توانمندسازی بانوان مددجو با برگزاری دوره‌های آموزشی

راهبر شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ایرانشهر است که از کودکی عاشق روستا و هنر سوزن‌دوزی بلوچ بود و تصمیم گرفت با هنرش، به اشتغال و معیشت بانوان روستایی کمک کند.

حدیثه پورانوش، گفت: به مدت سه سال است که به‌عنوان راهبر شغلی، با کمیته امداد همکاری دارم و هر سال، به طور میانگین پنج دوره آموزشی برای بانوان تحت پوشش امداد برگزار می‌کنم.  

وی افزود: از آنجایی که خودم فرزند روستا هستم، خیلی علاقه‌مندم که برای بانوان روستایی دوره برگزار کنم، تا بتوانند با آموختن یک هنر سنتی و درآمدزا، به معیشت خانواده‌شان کمک کنند.  

راهبر شغلی کمیته امداد با اشاره به اینکه در حال حاضر، یک کارگاه در روستای محل زندگی و یک فروشگاه در شهر دارد، تصریح کرد: از روستای ما تا ایرانشهر حدود ۲۵ کیلومتر فاصله است و من هر روز صبح با اتوبوس به شهر می‌آیم و غروب نیز به خانه برمی‌گردم.  

وی ادامه داد: تاکنون به ۱۶۰ نفر آموزش سوزن‌دوزی داده‌ام و در حال حاضر، بیش از ۵۰ بانوی مددجو و سرپرست خانوار به طور مستقیم با من همکاری دارند، به این صورت که سفارش‌ها را ما می‌گیریم و کار را آنان انجام می‌دهند.

پورانوش اذعان کرد: هنر سوزن‌دوزی در جنوب سیستان و بلوچستان طرف‌داران بسیاری دارد و من هم یک دختر بلوچ هستم که عاشق فرهنگ و هنر این خطه هستم؛ از کودکی یک سری‌کارهای سوزن‌دوزی برای خانواده و اطرافیان انجام می‌دادم و اصلاً دنبال فروش نبودم، ولی وقتی اشتیاق آنان و همچنین تشویق‌های پدرم را دیدم، تصمیم گرفتم به‌صورت حرفه‌ای وارد این کار شوم.  

وی گفت: تاکنون در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی زیادی شرکت کرده‌ام و خوشبختانه از شهرهای مختلف، سفارش می‌گیریم؛ البته البسه سوزن‌دوزی شده بیشتر در داخل استان فروش دارد و مشتریان خارج استان اغلب سفارش امثال زیورآلات، کوسن و شال سوزن‌دوزی می‌دهند.  

این کارآفرین ایرانشهری ادامه داد: در کنار کسب‌وکار، سعی کردم از تحصیل هم عقب نمانم و در حال حاضر، دانشجوی رشته مدیریت هستم. تحصیلات باعث می‌شود انسان با دیدِ بازتری به مسائل نگاه کند.  

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌دادن به بانوان روستایی، به‌خصوص وقتی می‌بینم که باعث خودکفایی این خانواده‌ها شده، بزرگ‌ترین لذت برای من است و امیدوارم هرچه بیشتر بتوانم هنرم را توسعه دهم و به افراد بیشتری آموزش دهم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار