قفل دانشگاه یزد بر کاهش بار ترافیکی شهر

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد گفت: عبور مسیر جاده گازی با ساخت بلوار ایرج افشار برای کاهش بار ترافیکی شهر یزد، منوط به موافقت دانشگاه در واگذاری بخشی از اراضی این مرکز آموزشی است، اما این مرکز دانشگاهی تاکنون موافقت نکرده است.

محمد مهدی نیکونژاد رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد گفت: بر اساس قانون مراکز آموزش عالی باید ۴۰ تا ۵۰ درصد زمین‌هایی که در اختیار این مراکز قرار دارند به ساخت و ساز تبدیل شود و فقط ۶۰ هزار متر فضای خود را بعنوان عرصه می‌توانند نگه دارند.

او تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط در چهار و نیم درصد زمین‌های دانشگاه یزد ساخت و ساز شده و لذا اگر این دانشگاه تمام همت خود را در ۱۰ سال آینده بکار گیرد به سقف قانون یاد شده نمی‌رسد و در این عرصه دانشگاه عقب است و نتوانسته از زمین‌های افتاده خود استفاده بهینه کند.

نیکونژاد با بیان اینکه بلوار ایرج افشار باید از وسط دانشگاه یزد عبور کند و جزو طرح تفصیلی شهر یزد است، اما تاکنون این مرکز آموزشی با آن موافقت نکرده است افزود: این مسیر، محل عبور لوله‌ها و ذخایر سوخت چندین استان کشور است و دانشگاه یزد نمی‌تواند در این مسیر ساخت و ساز کند، اما مقاومت دانشگاه یزد برای واگذار نکردن زمین‌ها جای سوال است؛ در حالیکه احداث این جاده برای مردم شهر و برای دانشگاهیان مستمرثمر است.

او اظهار کرد: اگر این بلوار احداث شود نه تنها دسترسی‌ها برای دانشگاهیان تسهیل‌تر می‌شود بلکه مدت زمان توقف در پشت تقاطع هم موجب کاهش بار ترافیک در سطح شهر می‌شود.

نیکونژاد یاد آور شد: دانشگاه یزد ظرف ۲ هفته گذشته شرط و شروطی را برای واگذاری زمین برای احداث بلوار ایرج افشار تعیین کرده که شهرداری با تمام آن‌ها موافقت کرده است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: یکی از این شرط‌ها این است که به ساخت و ساز‌هایی که در مسیر این بلوار از قبل از سوی دانشگاه ساخته شده لطمه وارد نشود و دوم شرط هم صدور مجوز ۱۱ هزار متر مربع از حاشیه بلوار ایرج افشار برای ساخت ملک تجاری از سوی شهرداری است.

عضو شورای اسلامی شهر یزد احداث دسترسی به دانشگاه یزد به صورت زیرگذر یا روگذر و بخشیدن تمام بدهی این دانشگاه به شهرداری را از دیگر شروط این مرکز آموزشی بیان و خاطرنشان کرد: به واسطه اینکه احداث این بلوار نیاز شهر است و جزء ضروریات و اولویت‌ها می‌باشد تمام شروط دانشگاه از سوی شهرداری پذیرفته شده است.

نیکونژاد اضافه کرد: پس از موافقت شهرداری، دانشگاه یزد اعلام کرد که در صورت موافقت هیات امنای دانشگاه نسبت به واگذاری زمین اقدام می‌کند که امیدواریم هیات امناء مصوب کنند؛ اکنون ۲ هفته از پذیرفتن شروط می‌گذرد و صورت جلسه‌ای به امضای رییس شورای شهر و شهردار رسیده، اما هنوز جوابی از دانشگاه یزد دریافت نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار