برای فرزندانتان پناهگاه باشيد

يك روانشناس گفت: برای این که فرزندی با عزت نفس داشته باشید از تهدید فاصله بگیرید و برای او پناهگاه باشید.

سحر پرهیزکاری روانشناس شخصيت در گفت‌وگو با باشگاه برنگاران جوان اظهار كرد: مسئله عزت نفس یکی از مهم ترین مسائل در حوزه روان شناسی است. اين موضوع در بحث تربیتی، تحصیلی، آینده شغلی و همچنين زندگی زناشویی و به طور کلی رضایت فرد از زندگی خود در شرايط مختلف نقش مهم و بسزایی دارد. می دانیم که عزت نفس یعنی ارجمندی، آگاهی و ارزشمندی نسبت به تمام جنبه ها موجودیتی فرد است.

او بيان كرد:پایین بودن عزت نفس در زمینه فردی ویا  اجتماعی باعث به وجود آمون  پيامدهای نا خوشانیدی‌ها می شود. به طور مثال ‍ پايين بودن عزت نفس می تواند منجر به مشکلاتی از قبیل نارضایتی فرد از خود را مكرر انتقاد می کند. دستاوردهای  خود را كوچك و ناچيز قلمداد مي كند. نشخوار فكر می تواند موجب پايين آمدن عزت نفس شود.نشخوار فكری اعم از من زشتم،از هيچ كاری بر نمی آيم،بدشانس هستم،هيچ كسی را ندارم، در برگرفته است.

امروزه دغدغه خیلی از والدین این است که فرزندشان چگونه عزت نفس بالایی داشته باشند؟ 

پرهيزكار تصريح كرد:از دوست داشتن نامشروط تا  توجه بی قید و شرط خانواده ها می توانند انرژی خود را به فرزندشان  انتقال دهند. والدین خوب بدانند برای اینکه کودکشان عزت نفس بالایی داشته باشند باید دوست داشتنشان منوط به  انجام دادن یا انجام ندادن کاری نباشد. متاسفانه خیلی دیده می شود که والدین از جملاتی این چنینی استفاده می کنند که اگر فلان کار را انجام دهی دوستت خواهم داشت این موضوع می شود دوست داشتن شرطی که اصلا روند خوبی برای فرزند نخواهد بود.

او گفت: اگر فرزند ما مرتکب اشتباه یا خطایی شود بهتر است، رفتار نادرست او را زیر سوال نبریم. خانواده باید هر از چند گاهی فرزند خود  را به آغوش بکشاند و به اطمینان بدهد که می تواند به خانواده اعتماد کند.فرزند این گونه رشد کرده و شکوفا می شود. به تعداد کارهای خوب و دستاوردهایش افتخار کنید. از مقایسه کردن کودک با همسالانش بپرهیزید. کودک را به خاطر اشتباهایش طرد نکنید. کارهایش را بزرگ جلوه داده و اشتباهاتش را قابل جبران و اصلاح نشان دهید. از تهدید فاصله بگیرید و برای فرزندانتان پناهگاه باشید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار