سد‌های اردبیل

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۴۵ میلیون مترمکعب آب ناشی از سیلاب در سه ماهه تابستان ذخیره سازی شده است.

فراهم کاظمی آذر مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: طبق مستندات موجود بیش از ۴۵ میلیون مترمکعب آب ناشی از سیلاب در سه ماهه تابستان در سد‌های استان اردبیل ذخیره سازی شده است.

وی افزود: هم زمان با تداوم شرایط خشکسالی، استان اردبیل در تابستان سال جاری با چندین مورد سیلاب بی سابقه مواجه گردید که این موضوع نه تنها تهدیدی برای استان محسوب نگردید بلکه بیشترین حجم ذخیره سازی در مخازن سد‌ها به میزان ۴۵ میلیون مترمکعب در سه ماه تابستان اتفاق افتاد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: با آغاز سال آبی جاری که از اول مهرماه شروع شده است اقدامات بسیار خوبی در راستای آبگیری سد‌های استان بعمل آورده ایم و در ۱۵ روز اول سال آبی نه تنها از حجم ذخایر سد‌ها برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی استفاده نکرده ایم بلکه بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب ناشی از سیلاب‌های اخیر را در پشت سد‌های استان ذخیره سازی کردیم که معادل حدود ۱۰ درصد کل آب ورودی سال آبی گذشته می‌باشد.

کاظمی آذر تصریح کرد: قبل از شروع سال آبی جاری بیش از ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه ها، زهکش‌ها و کانال‌های آبیاری و آب آور سد‌ها در سطح استان اردبیل به منظور استفاده بهینه از سیلاب‌های احتمالی لایروبی شد.

وی همچنین اظهار داشت: از سیلاب‌ها و روان آب‌های رودخانه ارس نیز به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب جهت استفاده در مصارف مختلف به کانال اصلی مغان هدایت شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل عنوان کرد: سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ خشکسالی بی سابقه‌ای در استان اردبیل به وقوع پیوست لیکن در سایه تلاش شبانه روزی همکاران شرکت آب منطقه‌ای و مشارکت کشاورزان و مشترکین، سال آبی گذشته با موفقیت سپری گردید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.