نبود نظارت دقیق بر بانک‌ها، عامل پرداخت نشدن تسهیلات به مردم

نظارت دقیق بر بانک‌ها توسط بانک مرکزی می‌تواند پرداخت تسهیلات به مردم را قانون‌مند کند.

پرداخت نشدن به موقع تسهیلات به مردم توسط بانک‌ها به‌خصوص مشکلاتی که زوجین در گرفتن وام ازدواج دارند باعث شده تا عملکرد بانک‌ها دوباره زیر ذره‌بین برود.

اینکه بانک‌ها برای دادن وام، اقدام به بلوکه کردن چند ماهه مبلغ معادل وام درخواستی و یا اقدام به مسدودسازی مبلغی از وام می‌کنند و برای وام، چندین ضامن می‌خواهند ازجمله مشکلاتی است که مردم برای دریافت وام دارند.

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته است: در حال حاضر بانک‌ها یا تسهیلات خُرد را پرداخت نمی‌کنند یا برای پرداخت این تسهیلات سخت‌گیری بسیاری می‌کنند به‌طور مثال با وجود اینکه رئیس بانک مرکزی اعلام کرد برای پرداخت وام‌های کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان یک ضامن کافی است، اما بانک‌ها پرداخت وام را منوط به چند ضامن رسمی می‌کنند.

گذشتن از هفتخوان گرفتن وام برای مردم در حالی رقم می‌خورد که بانک‌ها بیشتر از وام ازدواج و فرزندآوری، به کارمندان خود وام قرض‌الحسنه داده‌اند.

امیرحسین بانکی‌پورفرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: تمام وام قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری یک درصد کل تسهیلات بانکی نیست و سال گذشته بیشتر از وام ازدواج و فرزند آوری، بانک‌ها به کارمندان خود وام قرض‌الحسنه داده‌اند.

وی ادامه داد: کارمندان بانک‌ها تعدادی محدودی هستند، اما ما برای تمامی مردم کشور به‌دنبال وام ازدواج هستیم و بانک‌ها در این زمینه‌ها بهانه‌ می‌آورند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در معوقات بانکی کمترین معوقات را وام‌های ازدواج و فرزندآوری دارند و در طرف مقابل بانک‌ها برای پرداخت سخت می‌گیرند. در قانون عنوان شده که یک ضامن کافی است، اما بعضی بانک‌ها باز بیشتر سخت‌گیری می‌کنند.

سازوکار مجلس برای جلوگیری از تخلفات بانکی در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن

بانک‌ها که رو به املاک‌داری و بنگاه‌داری آورده‌اند برای پرداخت تسهیلات مسکن به مردم تخلفاتی دارند به همین دلیل مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه هفتم بند الحاقی ۱ ماده ۵۴ این لایحه را به تصویب رساندند و سازوکاری برای رسیدگی به تخلفات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن تعیین کردند.

در بند الحاقی ۱ آمده است: در صورتی که بانک‌های عامل به تعهدات قطعی که حسب ابلاغ بانک مرکزی در رابطه با ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن دارند عمل نکنند، بانک مرکزی مکلف است رشد ترازنامه بانک متخلف را به میزان تعهدات قطعی ایفا نشده کاهش داده و معادل آن را به رشد ترازنامه سایر بانک‌هایی که ناتراز نیستند با اولویت بانک مسکن اضافه نماید. این موضوع نباید به افزایش پایه پولی و تورم منجر شود.

بانک مرکزی موظف است هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری غیربانکی در خصوص ارائه تسهیلات ساخت مسکن را به مجلس شورای اسلامی اعلام نماید.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره رسیدگی به تخلفات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن گفت: طبق پیگیری‌های ما، بانک‌ها به هر کسی که برای دریافت تسهیلات مسکن مراجعه می‌کند، وام مسکن پرداخت می‌کنند منتها مردم دیگر بیش از این توان گرفتن وام و پرداخت اقساط را ندارند و به همین دلیل به بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند.

محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس ادامه داد: این یک مشکل دیگری است که باید برای آن در مجلس چاره‌اندیشی شود.

جلوگیری از گریزگاه‌های بانک‌ها با نظارت بانک مرکزی

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تخلف بانک‌ها گفت: در قانون برنامه هفتم اختیارات تامی به بانک مرکزی داده شده که می‌تواند با تخلفات بانک‌ها به صورت صریح برخورد کند و آن‌هایی که کفایت سرمایه ندارند و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند را با ابزار مختلفی که در اختیار بانک مرکزی گذاشته شده است، برخورد کند.

جعفر قادری

وی ادامه داد: هم قانون بانکداری مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هم قانون برنامه هفتم ابزار‌های خوبی برای بانک مرکزی فراهم کرده است تا متولیان بانک مرکزی نگویند که ابزار و اهرم برخورد با بانک‌های متخلف را نداریم بلکه این قوانین دست بانک مرکزی را باز می‌گذارد که در هر زمینه‌ای که دید اگر سیاست‌هایش اجرا نمی‌شود بتواند برخورد کند، چون در قانون بانک مرکزی پاسخگویی به عهده بانک مرکزی گذاشته شده است و وقتی به بانک مرکزی مسئولیت می‌دهیم باید به آن اختیار هم بدهیم که این کار ارزشمندی است که می‌تواند ثبات در حوزه‌های پولی و ارزی را به‌دنبال داشته باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: باید بانک مرکزی برای پرداخت وام به کارکنان بانک‌ها سازوکار تعیین کند، چون شاید ما نتوانیم در مجلس این موارد را در قالب قانون بیاوریم، اما بانک مرکزی می‌تواند در قالب دستورالعمل تنظیم کند به گونه‌ای که تسهیلات پرداخت شده به کارکنان خودشان یک درصد مشخصی باشد و فراتر از آن بانک‌ها، دیگر اجازه نداشته باشند به کارکنان خود تسهیلات پرداخت کنند شاید این امر بتواند یک مکانیزم کنترلی را فراهم کند یا شیوه‌ها و روش‌های دیگری را تصویب کند، اما هر تصمیمی که گرفته می‌شود ممکن است گریزگاه‌هایی وجود داشته باشد که بانک‌ها از آن استفاده کنند، اما با قاعده‌گذاری می‌توان جلوی خیلی از این تخلفات را گرفت.

قادری گفت: دلیل اینکه ما نمی‌توانیم در مجلس برای این مسائل قانون وضع کنیم این است که ما وارد موضوعات ریز و تخصصی نمی‌شویم، چون نه در تخصص ما است و نه اصول قانون‌گذاری این اجازه را می‌دهد و این موارد باید واگذار شود و با آیین‌نامه و دستورالعملی که در دولت یا بانک مرکزی تهیه می‌شود، اقدام شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: بانک مرکزی، بانکِ بانک‌هاست و تنظیم‌کننده سیاست‌های پولی و ارزی است لذا باید به آن اعتماد کنیم.

تخلفات بانک‌ها درواقع مردم‌آزاری است

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تخلفات بانک‌ها در اعطای تسهیلات بانکی گفت: نمایندگان مجلس به عملکرد بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات تکلیفی نقد دارند. برخی افراد شش ماه است که برای وام فرزندآوری و ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند که هنوز پرداخت نشده است و این امر قابل قبول نیست.

فتح الله توسلی

وی ادامه داد: حجم این موارد آن‌قدر بالا نیست که نقدینگی را در جامعه بالا ببرد و تخلفات بانک‌ها درواقع مردم‌آزاری است و ما هم در کمیسیون اقتصادی به رئیس بانک مرکزی تذکر دادیم و دولت باید یک فکر اساسی کند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس اظهار کرد: برخی افراد نزدیک به یک سال است که ازدواج کرده‌اند و وقتی نتوانند وام بگیرند زندگی‌شان دچار مشکل می‌شود و بعضی‌ها هم به طلاق کشیده می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: بحث‌های دیگر در تسهیلات تکلیفی دیگر مثل سلامت، بیماران خاص و فرزندآوری را در مجلس تصویب کردیم که زندگی مردم تسهیل می‌شود.

وی افزود: برخی بانک‌ها همچنان بنگاه‌داری می‌کنند و هم تسهیلات سنگین به کارمندان خود می‌دهند که این امر قابل قبول نیست.

توسلی گفت: مجلس بر بانک مرکزی نظارت دارد و کاری که می‌تواند انجام دهد تذکر، سوال و استیضاح است و ما همه این موارد را انجام می‌دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۴۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک ماه قبل از عید کارهای وامم رو انجام دادم.الان دوماه از عید میگذره هنوز وامم واریز نشده..اگر مردم مجبور نباشند که درخواست وام نمیدن...خدا میدونه به خاطر بدقولی پست بانک وتاخیر در پرداخت وام چقدر واسمون مشکل پیش اومد.یکی راهنماییم کنه چه طوری باید پیگیری کنم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
لطفا درمورد کارمزد پیامکی بانک ها نیز رسیدگی شود مدت آن یکسال و شش ماه بود ه درحال حاضر ۴ ماه شده است ‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
آیا تا حالا دیده ای که کارمند بانکی مستاجر باشد.هرکه سراغ داره من بهش جایزه می دم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
می گوییم وگفته ایم بارها،
این بانک ها به راه راست هدایت نمیشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
این بانک محله ما شیوا اینقدر منو برای وام ازدواج و ضامن اذیت کردند سه تا ضامن بردم قبول نکردند ...تا اینکه با اختیار خودم حذف کردم ...
خدا ازتون نگذره که این طور با زندگی مردم بازی می کنید...
پول قرض الحسنه مردم رو به خودشون نمیدین...
بعد خودتون وام های کم بهره بر میدارین...
....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
دولتهای مختلف در ایران مردم و سرکار گذاشتن،؟ مگه بانکها رو کشورهای خارجی تاسیس کردن که نمی شود روشون نظارت کرد یا موجودات فرا زمینی موسسه اش است که خودمختاری دارند؟ اگر دولتها برای وام دادن به مردم دغدغه داشتن، سامانه ثبت نام وام ایجاد می کردند تا مردم در آنجا مبلغ و بانک مورد نظر خود را انتخاب و مدارک خود را بار گذاری می کرده و سپس دولت به نوبت به بانکها ابلاغ کرده و از بعد حاضر شدن تسهیلات به متقاضیان پیامک مراجع به بانک ارسال می کردند در این صورت گرفتن رشوه و سرگردان کردن مردم با حذف مراجعه حضوری با سیستمی شدن پرداخت به صفر نزدیک می شود. اما صد حیف
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۳۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
تا الان سه بانک واسه دویست تومان وام رفتم اول میگن جلو وام بستن بعد میگن اگه باز شد میانگین حساب شش ماه میگیرن به کجا پناه ببریم ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
بانک سامان 7 تومن کارمزد اول میگیره بعد کارمزد 3.5 هم میزاره رو وام میگه کارمزد دیگه حالا اون اولی چیه معلوم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
بانک سامان 7 تومن کارمزد اول میگیره بعد کارمزد 3.5 هم میزاره رو وام میگه کارمزد دیگه حالا اون اولی چیه معلوم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
متاسفانه ده تومان وام هر جا بری بهت نمیدن تا برسه مبلغی بیشتر فقط باید پارتی داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
بانک ها با بنگاه داری و تورم آفرینی باعث بدبختی مردم شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
سیستم صدور کارت جدید بانک ملی و تغییر رمز مشکل داره لطفا درستش کنین
کارت گرفتیم فقط از عابربانک ملی میشه استفاده کرد نه سایر دستگاه ها یا مغازه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
قاضی ها و استادان دانشگاه باید قابل نقد و قابل درخواست بررسی عملکرد باشند . باید شفافیت نظر سنجی های دولتی رسمی درباره ی قاضی ها و استادان دانشگاه وجود داشته باشد . باید هر دو طرف شکایت نظرشان درباره ی قاضی در سامانه ای ثبت شود . باید نظر دانشجویان درباره استاد در سامانه ای شفاف و مرکزی ثبت شود . باید تا آخرین روز کاری و تا بالاترین درجه قاضی و استاد دانشگاه عمکرد قابل نقد و بررسی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
قاضی ها و استادان دانشگاه باید قابل نقد و قابل درخواست بررسی عملکرد باشند . باید شفافیت نظر سنجی های دولتی رسمی درباره ی قاضی ها و استادان دانشگاه وجود داشته باشد . باید هر دو طرف شکایت نظرشان درباره ی قاضی در سامانه ای ثبت شود . باید نظر دانشجویان درباره استاد در سامانه ای شفاف و مرکزی ثبت شود . باید تا آخرین روز کاری و تا بالاترین درجه قاضی و استاد دانشگاه عمکرد قابل نقد و بررسی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
به کارمندای خودشون ۳۰۰ میلیون ۳۰۰ میلیون وام میدن ۴ درصد همه خونه دار و ویلا دار ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
با این همه دستگاههای نظارتی عریض و طویل ، عدم نظارت چه معنایی داره؟ خوشبینانه می شه بگی بی کفایتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
خیلی وقته کار از این حرفها تو همه چی گذشته
نمونه اش ده میلیون افغانی تو ایران هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
با سلام به خدمت مسئولین زیربط کشور لطفا در مورد وام های فرزند آوری و وام های خسارت به کشاورزان پرداخت شود...ضمنا سایت وام فرزند آوری نزدیک به دو ماه هست اختلال داره اصلا ثبت نام نمیشه کرد.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
الان یکماهه بانک ملی جلوی تسهیلات رو بسته با اینکه پرونده تمام و کمال کاراش انجام شده این چه وضعشه مردم گرفتار هستن که میان وام بگیرن...وام ودیعه مسکم ۷۰ میلیونی پرداخت میکنن ۱۱۹میلیون پس میگیرن این اگه نزول و ربا نیست اسمش چیه پس؟هیچ نظارتی رو هیچ بانکی نیست اینا همش حرفه بانکها شدن بازوهای دولت تو پول در آوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
شما دیگه بعد از چهل سال زحمت نکشید برید مملکت را بدید دست چندتا عاقل و کاردان. شما کشور گنجینه نفت و معدن و گازه مردم را تو فقر نگه داشتین حالا حرف وام میزنید
Iran (Islamic Republic of)
H
۰۸:۱۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
بانک شهر بانک ملت بانک مسکن بانک کشاورزی اینا بانکهایی هستن به کسانی وام چندصدمیلیونی میدن ولی افسوس به مردم عادی که نیاز به جهیزیه دارن نمیدن همه اون کسانیکه به مردم عادی وام نمیدن وبرای فامیلهای خودش وv میدن رو باید اعدام کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
وام ودیعه مستاجران در سایت ثبت نام کردم و بانک عامل رو انتخاب کردم . رفتم بانک .گفتن کدوم کشک . بیخود تو سایت ثبت نام کردین . با تشکر از دولت محترم که خیلی زیاد روی بانکها نظارت دارن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۱۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
دقیقا بانک ها دنبال یک بهونه هستند که هر کی مراجعه میکنه یجوری دست به سرش کنن بیشتر هم به ضامن گیر میدن من ۲ تا بانک ملی و پاسارگاد ثبت کردم بهونه اوردن ندادن بیخیالش شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
به خاطر این است که خیلی از مردم بدحساب شده اند و به تعهد خود پایبند نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
هفت ماه قرار به من وام فرزند اوری بدند
دستشون درد نکنه !!!!!!!!!!!!!!
خجالت اور هست.
اقای ریسی حرف نزنید!
اگرم میزنید عمل کنیدلطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
بانک‌ها همچون رژیم صهیونیستی هیچ قانون و قاعده ای را رعایت نمی کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
دقیقا همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۸:۰۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
بانکها تقصیر ندارند نمی توانند پاسخگوی بی نهایت طلبی مردم باشند اگر به یک نفر تمام سرمایه بانکهای کشور هم بدهند سیر نمی شود و دنبال اعتبارات بانکی دیگر می رود وقتی روحیه قناعت از بین رفت دیگر بانک نمی تواند کاری کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
حرف حساب .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
چرا بانک صادرات وام بازنشستگی را به تعویق میاندازد
Iran (Islamic Republic of)
یاسان
۰۷:۴۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
عدالت از سر و روی سیستم می باره
Germany
سید
۰۷:۳۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام
من شهروند ایرانی ساکن شهر اشتوتگارت آلمان هستم ، قصد من از تهیه این گزارش جاسوسی و یا همکاری با اطلاعات نیست ، من به شخصه در معرض آزار و اذیت قرار گرفتم و برای همین گزارش من به نوعی دفاع مشروع محسوب میشود
در این شهر ایرانیانی قدیمی ساکن هستند که به محض ورود ایرانی جدید که اغلب برای پناهندگی به اینجا می‌آیند تلاش می‌کنند این ایرانیان جدید را مورد سو استفاده قرار دهند ، چون یک پناهنده به اقامت و کار نیاز دارد و در کمپ پناهندگی شرایط بسیار بدی وجود دارد ، همین موجب میشود این ایرانیان قدیمی از این نقطه ضعف استفاده کنند و این جوانان را ترغیب کنند که برای گرفتن اقامت و کار با پیر مردان هم جنس گرایی مفعول رابطه جنسی برقرار کنند ، در موارد زیاد متاسفانه این جوانان به جهت رهایی از فشارها و شرایط بد زندگی تن به این ذلت می‌دهند ، در واقع این ایرانیان قدیمی به طرز پست فطرتانه ای از این جوانان سو استفاده می‌کنند ، در مواردی مشاهده شده که حتی این قاچاقچیان جنسی برای فشار بیشتر به پناهندگان جدید از کارمندان کنسولگری مونیخ هم استفاده کرده‌اند

خواهشمندم با تحقیق در این مورد از طریق همان کارمند کنسولگری این قاچاقچیان جنسی را شناسایی و در صورت ورود مورد محاکمه قرار دهید چرا که این جماعت نه تنها عامل فساد هستند بلکه لکه ننگی هستند برای نظام مقدس .قبلا بنده گزارش مفصلی در این مورد برای دستگاههای مختلف فرستادم ولی از ادامه کار این قاچاقچیان جنسی متوجه شدم که اقدام لازم به عمل نیامده

با تشکر از شما
یک شهروند دلسوز
و من الله توفیق

خواهشمندم مراتب را به مسولان مربوط ارجاع دهید در آلمان ایمیل ادارات ایران مسدود است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۲۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
با قوانینی که تو صدا و سیما برا دریافت تسهیلات اعلام میشه وقتی مراجعه میکنی به بانک میبینی قوانین زمین تا آسمون فرق میکنه ؛ نظارت اجرایی برا طرح ها خیلی پایینه
آخرین اخبار