شناسایی ۲۶۲ رشته قنات در اردبیل

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۲۶۲ رشته قنات در مناطق مختلف این استان شناسایی شد.

داور بستام گفت: ۲۱۲ رشته قنات همچنان در استان برای تامین بخشی از منابع آبی کشاورزان و روستاییان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ضروری است سازمان جهاد کشاورزی با تخصیص اعتبارات مناسب قنات‌های مهم به‌ویژه قنات دارای قدمت و توان آبدهی بالا که با مشکلات فنی مواجه شده را بازسازی و بهسازی کند.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل می گوید: از تعداد قنوات حفر شده در استان ۱۸ میلیون متر مکعب آب استحصال می‌شود که ۲۰ درصد این قنوات در سال‌های اخیر خشک شده و یا مورد بی‌توجهی بهره‌برداران قرار گرفته است.

به گفته او، ۹۰ درصد قنات‌های موجود در استان اردبیل با کاهش آب‌دهی روبه‌رو شده و ضرورت دارد با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به احیای آنها و رفع مشکل لایروبی اقدام شود.

بستام افزود: در کنار مرمت و بازسازی تلاش بر این است با برنامه‌ریزی و راهبرد مناسب این قنات‌ها به شکل صحیح و اصولی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب اردبیل گفت: قنات از دیرباز با ابتکار متخصصان در ایران مورد حفاری و توجه قرار گرفته تا زمینه رفع کمبود منابع آب را مهیا کند و شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز بر اساس تکالیف قانونی مجوزهای لازم را صادر کرده و نظارت و پایش سالانه از بهره‌برداری قنوات موجود توسط تیم‌های گشت بازرسی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه دشت اردبیل به دلیل بیلان منفی ممنوعه بوده و امکان توسعه بهره‌برداری از چاه‌ها و قنات‌ها وجود ندارد، افزود: تلاش بر این است تا از قنوات و در کنار چاه‌ها و سایر منابع زیرزمینی آب به شکل اصولی بهره‌برداری شود تا موجب افت سطح آب زیرزمینی نشود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.